InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Slaapkamer opknappen: zelf aan de slag

Slaapkamer opknappen: zelf aan de slag

Slaapkamer opknappen: zelf aan de slag Om een of andere reden komt de slaapkamer (meestal ouderslaapkamer) qua opknappen altijd op een van de laatste plaatsen. Ooit is de slaapkamer ingericht, vitrage opgehangen en de muren een kleurtje gegeven. Toch duurt het een hele tijd voordat we de moeite nemen de kamer weer eens leeg te halen en een nieuwe frisse blik te geven.

Kleuren

Bij de slaapkamer zijn de kleuren ook van belang. Vaak wordt er aangegeven de koele kleuren zoals blauw te gebruiken, maar is natuurlijk helemaal niet nodig. De bruintinten die al weer een tijdje in het modebeeld terugkomen, kunnen ook prima in de slaapkamer doorgevoerd worden.

Zo krijg je een frisse blik als je een bruine wand met een lichtblauwe wand en bijv. blauwe vitrage kiest. Maar combineer je het bruin met appeltjes groen of zeegroen, wordt de entree in je slaapkamer plots anders. Het is maar net waar de voorkeur naar uit gaat. Wel is het raadzaam altijd wit of warmwit toe te voegen aan de kleurcombinatie. Dit voorkomt dat de kleuren te overheersend zijn. Zo kan warmwit prima op een muur, een aantal accessoires, de stijlen van de ramen en deuren en plinten.

Vind je rood mooi, dan wordt het harde (soms schreeuwende) wat afgezwakt door het met roestkleur of oranje te combineren. Ook hier geldt, combineer het met warmwit of gebroken wit.

Bed

Is het bed (de matrassen) nog goed of niet? Het belangrijkste onderwerp in de slaapkamer moet dat voor je lichaam doen wat je nodig hebt voor een goede nachtrust en je laten adviseren bij de betere speciaalzaak is daarom geen overbodige luxe. De ombouw bepaal je wel helemaal zelf en als je de kleuren voor je slaapkamer bepaald hebt, is het ook mogelijk om te bekijken wat voor ombouw je erbij zoekt.

Accessoires

Het advies een slaapkamer rustig te houden is niets voor niets. Kijk uit met planten, deze gebruiken in de nacht zuurstof, en zet de televisie geheel uit. Maar natuurlijk mag er eigenlijk wel wat in een slaapkamer. Zo is het handig, functioneel om – als je een lezer in bed bent – een boekenplankje boven het bed of aan een andere wand te hebben. Lees je m.n. tijdschriften, dan is een wat dieper plankje waar je alle op kwijt kunt wel handig.

Nachtkastjes zijn al lang geen vast onderdeel meer van het bed. Er zijn leuke tafeltjes in modern mdf of oud eiken te kook waar je je spullen op kwijt kunt. Afhankelijk van de stijl van de kamer pas je dan de tafeltjes aan. Het licht bij het bed is wel belangrijk. Een lezer in bed zal een duidelijke lichtbundel moeten hebben, maar als je alleen wat sfeerlicht in de slaapkamer wilt, kunnen kleine lampjes op de kastjes prima dienst doen. Modern of retro, met stof, glas-in-lood of hang mini kroonluchters boven de tafeltjes.

Het dekbed in de kleurcombinatie van de slaapkamer is niet zo moeilijk te bedenken, maar enkele kussens in een bepaalde kleur geven net iets meer cachet. Het dan ook eenvoudiger om bijvoorbeeld het beddengoed wit te houden. De kussens kunnen van verschillende stoffen in een kleur zijn. Een harig wollen kussen is prima te combineren met andere textielsoorten. Als er verschillende stoffen worden gebruikt is een kleur of hooguit enkele nuances in de kleur wel aan te raden.

Als de kledingkasten op de slaapkamer staan dan is een kastenwand erg fraai. Reling aan de muur en kunststof of houten delen op een geleider tot aan de muur en je kleding is weggewerkt. Voor de schoenen zijn speciale zakken in de kastenwand weg te werken en met enkele plankjes aan de muur kunnen de spullen die moeten liggen ook een plak vinden achter de wand. Om het optisch wat groter te laten lijken is bijvoorbeeld een groot deel als spiegelwand aan te raden. Kan ook nog eens functioneel zijn.

Vitrage is heel persoonlijk. Warme gedrapeerde stoffen, houten of kunststof horizontale of verticale jaloezieën of strak vormgegeven panelen die de raam bedekken. Alles is mogelijk, maar maakt onderdeel uit van het totaalplaatje aan kleuren en materialen in de slaapkamer.

Een grote wand voor iets speciaals? Het een relatief lege slaapkamer kan een kunstwerk geschilderd op een grote vlakke muur erg fraai staan. Meestal maar in een of twee kleuren opgezet. Zo blijft de slaapkamer rustig, is ‘aangekleed’ en zeker een blikvanger. Er zijn patronen op de markt om het zelf op te brengen, met een tamponeer kwast wordt de verf dan opgebracht. Natuurlijk kan je ook altijd een kunstenaar vragen iets te creëren.

Eerst bedenken welke kleuren, wat te doen, budget bepalen en daarna aan de slag. Succes!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huisstofmijtallergie: behandeling van de slaapkamerAls je hoort dat je kind allergisch is aan huisstofmijt, is dat wel even slikken. Gelukkig kun je nu met een paar eenvou…
Accessoires die de slaapkamer opfleurenAccessoires die de slaapkamer opfleurenDe slaapkamer is nogal eens een van de vergeten of minimaal laatste ruimtes die aangepakt worden als we het huis gaan op…
Slaapkamer opknappenEen slaapkamer opknappen kan altijd, maar kost vaak veel geld. Als we er al niet direct een nieuw bed met bijbehorende k…
Neutrale kleuren en ruimte verkopen een huisNeutrale kleuren en ruimte verkopen een huisEen te verkopen huis moet in de smaak vallen bij potentiële kopers. Door neutrale kleuren in het huis aan te houden, en…
Feng Shui, plaats van bed en kamerdeurDe plaats van de slaapkamer in uw huis is belangrijk. Gaat u verhuizen, moet u zorgvuldig letten op de onderlinge verhou…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Slaapkamer opknappen: zelf aan de slag"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 13-03-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Slapen
Schrijf mee!