InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Procedure klacht huurcommissie

Procedure klacht huurcommissie

Procedure klacht huurcommissie U betaalt een te hoge huur, u hebt schimmel op de muur of er is sprake van slecht onderhoud. Als u een klacht of conflict hebt met de verhuurder over de huurprijs, kunt u de huurcommissie inschakelen om de huur te verlagen. Ook waar het gaat om het onderhoud in verhouding tot de huur, de servicekosten. Wat is de procedure om de huurcommissie in te schakelen. Kunt u de huurcommissie vragen om een uitspraak of advies? U hebt recht op huurbescherming.

Wanneer de huurcommissie inschakelen?

Waarover gaat een huurcommissie?

Zolang het gaat om een huis met een huur die beneden de grens van de geliberaliseerde huur ligt, kunt u de huurcommissie inschakelen. De grens ligt bij 720 euro huur per maand in 2019. Wel kunt u ook de huur van een geliberaliseerde woning de
de eerste zes maanden van de geliberaliseerde huurovereenkomst laten toetsen. Als de huur ten onrechte is verhoogd en te weinig punten van waardering heeft, wordt de huur alsnog verlaagd.

Waar besluit de huurcommissie niet over?

De huurcommissie gaat niet over:
  • De geliberaliseerde huursector als een woning al meer dan zes maanden daartoe behoort;
  • Het zoeken naar een nieuwe woning;
  • De huur van bedrijfsruimten;
  • Het opzeggen van de huur;
  • Overlast.

Ik wil een klacht indienen

Een klacht kunt u indienen bij de huurcommissie over:
  • De all-in huurprijs ofwel de kale huur plus servicekosten;
  • Huurverlaging of verhoging. Denk aan een huurverhoging of te hoge huur bij slecht onderhoud, vochtproblemen, een slechte isolatie van de woning;
  • De huur in relatie tot een woningverbetering en onderhoud;
  • Hoogte van de servicekosten en de huurprijs, zowel het maandelijks voorschot als de eindafrekening;
  • Een (ander) geschil tussen een huurdersorganisatie en een verhuurder.

Als u een klacht indient, krijgt u vervolgens van de huurcommissie een bevestiging van ontvangst. U kunt uw klacht altijd nog intrekken, maar wacht daarmee niet te lang als u een zaak niet wilt voortzetten. Een belangrijk instrument van een huurcommissie is het puntenstelsel waarin elk onderdeel van een huurhuis wordt gewaardeerd en bepaalde punten krijgt toebedeeld. Het aantal vierkante meters, dubbel glas, een mooi badkamer, isolatie, allemaal leveren ze bepaalde punten op. Het puntentotaal bepaalt de maximaal toegestane en redelijk geachte huur. De huurcommissie kan ook besluiten tot een tijdelijke huurverlaging totdat de noodzakelijke verbeteringen aan het huis zijn aangebracht.

Procedure en kosten

Een huurcommissie inschakelen is niet gratis. U betaalt als huurder 25 euro in 2019 aan kosten en de tegenpartij, denk aan particulieren, een stichting of vereniging, betaalt 300 euro. De huurcommissie komt pas in actie als er betaald is. Het is wel zo dat als u gelijk krijgt, u uw geld ook terugkrijgt. De tegenpartij moet dan ook uw inleg betalen. U vult een verzoekformulier in en stuurt het op naar de commissie. Als u een minimuminkomen hebt, kunt u ook de betaalde leges terugvragen. Let erop dat voor verschillende klachten en verzoeken verschillende formulieren aanwezig zijn. Een huurcommissie zal informatie opvragen over het huurhuis, een rapport van bevindingen opstellen dat naar huurder en verhuurder gaat, en vervolgens een hoorzitting houden. Pas daarna volgt de definitieve uitspraak of volgt een advies. Bent u het niet met de uitspraak eens, dan kunt u altijd nog naar de rechter toestappen. Zowel als huurder als verhuurder. Het gaat wel wat tijd kosten allemaal, maar een klacht wordt regelmatig toegewezen. Dit maakt het allemaal wel de moeite waard.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid

Reageer op het artikel "Procedure klacht huurcommissie"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 26-06-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Tijdelijk verhuren
Schrijf mee!