InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Serrebouw: bouwen van een serre

Serrebouw: bouwen van een serre

Serrebouw: bouwen van een serre Het bouwen van een serre hoeft niet heel duur te zijn. Er zijn kant-en-klare bouwpakketten te koop waardoor het relatief eenvoudig is de serre zelf te bouwen. U kunt het ook laten doen door een aannemer. Daar zijn wel bepaalde kosten aan verbonden, want alles heeft een prijs. Een serre is grotendeels gemaakt van glas. Er komt veel zon binnen. Sommige mensen gebruiken hun serre als wintertuin. In België heet een serre ook wel veranda. Veel mensen willen een serre. Een serre is een aanbouw op de begane grond van het huis. In België wordt een serre ook wel een veranda genoemd. Deze is meestal voor het grootste deel van glas gebouwd en zit aan de woning vast. Soms gaat het ook om een vrijstaand deel. Er zijn verschillende redenen waarom mensen een serre willen. De eerste reden is om de woning groter te maken. Een serre is een eenvoudig middel om de woning te verlengen, zonder dat het heel veel extra geld kost. In de meeste gevallen moet er alleen de achtermuur worden afgebroken en daar kan de serre dan tegen aan worden gebouwd. Een tweede reden is dat een serre veel licht geeft in huis. Zeker in huizen die van nature wat donker zijn kan dit een goede uitkomst zijn.

Serre bouwen aan het huis

Door de straling van de zon kan het snel warm worden in een huis met een serre. Daardoor kan het een zeer aangename plaats worden om te verblijven. Veel mensen laten daarom de serre ook bouwen op de zuidzijde van het huis, omdat daar doorgaans de meeste zon is. De serre werkt dan als een broeikas. Doordat de serre grotendeels van glas is zal een deel van de warmte ook weer verdwijnen. Zeker in de winter op koude avonden en dagen met weinig zon zult u extra moeten stoken, omdat er veel warmte verdwijnt via het glas. Dit kan voor een groot deel ook weer worden voorkomen door een tussenwand. Ook gordijnen helpen. Daarmee voorkomt u ook dat de buren zomaar naar binnen kunnen kijken.

Vergunning aanvragen voor het bouwen van een serre

In de meeste gevallen zult u een bouwvergunning moeten aanvragen voor het bouwen van de serre. Soms kan het ook zonder vergunning. Tegenwoordig staat deze vergunning ook bekend als omgevingsvergunning. Soms hoeft dat niet omdat er bij het bouwen van het huis al in de plannen rekening is gehouden met de mogelijkheid dat de gebruikers van het huis in de toekomst een serre zouden willen bouwen. U kunt bij uw eigen gemeente informatie inwinnen of er inderdaad een vergunning moet worden aangevraagd. Neem daar wel voldoende de tijd voor, want een aanvraag kan 12 tot 20 weken duren. U moet meestal ook bouwtekeningen aanleveren. Omwonenden hebben ook de mogelijkheid om bezwaar te maken. Zorg er daarom voor dat de verhouding met de buren goed is, of dat deze in ieder geval geen problemen hebben met de bouw van de serre. Soms is dat wel het geval, bijvoorbeeld doordat de uitbouw van uw huis wordt verlengd. De gemeente kijkt onder andere of de aanvraag in lijn is met het bestemmingsplan.

Bouwpakketten voor het bouwen van een serre

Er zijn kant-en-klare bouwpakketten te koop, waardoor u zelf de serre kan bouwen. U kunt het ook laten doen door een aannemer. Dit brengt wel bepaalde kosten met zich, want alles heeft een prijs. Er zijn in ieder geval aannemers in Amsterdam, Amstelveen, Blaricum, Bussum, Hilversum, Utrecht, Den Haag, Groningen, Rotterdam, Den Bosch, Tilburg, Brussel, Groningen, Arnhem, Leeuwarden, Enschede, Haarlem, Eindhoven, Almere, Zwolle, Arnhem, Lelystad, Maastricht, Breda, Leiden, Gent en Sittard.
Gerelateerde artikelen
De mogelijkheden van een serreDe mogelijkheden van een serreDe serre is enorm populair en ze zijn er dan ook in alle soorten en maten. Wat zijn de afwegingen om een serre te nemen.
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Serrebouw: bouwen van een serre"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 18-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!