InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > De mogelijkheden van een serre

De mogelijkheden van een serre

De mogelijkheden van een serre De serre is enorm populair en ze zijn er dan ook in alle soorten en maten. Wat zijn de afwegingen om een serre te nemen.

Waarom een serre

De een wil een serre om van de ochtendzon te genieten (binnen maar toch buiten), de ander ziet het als (lichte) vergroting van de woonkamer en weer iemand anders zoekt in de woning een aparte ruimte om je rustig terug te kunnen trekken. Iedere afweging is legitiem maar enige research vooraf om te komen tot de oplossing dat er een serre moet komen kan geen kwaad.

Wat is een serre precies

De serre is van oorsprong een goed geventileerde onverwarmde ruimte, met enkel glas en apart deel aan het huis. De zonnewarmte kan hier dan optimaal zijn werk doen. Natuurlijk is het van belang dat bij deze oorspronkelijk opzet er geen oververhitting of condensvorming plaatsvindt.

Huidige toepassing

De serre wordt nog steeds als bovengenoemd neergezet, maar inmiddels wordt de serre ook voor de andere doeleinde gebruikt.

Als verlenging van de woonkamer is de serre een onderdeel van de woning wat een open verbinding heeft met de woonkamer. Omdat het een open verbinding heeft is de serre ook voorzien van dubbel glas en verwarming. Dit wil, ondanks dubbel glas, wel zeggen dat er zeer waarschijnlijk meer energie gebruikt wordt. Het vele glas laat immers meer door dan een stenen of betonnen muur.

Soorten en maten

De serre is er van hout, aluminium of kunststof en in kant-en-klare modellen of specifiek ontworpen en gefabriceerd voor de betreffende woning. De serre als onderdeel van een woning slaat bij menig woning de plank mis. Men ziet bijvoorbeeld een plaatje van een mooie serre, maar realiseert zich te weinig of deze los van maat ook past het type huis (de stijl). Bij een strak vormgegeven woning zal een strak gestileerde serre eerder een onderdeel van de woning vormen en bij een jaren-30 woning zal een meerhoekige serre (denk bijvoorbeeld aan de traditionele erker) het goed doen. Een verrassende en juist afwijkende stijl kan op zich prima, maar laat je dan goed adviseren.

De afmeting van de serre heeft uiteraard alles te maken met de ruimte die beschikbaar is, maar zon 2,5 bij 3 meter is gangbaar en levert vanaf die afmetingen daadwerkelijk een bruikbare serre op. Om te voorkomen dat het dak continue smerig is, is het raadzaam het serredak enigszins af te laten lopen (ca. 15 graden). Er zijn materialen die minder snel smerig worden, maar voorkomen doe je niet.

Denk aan zonwering en m.n. ook voor het dak. Er zijn speciale luifels te koop voor op het serredak.

Waar je dus de serre voor laat zetten is niet meer relevant, maar wel dat je er optimaal woonplezier uit haalt. Succes!

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De mogelijkheden van een serre"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 18-07-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Woning
Schrijf mee!