InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > De slaapbank of -kast

De slaapbank of -kast

De een vindt het ideaal de ander vindt het ondingen, maar de slaapbank blijft het goed doen. Wat voor slaapbanken zijn er zoal.

Wat voor slaapbanken zijn er

De meeste slaapbanken zijn tweepersoons en om te bouwen vanuit een gezellig tweezits bankje. De materialen zijn uiteenlopend van gezellige bonte stofjes tot romantisch pluche, rieten bank met stoffen kussens of strak leer op stalen poten.

Er zijn verschillende systemen, t.w.
  • De rugleuning van de bank gaat plat, de armleuningen vormen de kussens en zo ontstaat het tweepersoons bed.
  • Onder het zitvlak wordt een bak uit getrokken en zo ontstaat het tweepersoons bed. Er zijn iets van elkaar afwijkende systemen, maar alleen hierop gebaseerd.
  • Uit het zitvlak van de bank wordt een constructie gehaald welke in een kliksysteem om te bouwen is naar een tweepersoon bed. Voor de constructie is wel wat handigheid nodig
  • Het eenpersoons bed kan bijvoorbeeld met een uitklapbare hokker gerealiseerd worden. Maar een van bovenstaande systemen zijn er ook voor een eenpersoonsbed.

De prijzen zijn afhankelijk van het gekozen systeem en materiaal van de bank maar varieert voor een tweepersoons slaapbank van ca. 800 euro tot ca. 3.500 euro.

Handige toepassing in huis

Kleine woning

Voor klein behuisde die toch bezoek wil kunnen laten overnachten is een dergelijke bank in de kamer natuurlijk ideaal.

Tiener slaapkamer

Een tiener slaapkamer waar ruimte voor een bankje is, is prima voor een overnachtende vriend of vriendin en tevens als er sowieso meer tijd wordt doorgebracht met vriend of vriendin.

Student

De gemiddelde student woont niet groot en kan zelf gebruik maken van een slaapbank. Zo heeft de ruimte een dubbele functie en wordt er veel ruimte gewonnen.

Extra kamer in huis

Heb je een extra kamer in huis dan kan deze extra kamer gezellig ingericht worden om apart rustig TV te kijken of er een rustig leeshoekje van maken. Is er een loge dan kan deze ruimte ingericht worden voor de loge.

Bedkast

Wil je nog meer met minder ruimte doen, dan zijn er de bedkasten te koop. Enorm ruimte besparend met allerlei extra opbergruimte en deels uitklapbaar om een bed te herbergen. In strak wit kunststof of met felle kleurtjes voor op een tienerkamer.
Hoe uitgebreider de kast, zelf tot een hele wand in te richten, hoe duurder het uiteraard wordt. Prijzen variëren van ca. 800 euro tot ca. 6.000 euro.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slaapkamer opknappenEen slaapkamer opknappen kan altijd, maar kost vaak veel geld. Als we er al niet direct een nieuw bed met bijbehorende k…
Hoe sta je mooier op in de ochtend?Hoe sta je mooier op in de ochtend?We hebben het allemaal wel eens. Je staat op en loopt naar de spiegel en ziet jezelf, maar denkt bij jezelf ‘ben ik dat’…
Tips voor het kopen van een nieuw bedAls je een nieuw bed gaat kopen let je op bepaalde punten. Je let bijvoorbeeld op de ligging en het uiterlijk van het be…
Afvallen door te slapen - heilzame nachtrustAfvallen door te slapen - heilzame nachtrustAfvallen door te slapen, dat klinkt toch als muziek in de oren. Slapen heeft grote invloed op het lijf en wie wil afvall…
Meubels die iedere student moet hebbenMeubels die iedere student moet hebbenAls je op kamers besluit te gaan zijn er een aantal meubels die je absoluut moet hebben. In dit artikel worden ze onthul…

Reageer op het artikel "De slaapbank of -kast"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 15-07-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Woning
Schrijf mee!