InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Wat kost een serre?

Wat kost een serre?

Wat kost een serre? Uw huis uitbouwen met een serre kan van toegevoegde waarde zijn voor uw huis. U maakt niet alleen uw woonkamer groter, maar een serre zorgt ook voor veel extra zonlicht. Een serre is een aanbouw aan uw huis, waarbij u naast extra ruimte ook zorgt voor veel extra zoninval. Indien u deze aanbouwt aan de zuidzijde van uw huis, kunt u zelfs in de winter profiteren van extra warmte door de zon. In warme zomers is een serre op het zuiden juist weer een nadeel. De hoofdzakelijk uit glas bestaande serre zal veel warmte in het huis toelaten. Een serre kunt u krijgen in verschillende maten en kwaliteiten.

Serre van hout of van aluminium?

Eén van de mogelijkheden van materiaalkeuze is hout. Dit heeft als voordeel dat hout een goede isolatiewaarde heeft, maar u moet het wel goed onderhouden door het minimaal eens in de vijf jaar te schilderen. U kunt bijvoorbeeld ook kiezen voor aluminium, maar dat materiaal heeft weer als nadeel dat het slechter isoleert, waardoor u meer warmte uit huis kwijt raakt. De aannemers kunnen hier ook wel weer maatregelen tegen treffen, maar dat zal wel extra kosten met zich meebrengen.

Waar moet u een serre plaatsen?

Wat betreft de zoninval kunt u kiezen voor het zuiden, maar zoals al eerder genoemd heeft dit in warme zomers nadelen. U kunt maatregelen treffen om zonwarmte te weren door zonwering, maar een serre zal altijd extra warmte toelaten. In de meeste gevallen hebt u ook niet veel keuze waar u de serre kunt gaan bouwen. De woonkamer kan namelijk meestal maar aan één kant uitgebouwd worden.

Een serre verhoogt de waarde van uw huis

Een serre geeft meer ruimte en heeft vooral hierdoor een toegevoegde waarde voor uw huis. U moet een serre echter uitsluitend laten plaatsen omdat u het zelf graag wilt. Vaak kan het namelijk niet uit om een serre te plaatsen voor de verkoop. De waarde van het huis zal niet stijgen met hetzelfde bedrag als de investering. Dit kan anders zijn indien u een dermate kleine woonkamer hebt dat een uitbreiding noodzakelijk is. Gaat u een serre plaatsen speciaal voor de verkoop? Overleg dan eerst met een taxateur in hoeverre het voldoende toevoegt aan de waarde.

Doe het goed of doe het niet

Bij het kiezen van een serre en aannemer moet u goed op de kwaliteit letten. Iedere aannemer zal zeggen dat hij topkwaliteit aflevert, maar dat doen ze niet allemaal. U moet er voor zorgen dat u betrouwbare referenties krijgt van klanten waar de aannemer een goed product heeft neergezet. Wat betreft de serre zelf moet u de kwaliteit zwaar laten meewegen. U moet geen concessies doen om een paar honderd euro goedkoper uit te zijn. Door genoegen te nemen met mindere kwaliteit kunt u altijd spijt blijven houden.

Wat kost een serre?

Dit is onder andere afhankelijk van het gebruikte materiaal, de kwaliteit en het formaat. De prijsverschillen tussen de diverse aannemers kunnen groot zijn. Indien u het beste product wenst tegen de laagste prijs, dan moet u meerdere offertes aanvragen en deze met elkaar vergelijken. Uitgaande van een redelijk formaat (3 x 4 meter) inclusief plaatsen, moet u rekenen op kosten tussen de 12.500 en 17.500, met uitschieters naar boven.

Zie ook:
Wat kost een aanbouw?
Wat kost een schuifpui?
Gerelateerde artikelen
De mogelijkheden van een serreDe mogelijkheden van een serreDe serre is enorm populair en ze zijn er dan ook in alle soorten en maten. Wat zijn de afwegingen om een serre te nemen.
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat kost een serre?"

Infoteur: Juul
Laatste update: 19-04-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!