InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Teveel vocht in de woning

Teveel vocht in de woning

Teveel vocht in de woning De nieuwe woningen worden steeds beter geïsoleerd, maar dit voorkomt niet dat er soms toch nog een teveel aan vocht in huis is of kan ontstaan. En dan hebben we het nog niet eens over oudere woningen. Wat is daaraan te doen?

Te veel vocht?

Om te weten wat je aan vocht in huis kunt doen, moet je eerst de oorzaak weten. Als er een lekkage is geweest, dan is de oorzaak snel voor handen. Maar niet altijd is het even duidelijk waar het vocht vandaan komt.
Hierbij wat uitleg over wat het met de gezondheid kan doen en enkele veel voorkomende vormen van vocht in de woning.

Gezondheid

Een gezonde luchtvochtigheid ligt tussen de veertig en zeventig procent en de hygrometer kan je aangeven of de luchtvochtigheid in je woning goed is. Een woning die niet de juiste luchtvochtigheid heeft kost veel geld aan stookkosten en kan op den duur schadelijk voor de gezondheid zijn. Bacteriën, schimmels en huisstofmijten gedijen goed bij het extra vocht en kunnen allergieën, hoofdpijnen of luchtweginfecties bevorderen.
Wat ook nog kan gebeuren is dat het vocht verkeerde stoffen uit de bouwmaterialen van de woning vrij laat komen.

Als we alleen al van de gezondheid uitgaan is het belangrijk de juiste luchtvochtigheid in huis te hebben. Daarmee gesteld dat te droge lucht natuurlijk ook niet goed is.

Woning

Optrekkend vocht

Optrekkend vocht, wat nogal eens de oorzaak is van te veel vocht in huis, kan behalve de gezondheid ook de woning schaden. Het veroorzaakt bijvoorbeeld veel schade aan behang of stucwerk en de lucht in de woning wordt “muf”.

Natuurlijk kan je ventileren, maar bereik je – als het al even speelt – meestal niet het gewenste resultaat mee. Men wil nog wel eens de afzuigkap op de hoogste stand een tijdje laten draaien. Als echter de woning te lang te vochtig is, is een drastischer middel noodzakelijk. Naast het ventileren, wat altijd goed is, kunnen bijvoorbeeld de muren geïnjecteerd worden. Er wordt dan een milieuvriendelijk product onder hoge druk in de muur gespoten wat reageert op vocht en het niet meer door laat dringen in de woning.

Vochtige kruipruimte

De kruipruimte kan ook, door een te hoge luchtvochtigheid en een hoge grondwaterstand, te vochtig worden. Meestal merk je dit al wel aan de muffe grondlucht. Ook dit kan gevolgen hebben voor de woning, zoals rottende plinten en bolstaand parket of vloerbalken die gaan rotten. Ook hier kan schimmelvorming gaan plaatsvinden en uiteraard de eerder genoemde stank.
Voor vocht in de kruipruimte heb je apparatuur die als het ware extra ventileert. Zo kan door een natuurlijke luchtcirculatie het teveel aan vocht in de kruipruimte onttrokken worden. Een hoge grondwaterstand kan nu eenmaal niet altijd voorkomen worden.

Condens

Als je boven de ca. zeventig procent luchtvochtigheid zit, kan er condens ontstaan. Iedereen die in een woning leeft produceert condens, maar als dit gecombineerd wordt met kookapparatuur en doucheruimtes, dan kan het percentage oplopen en de druppels op de ramen verschijnen. Als dit eens een keer gebeurt, is er niet zoveel aan de hand. Echter, als het regelmatig gebeurt, is de luchtvochtigheid niet goed in de woning. Ook door te veel en te lang condens in de woning kan er ongedierte op af komen, de muren kunnen te vochtig worden etc.

De mobiele luchtontvochtiger is overal te koop en kan in geval van condens prima werken. Je moet bij de aanschaf wel letten op het oppervlak wat de luchtontvochtiger aan kan (ondermeer te koop bij de doe-het-zelf zaken). Je kunt ook een permanente luchtontvochtiger in je woning laten plaatsen die aan de muur (met een ontsluiting naar buiten) gemaakt worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Optrekkend vocht en andere vochtproblemen in huisOptrekkend vocht en andere vochtproblemen in huisTot de mogelijke oorzaken van een teveel aan vocht in de woning behoort het optrekkend grondvocht. Dit is typisch een pr…
Ventileren en vocht bestrijdenEen van de belangrijkste dingen in je huis is ventileren en vocht bestrijden. Niet genoeg ventileren en een vochtig huis…
Oorzaken van vochtschade aan buitenmurenOorzaken van vochtschade aan buitenmurenVochtschade aan de buitenmuren van oude huizen. Ofwel brokkelig, verkleurd en bladderend stucwerk. Het kan aan het bouwm…
Opstijgend vochtEen van de belangrijkste oorzaken van vocht-problemen in huizen wordt veroorzaakt door opstijgend vocht. Het vocht wordt…
Vochtproblemen in huis, wat doe je er aan?Vocht in je huis kan schade aanbrengen aan je huis, meubelen en je eigen gezondheid en dat van je huisgenoten. Er kan on…

Reageer op het artikel "Teveel vocht in de woning"

Reacties

Miet Breukers, 15-12-2014 09:30 #2
Beste,
Als je vocht wil meten in je huis, waar moet je dat meetinstrument dan plaatsen? Aan het raam, op de grond?
Mvg
Miet Breukers

Van Kerckhoven Georges, 17-06-2013 16:59 #1
Hoe kan men merken, met een hygrometer, dat de woonkamer te droog of te vochtig is?

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 11-11-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Woning
Reacties: 2
Schrijf mee!