InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Aanbouw woning: Informatie en kosten van een uitbouw

Aanbouw woning: Informatie en kosten van een uitbouw

Een uitbouw of aanbouw van je woning voegt leefruimte toe maar zorgt ook voor een waardestijging van je woning door het vergroten van de woonoppervlakte. Maar wat voor mogelijkheden bestaan er nu precies voor een uitbouw? Hoe lang duurt het om zoiets te realiseren? En wat kost het in de praktijk om een aanbouw of uitbouw te laten plaatsen en wat is de toegevoegde waarde?

Wat is een aanbouw of uitbouw?

Een aanbouw is een vergroting van je huis door er een nieuw gedeelte tegen aan te plaatsen. Wanneer dat duidelijk een nieuw gedeelte is dat niet echt deel uitmaakt van het huis wordt er gesproken van aanbouw in plaats van uitbouw. Bij een uitbouw maakt het nieuw geplaatste deel echt deel uit van de woning en vormt er een geheel mee. Het verschil is op zich niet zo wezenlijk maar vanzelfsprekend kan de vorm van bijvoorbeeld een serre verschillen en voor vergunningen worden er minder eisen gesteld aan een aanbouw dan aan een uitbouw waarbij ook echt de gevel van het huis wordt doorgebroken.

Wat zijn de mogelijkheden voor een uitbouw of aanbouw?

Een serre is de meest gebruikte vorm voor een uitbouw of aanbouw. Hiermee creeer je binnen meer ruimte en lichtinval. Bij een uitbouw loopt dikwijls de woonkamer of eetkamer uit in de serre en maakt zo deel uit van de ruimte. In het geval van een aanbouw krijg je meer het effect van een kas, die tegen de woning is geplaatst. Andere manieren om je woning uit- of aan te bouwen zijn bijvoorbeeld via een dakkapel, erker, berging, keukenuitbouw of garage. Het verdient de moeite om je goed te orienteren op de verschillende mogelijkheden, zodat je rekening kunt houden met wat er past bij jouw huis.

Wat brengt de realisatie van een uitbouw met zich mee?

Over het algemeen is een uitbouw meer arbeidsintensief dan een aanbouw, omdat een aanbouw meestal als een geheel, kant en klaar en plaatsbaar, wordt geplaatst. Bij een aanbouw is er meestal echt sprake van een verbouwing, omdat de aanbouw in de woning moet worden geintegreerd. Meestal is zowel een uitbouw als aanbouw binnen de drie weken te realiseren, omdat er gebruik wordt gemaakt van een vast ontwerp of model. Vraag altijd om een uitgebreide offerte bij meerdere aanbieders voor meerdere typen, zodat je duur van de verbouwing, aankoopprijs en benodigde arbeidsuren goed met elkaar kunt vergelijken voordat je een definitieve beslissing neemt.

Wat kost een aanbouw of uitbouw in de praktijk?

De prijzen voor een uitbouw of aanbouw verschillen natuurlijk behoorlijk afhankelijk van waar je precies voor kiest. Het aanbouwen van een garage is natuurlijk niet te vergelijken met de kosten voor het plaatsen van een kleine standaard erker in de woonkamer. Over het algemeen moet je rekenen op een totaalprijs van tussen de 7.500 EUR en 30.000 EUR afhankelijk van type aanbouw/ uitbouw, hoeveelheid benodigde arbeidsuren en aanbieder. Dat lijkt heel veel maar het is dan weer wel zo dat een serre, erker of garage heel veel waarde kan toevoegen aan je woning en die beter verkoopbaar kan maken.

Wat is de toegevoegde waarde van kiezen voor uitbouwen of aanbouwen?

Een uitbouw of aanbouw creeert altijd meer woonoppervlak, een uitzondering is de dakkapel. Daarnaast bieden de meeste aanbouwen meer of mooiere lichtinval of beinvloeden ze de vorm van een kamer of de gehele woning in positieve zin. Behalve meer woonruimte en woongenot biedt een uitbouw ook waardetoevoeging aan je huis, die kan varieren tussen de 20.000 EUR en 50.000 EUR. Dat is natuurlijk nooit een garantie maar feit is wel dat veel mensen een uitbouw of aanbouw mooi of nuttig vinden en dat met name meer leefruimte aantrekkend werkt voor mogelijke toekomstige kopers.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Aanbouw woning: Informatie en kosten van een uitbouw"

Infoteur: Sterretje999
Gepubliceerd: 09-01-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!