InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Kachels en open haarden

Kachels en open haarden

Kachels en open haarden In de winter aan een nieuwe open haard of gaskachel beginnen is laat, als je hier over nadenkt, is dit voor de winter begint, handiger. De tijd te nemen om je te oriënteren over wat voor soort kachel het gaat worden en wat voor model. De centrale verwarming kennen we in inmiddels al weer tientallen jaren en als het een oude woning is zonder centrale verwarming, dan kan deze alsnog aangelegd worden. Maar de gezelligheid van de open haard of kachel is ook wat waard. Dat wil zeggen dat er naast de centrale verwarming in menig huiskamer weer een open haard of kachel verschijnt. Een aantal mogelijkheden:

Open haard: hout

De traditionele open haard staat m.n. voor sfeer, daarnaast zal de kamer er voor een stukje mee verwarmd kunnen worden. Deze warmte is niet toereikend om de gehele woonkamer mee te verwarmen, temeer er een deel van de warmte “verloren” gaat via de schoorsteen.

Wil je een open haard bedenk dan dat er in en om het huis nogal wat vervuiling kan plaatsvinden. Denk hierbij aan vuile muren en schadelijke stoffen die uit de houtverbranding kunnen vrijkomen. Een goede luchtaanvoer en ventilatie is hier dan ook essentieel. De speciaalzaak kan hier prima over adviseren.

Ga je in een bestaande woning in een dicht bebouwd gebied een open haard aanleggen informeer dan bij de gemeente of dit mag (vergunning aanvragen?). Er is nogal een trekgat voor nodig en of de welstandscommissie kan er over vallen (bijv. als je aan de buitenkant van je woning iets laat bouwen en een van buren klaagt) of het geeft milieuproblemen.

TIP: Bij het aanleggen altijd een regelklep in de schoorsteen laten plaatsen, dit voorkomt tocht.

Houtkachel

De houtkachel kan wel een deel vervanging zijn voor de centrale verwarming en het op te stoken hout is vaak uiteenlopend. Dit kan natuurlijk, maar probeer zoveel mogelijk “schoon” en droog hout te gebruiken. Ook voor de houtkachel geldt dat de schoorsteen schoon en de ventilatie goed moet zijn. Dit voor het goed kunnen stoken van het hout en om de eigen gezondheidsredenen. Ook voor de houtkachel geldt dat je eerst bij de gemeente moet informeren als je dit aan willen (laten) leggen.

Open haard: gas of elektra

De open haard op gas of elektriciteit is een prima alternatief voor de traditionele open haard. De te creëren sfeer kan hier ook prima, maar heeft niet de nadelen van gezondheidsrisico’s. Een extra voordeel is dat er niet door het hele huis een pijp aangelegd hoeft te worden om een schoorsteen te maken. Een dergelijke kachel kan tegen een buitenmuur geplaatst worden met een rooster naar buiten. Niet alle kachels hebben dit, dus goed om bij de speciaalzaak op te letten.

Zowel de haard op gas, als die op elektriciteit maakt gebruik van fossiele brandstoffen. Het is wel goed te realiseren dat dit bijdraagt aan het broeikaseffect. Het milieu wordt wel minder belast met groene elektriciteit. Er zijn diverse design gashaarden en hiermee kan een dergelijke kachel, naast een warmte bron, ook een algehele aanwinst voor het interieur zijn.

Gelhaard

Relatief nieuw is de gelhaard. De gel die als brandstof dient, bestaat uit alcohol, water en verdikkingsmiddelen. Er zitten geen geur- of kleurstoffen in. Het voordeel is verder dat ze geen schoorsteen of ander afvoerkanaal nodig hebben. Er zijn verschillende “gelpotten” te koop, maar een gemiddelde pot brand al snel zo’n 4 uur. Een open haard welke je niet wil gebruiken als “traditionele” open haard kan met een gelpot ook prima fungeren.

Er zijn dusdanig veel mogelijkheden dat er eigenlijk voor iedereen wel iets te vinden is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een haard brengt sfeer in de woonkamerEen haard brengt sfeer in de woonkamerVuur en vlammen fascineren en dat geldt ook voor de vlammen in een haard. Ze zijn veel sfeervoller dan centrale verwarmi…
Verschillende soorten open haardenVerschillende soorten open haardenEen open haard kan als stijlelement een goede toegevoegde waarde bieden voor zowat iedere inrichting. Naast verschillen…
Open haard van Kombifire: haard op gas én houtOpen haard van Kombifire: haard op gas én houtEen mooie open haard brengt een warme sfeer in de woning. De keuze tussen houthaard of gashaard is makkelijk bij een ope…
Bouwen van een open haardBouwen van een open haardSteeds meer mensen bouwen zelf een open haard in hun huis. Er zijn verschillende vormen van open haarden. De meest voork…
De haard wordt weer populair!De haard wordt weer populair!De haard is een tijdje ouderwets geweest en paste niet in het moderne interieur dat veel mensen in huis willen hebben. M…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kachels en open haarden"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 09-07-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Woning
Schrijf mee!