InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Bijkomende kosten bij het kopen van een huis

Bijkomende kosten bij het kopen van een huis

Bijkomende kosten bij het kopen van een huis Een groot nadeel van kopen in plaats van huren, zijn de bijkomende kosten bij het aankopen. Dit zijn bijvoorbeeld de kosten van de makelaar, notaris en de overdrachtsbelasting. Bij het kopen van een bestaande woning, moet u rekening houden met tien procent aan kosten. Deze uitgaven zijn slechts gedeeltelijk aftrekbaar en zijn over het algemeen volledig mee te financieren. De hypotheekrente die u moet betalen over deze kosten zijn fiscaal weer wel aftrekbaar. Er zijn kosten die kleven aan de formaliteiten van de overdracht van het huis (notariskosten) en andere kosten hebben juist weer te maken met het uitsluiten van gebreken (bouwtechnische keuring). Voordat u een huis gaat kopen moet u zich goed verdiepen in de kosten die u in rekening worden gebracht.

De hoogte van de kosten en welke kosten u moet betalen is mede afhankelijk van het feit of u een bestaande woning koopt of een nieuwbouw. Sommige kosten zijn gelijk, andere zijn uitsluitend voor nieuwbouw of bestaande bouw.

Bestaande bouw

Bij het kopen van een bestaande woning, koopt u het huis in de staat op dat moment, met de gebreken en ongemakken. U moet echter wel goed op de hoogte zijn van deze zaken. De verkoper is verplicht om u op de hoogte te stellen van bekende gebreken, maar de koper heeft een onderzoeksplicht. Bepaalde gebreken die bij de bezichtigingen niet aan de licht zijn gekomen, waren mogelijk wel ontdekt bij een nader onderzoek door een bouwkundige. De kwaliteit van het huis moet goed onderzocht worden.

Nieuwbouw

Bij het kopen van een nieuw huis kunt u er vanuit gaan dat u een stukje kwaliteit koopt conform de modernste bouwtechnieken. De huizen zijn goed geïsoleerd en de eerste jaren hoeft u niet te investeren in onderhoud. Bij een nieuwbouw kunt u vaak zelf nog afspraken maken over bepaalde onderdelen van het huis. Bijvoorbeeld een andere keuken, andere binnendeuren of een andere indeling van de badkamer. Dit zal echter wel resulteren in hogere kosten. U kunt zelfs afspreken dat de aannemer het huis casco gaat aanleveren en dat u zelf voor de verdere afbouw gaat zorgen.

Bijkomende kosten bij het kopen van een bestaande woning

De volgende kosten krijgt u mee te maken bij het kopen van een bestaande woning
  • Door een notaris op te stellen transportakte
  • De vergoeding voor de makelaar voor zijn bemoeienis bij het aankopen van het huis. Deze kosten gelden uitsluitend bij het inschakelen van een aankoopmakelaar. De kosten voor de verkopende makelaar zijn voor de verkoper
  • Taxatiekosten van het aan te kopen huis
  • Afsluitprovisie voor het afsluiten van de hypotheek
  • In te schakelen bouwkundige voor een bouwkundige keuring
  • Overdrachtsbelasting van 6 procent.
  • Opstellen van de hypotheekakte door de notaris
  • Kosten voor de Nationale hypotheekgarantie

Daarnaast kunnen er bijvoorbeeld ook nog aanvullende uitgaven plaatsvinden, zoals het aankopen van roerende zaken, rente voor een overbruggingskrediet en bereidstellingsprovisie.

Bijkomende kosten bij nieuwbouw

Een aantal kosten komt overeen met het aankopen van een bestaande woning. Hieronder treft u een aantal afwijkende uitgaven aan.

  • Bankgarantie
  • Bouwrente
  • Meerwerk
  • Verbeteringskosten

Ten opzichte van de bestaande bouw vallen er ook een aantal kosten weg, zoals de taxatiekosten en de kosten voor de bouwtechnische keuring. Het grote verschil met bestaande bouw is dat u bij nieuwbouw geen overdrachtsbelasting hoeft te betalen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bijkomende kosten bij het kopen van een huis"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 15-03-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!