InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Ik kies voor een huurhuis

Ik kies voor een huurhuis

Ik kies voor een huurhuis Steeds meer Nederlanders gaan voor een koophuis. Toch heeft een huurhuis grote voordelen ten opzichte van een koophuis. Er zijn meer mensen met een koopwoning dan met een huurwoning. Het wordt steeds gebruikelijker om te kopen. Een koophuis wordt namelijk gezien als een spaarpot voor de oude dag. Indien de huizenmarkt instort kan deze spaarpot een kostenpost worden. Het huren van een huis biedt onder andere de volgende voordelen:

Flexibiliteit

Een huurhuis biedt veel flexibiliteit. U kunt binnen enkele maanden of zelfs op zeer korte termijn de huur weer opzeggen en verhuizen naar een ander huis. Dit biedt vooral een uitkomst voor mensen die niet lang op één plek kunnen blijven wonen in verband met het werk. Een koophuis moet u eerst zien te verkopen. Zou u slechts een korte periode in een koophuis zitten dan heeft u een hoge overdrachtsbelasting en notariskosten betaald die u waarschijnlijk niet weer terugverdient bij de verkoop van het huis.

Onderhoud

Een huurder heeft geen uitgaven aan het onderhoud van het huis zelf. De verhuurder moet ervoor zorgen dat het huis op tijd geverfd gaat worden en staat voor het gehele onderhoud aan het pand. Als huurder kunt u eenvoudig bellen met de verhuurder om problemen aan het huis te laten verhelpen.

Huursubsidie

Afhankelijk van het inkomen kunt u recht hebben op huursubsidie. Ook voor koophuizen zijn beperkte koopsubsidies mogelijk, maar deze zijn niet te vergelijken met de maandelijks uitbetaalde huursubsidie. Hierdoor is het voor zeer grote groepen Nederlanders interessant om in een huurhuis te wonen.

Geen afhankelijkheid van rentestanden

De huurprijzen stijgen vrijwel jaarlijks met een vast percentage van ongeveer drie procent. De kosten worden jaarlijks hoger, maar zijn te overzien. Veel Nederlanders kopen een huis met een rentevaste periode van ongeveer tien jaar. Na afloop van deze termijn kunnen de maandlasten flink omhoog gaan door gestegen rentestanden. Kiest men bij het aankopen van een huis voor een zeer lange rentevast periode, bijvoorbeeld dertig jaar, dan betaalt men vanaf het begin een relatief hoge rente.

Financiële risico’s

De prijzen zijn in het afgelopen twintig jaar fors gestegen, maar dit is geen garantie voor de toekomst. Over vele jaren gerekend is een koophuis historisch gezien een goede investering. U loopt echter altijd het risico dat het sentiment omdraait. Indien u onzeker bent over de huizenmarkt op korte termijn kunt u beter eerst een huis huren. Ook kunt u met een huurhuis sneller inspringen op een nieuwe financiële situatie. Gaat u binnenkort minder uren werken waardoor het huurhuis te duur wordt, dan kunt u nu alvast gaan zoeken naar een goedkoper huis.

Op proef samenwonen

Voor het eerst samenwonen in een huurhuis blijkt vaak verstandig te zijn. Mensen in prille relaties nemen een groot risico door gelijk een koophuis aan te schaffen. Blijkt namelijk na een korte periode dat het samenwonen niet echt bevalt dan zijn de gevolgen groter in vergelijking met een huurhuis.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ik kies voor een huurhuis"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 13-12-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!