InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Wat kost verhuizen?

Wat kost verhuizen?

Huiseigenaren of huurders die niet meer tevreden zijn met hun huis kunnen op zoek gaan naar een ander huis. Men staat er vaak niet bij stil dat het verhuizen zelf ook een zeer kostbare aangelegenheid kan zijn. In de loop der tijd veranderen uw woonwensen. U wenst meer ruimte, een kinderrijke buurt of u geeft juist de voorkeur aan een rustige omgeving. Indien het grootste bezwaar is dat het huis niet meer aan alle eisen voldoet, kunt u gaan verbouwen of gaat verhuizen. Indien de keuze valt op verbouwen kunt u uw huis aan laten passen aan uw eisen, in het geval u kiest om te gaan verhuizen, moet u ook rekening houden met de kosten van het verhuizen zelf. Huiseigenaren die een ander huis kopen houden vaak wel rekening met de kosten van de notaris en de makelaar, maar de verhuizing kan ook behoorlijk in de papieren lopen.

Zelf verhuizen?

Per jaar verhuizen er ongeveer 500.000 mensen. Ruim tachtig procent van deze mensen doet het zelf met een gehuurd busje of een aanhangwagen. De inboedels worden overgebracht door meerdere keren heen en weer te rijden. Dit is de goedkoopste manier om te verhuizen, maar is niet in alle gevallen mogelijk. Een verhuizing over een zeer grote afstand is niet aan te raden met een aanhangwagen of een klein busje. Ook voor het zelf verhuizen moet u kosten maken door verhuisdozen aan te schaffen. In een reguliere bouwmarkt kost een verhuisdoos van een redelijk formaat tussen de 2,- en de 3,- per doos. De grote kosten zitten vaak in het naar smaak verven, inrichten en opknappen van het huis. Dit kan u een paar duizend euro extra gaan kosten.

Wat kost een verhuisbedrijf?

De kosten voor het inschakelen van een verhuisbedrijf verschillen per verhuisbedrijf. De hoogte van de kosten van een verhuizing door een verhuizer, zijn onder andere afhankelijk van de volgende factoren:
  • Hoeveel inboedel moet er verplaatst worden?
  • Hoeveel mensen moet het verhuisbedrijf hiervoor inschakelen?
  • Hoeveel kilometer moet er gereden worden?
  • Zijn er bijzondere voorwerpen bij (antieke spullen, piano ed.)?
  • Is het huis moeilijk bereikbaar (bijvoorbeeld een appartement op een hogere etage)?

Uitgaande van een verhuizing binnen uw eigen provincie en een inboedel van een gemiddeld gezin zonder speciale objecten, moet u ongeveer rekening houden met een bedrag tussen de 1.000,- en 1.500,-.

Voorbereiding is alles

Bij verhuizingen door uzelf verricht en een verhuizing die u laat doen, is een goede voorbereiding van groot belang. Bij het inpakken moet u duidelijk vermelden wat er in een bepaalde doos zit en spullen die u direct in het andere huis nodig hebt, moet u niet ergens onderin een doos stoppen, maar houd dit in een tas.

Checklist voor de verhuisdag zelf

Door een aantal tips in acht te nemen, kunt u op de dag van verhuizing veel problemen voorkomen. Hieronder treft u de belangrijkste tips aan:
  • Meterstanden opnemen in het oude en nieuwe huis
  • Thermostaat is het oude huis laag zetten
  • Toch nog een laatste keer het oude huis nalopen
  • Voordat u de wasmachine gaat verplaatsen moet u de trommel vastzetten
  • Geld en belangrijke papieren met betrekking tot het huis bij de hand houden
  • Nadat alle spullen zijn overgebracht door een verhuizer, de inboedel controleren op schade
  • Nieuwe sloten installeren in het nieuwe huis
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat kost verhuizen?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 19-01-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!