InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > De voordelen van een huurhuis

De voordelen van een huurhuis

De voordelen van een huurhuis Koophuizen worden gezien als een investering voor de oude dag, tot het moment dat mensen zich weer realiseren dat de huizenprijzen ook kunnen zakken. Op lange termijn is een eigen huis nog steeds een goede investering, maar de prijzen moeten niet te ver gaan zakken. In Nederland is een eigen huis bezitten tegenwoordig een must. Het huren van een huis wordt gezien als kapitaalvernietiging. Ten eerste kunt u als huurder niet profiteren van de gestegen huizenprijzen en daarnaast krijgt u jaarlijks in juli ook nog te maken met een stijgende huur van een paar procent. In de jaren tachtig is er al eerder een dip geweest in de waarde van onroerend goed en in 2008 en 2009 zijn de prijzen ook gezakt. Steeds meer mensen beseffen zich dat een spaarpot voor de toekomst geen zekerheid is. Daar komt ook nog bij dat een eigen huis veel investeringen vergt die u als huisbezitter zelf moet doen. Als huurder moet u ook zelf opdraaien voor veel kosten van verbetering, maar de verhuurder zorgt ervoor dat het huis in goede staat van onderhoud blijft.

Voordelen huurhuis

Naast het feit dat u als huurder niet hoeft te zorgen voor het groot onderhoud van het huis, zijn er meer voordelen.

Huurtoeslag (huursubsidie)

U kunt als huurder met een laag inkomen en een relatief hoge huur snel recht hebben op huurtoeslag (in het verleden heette dit huursubsidie). Ook voor een koophuis gelden er beperkte mogelijkheden om voor een soort subsidie in aanmerking te komen. Echter de huurtoeslag kent minder beperkingen en keert over het algemeen hogere bedragen uit.

Huur is op korte termijn op te zeggen

Een ander voordeel is dat u op korte termijn kunt verhuizen. In een huurhuis bent u veel flexibeler. U kunt binnen een paar maanden uw huur opzeggen en verhuizen. Vooral voor mensen die vaak verhuizen is het verstandiger om te huren. Ook voor stellen die samen gaan wonen is het aan te raden om eerst een huurhuis te betrekken. In het geval de prille relatie het toch niet overleefd, is de huur op korte termijn op te zeggen voor het geval dat één van de partners het huis niet kan of wil aanhouden.

Kosten Koper en hypotheekrente

Bij het aanschaffen van koophuis, moet u de zogenaamde “kosten koper” betalen. Deze bedraagt 6 procent van de koopsom. In een huurhuis heeft u ook geen last van een eventueel gestegen hypotheekrente. Met een hypotheek moet u na de rentevaste periode maar afwachten hoe hoog de nieuwe hypotheekrente gaat worden.

Nadelen huurhuis

Een huurhuis heeft ook nadelen ten opzichte van een koophuis. Over een periode van tientallen jaren zijn de huizenprijzen nog altijd gestegen. Een ander voordeel van een koophuis is dat veel hypotheken zorgen voor dalende maandlasten. Vooral in het verleden werden de meeste hypotheken in 30 jaar volledig afbetaald. Op deze manier heeft een huisbezitter op latere leeftijd geen zorgen wat betreft de maandelijkse woonlasten. Het grootste nadeel zijn de stijgende maandlasten. Indien de huur jaarlijks met 3 procent stijgt, hebt u over 5 jaar maar liefst 16 procent hogere woonlast. Jaarlijks is het namelijk niet alleen een stijging met 3 procent, maar ook de eerdere verhogingen stijgen jaarlijks met 3 procent.
Gerelateerde artikelen
Ik kies voor een huurhuisIk kies voor een huurhuisSteeds meer Nederlanders gaan voor een koophuis. Toch heeft een huurhuis grote voordelen ten opzichte van een koophuis.

Reageer op het artikel "De voordelen van een huurhuis"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 08-09-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!