InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Blauw in de woonkamer

Blauw in de woonkamer

Blauw in de woonkamer Blauw wordt vaak als te koel voor de woonkamer betiteld en meer geschikt voor de slaapkamer of de badkamer. Dit is niet helemaal terecht, zeker niet als je het combineert met enkele andere / warme kleuren. Enkele mogelijkheden om blauw in de woonkamer op te nemen.

Blauw in combinatie met…

Blauw in combinatie met een andere kleur kan de warme uitstraling - die meestal voor de woonkamer gewenst is – realiseren. Denk hierbij aan een diepere kleur bruin voor enkele meubelstukken. Maar ook eikensoorten kunnen hier prima bij, bijvoorbeeld in combinatie met een grote blauw/grijze tegel of lichte natuurstenen vloer met een blauw/grijs gesausde muur.
Zorg er wel altijd voor dat het niet te donker worden en denk dus bijvoorbeeld aan ‘off witte’ muren of heel zacht grijs. Maar raamdecoratie in ‘off wit’ is ook erg fraai.

Ook niet alle kleuren blauw zullen de warme uitstraling realiseren, maar blauw met een grijze zweem of een bruine zweem halen het scherpe van het blauwe af.

Meubelen en accessoires

De zithoek krijgt met een stofje net iets meer warmte als een leren zithoek. Maak wel gebruik van kussens in dezelfde kleur als de bank of juist een andere kleur in de lijn van de blauw/grijze muur of vloer. Eventueel kan er bij grijs of blauw/grijs ook met roestkleuren gewerkt worden. Het is contrasterend en warm, maar overheerst niet.

Deze kleuren lenen zich bij uitstek om te combineren met roestvrijstaal. Een eethoek of stoelpoten of computerkast.

Voor de accessoires is op een ‘off witte’ wand een schilderij met als hoofdkleur het gewenste blauw fraai, maar enkele glazen vazen, plantenbakken of grote kaarsen standaards op een houten dressoir kunnen ook erg fraai staan. Spreekt voor zich dat planten in een diep groene kleur ook toegevoegde waarde bieden. Denk bijvoorbeeld aan de diepe kleur van de palmboom.

Probeer te voorkomen dat het te druk wordt in huis. De kleuren vormen in de juiste kleurcombinatie een warm geheel, maar teveel accessoires (zeker als het kleine ‘frutsels’ zijn) kunnen deze sfeer weer ongedaan maken.

Houtwerk in huis

Voor het houtwerk in huis zoals plinten en dorpels kan bij het blauw een diep bruine kleur gekozen worden. Er zijn bruintinten op de markt die een zweem van zwart in zich hebben, maar door het bruin wel een warme kleur vormen.

Tenslotte

Kortom, voor de juiste kleuren blauw is voldoende mogelijkheid dit in de woonkamer te verwerken. De foto bovenaan is een foto van galerie De Verdieping, maar geeft voor dit artikel m.n. de mogelijk te gebruiken blauwtinten aan die hier bedoelt worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Woonkamer decoreren: welke kleuren passen bij blauw?Wil jij je woonkamer een nieuw jasje geven? Dan kun je met verschillende kleuren gaan decoreren. Misschien lijkt het je…
Hoe kun je je woonkamer decoreren met geel?Geel is een gewaagde kleur voor in de woonkamer. Veel mensen vinden het daardoor lastig om te decoreren met de kleur gee…
Hoe kun je je woonkamer decoreren met groen en limegroen?Wanneer je een opvallende kleur in je huis wilt, kan dat best gewaagd zijn. Kies je bijvoorbeeld voor groen of limegroen…
Goed onderhouden huizen verkopen beterGoed onderhouden huizen verkopen beterOp het moment dat u besluit om uw huis te gaan verkopen, moet u eerst uw huis klaar maken voor de verkoop. U doet er ver…
Feng Shui toepassen in je huisFeng Shui toepassen in je huisFeng Shui is een Chinese leer die staat voor ruimte en rust, dus een opgeruimd huis waaruit alle overtollige spulletjes…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Blauw in de woonkamer"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 12-03-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Woning
Schrijf mee!