InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Een kamer zoeken in Amsterdam

Een kamer zoeken in Amsterdam

Een kamer zoeken in Amsterdam Bij het studentenleven hoort op jezelf gaan wonen. Eindelijk mag je weg bij je ouders en beslis je zelf wat je allemaal doet. Maar er is wel een kleine voorwaarde. Je moet wel eerst een woonruimte vinden in jouw studiestad. Dat kan nog wel eens een probleem zijn. Vooral in Amsterdam is een groot tekort aan studentenwoningen. Hier een aantal tips om zo snel mogelijk aan een kamer te komen.

Studentenwoningweb

De website van studentenwoningweb kan je je inschrijven voor studentenwoningen. Hier kan je reageren op verschillende soorten woningen. Je krijgt hier kans op een kamer in de bekende studentenwijk uilenstede, maar je kunt ook reageren op de zelfstandige studentencontainers op verschillende locaties in Amsterdam. Uiteraard is een kleine kamer wat makkelijker te krijgen dan een zelfstandige container of woning. Ook is een kamer in het centrum van Amsterdam veel moeilijker te krijgen dan bijvoorbeeld in Amstelveen of Diemen.

Het is raadzaam om je zo snel mogelijk in te schrijven bij studentenwoningweb. Het liefst nog voor je gaat studeren. De wachtlijsten gaan namelijk op duur van je inschrijving. Ben je dus al een tijdje ingeschreven als je gaat studeren, dan maak je meer kans op een kamer als je eenmaal studeert in Amsterdam. Inschrijven kost je eenmalig 30 euro voor de gehele inschrijving. Er wordt wel van je verwacht dat je ingeschreven staat bij woningnet als je een kamer krijgt.

Kamernet

Kamernet is een website waar kamers in alle studiesteden worden aangeboden, meestal door particulieren. Op deze site kan je zoeken op stad, grootte van de kamer en de prijs. Ook kan je hier aangeven of je wil kunnen roken in de kamer en of je bijvoorbeeld huisdieren mee wilt nemen.

Op deze site worden kamers geplaatst met zoveel mogelijk informatie. Bevalt de kamer je, dan kan je hierop reageren. Je betaalt daar wel voor. Je hebt dan echter niet gelijk de kamer. De huisgenoten die je krijgt beslissen of ze jou in hun huis willen. Je moet dus eigenlijk altijd hospiteren.

Via verenigingen

Studentenverenigingen zijn goede plekken om een kamer te zoeken. Sommige verenigingen hebben eigen studentenhuizen waar leden mogen wonen. Je kunt daar vaak al logeren tijdens de introductie in de stad.

Natuurlijk is het ook een goede plek om een netwerk op te bouwen, zodat ook daar aan je gedacht wordt als er ergens een plekje vrij komt.

Via vrienden en kennissen

Laat al je vrienden, familie en kennisen weten dat je op zoek bent naar een woonruimte. Zo kunnen zij met je meedenken en zoeken. En hoe meer mensen voor jou op zoek gaan, hoe meer kans dat jij snel een kamer hebt. Misschien heeft een van je vrienden wel zin om samen met jou een huis te gaan huren, of is er in het studentenhuis van een studiegenoot nog een kamer open. Als iedereen weet dat jij een woning zoekt heb je grote kans dat je dit soort kansen tegen komt.
© 2008 - 2019 Parisgirl, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Huren als studentHuren als studentAls student zijnde heb je niet zo veel te besteden, maar je wilt toch op je zelf of moet uit noodzaak op kamers. Hoe pak…
Studeren in Gent: Een kot of studentenwoning hurenStuderen in Gent: Een kot of studentenwoning hurenGent is een van de bekendste studentensteden in Belgie. Jaarlijks starten duizenden studenten er met een studie aan de h…
Op jezelf gaan wonen als student, wat zijn de mogelijkheden?Op jezelf gaan wonen als student, wat zijn de mogelijkheden?Veel studenten gaan op zichzelf wonen wanneer ze beginnen met een studie. Ze gaan op kamers of huren een studio. Sommige…

Reageer op het artikel "Een kamer zoeken in Amsterdam"

Infoteur: Parisgirl
Gepubliceerd: 15-07-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!