InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Verschillende soorten open haarden

Verschillende soorten open haarden

Verschillende soorten open haarden Een open haard kan als stijlelement een goede toegevoegde waarde bieden voor zowat iedere inrichting. Naast verschillen in stijl, zijn er echter ook enorme verschillen in aangeboden technologie die ieder eigen voor- en nadelen hebben. Van de oude hout haarden tot aan de moderne bio ethanol haarden, de meest gebruikte types worden in dit artikel beschreven.

Houthaard

Een authentieke houthaard kan een zeer mooi stijlelement zijn in de woonkamer. Juist het geknisper van het hout, de geur en de veranderende vlammen zorgen ervoor dat de houthaard qua sfeer niet te evenaren valt door de overige types open haard. Het hout dat gebruikt kan worden is tegenwoordig niet meer slecht voor het milieu; er worden houtsoorten gebruikt die bij het onderhoud van bossen worden gekapt, het merendeel van dit hout blijft gewoon langs de bospaden liggen om te verrotten vanwege de lage waarde voor bijvoorbeeld de meubelindustrie.

Nadelen heeft een houthaard ook; om een houthaard te stoken kost grote hoeveelheden hout, die ook ergens bewaard moeten worden. Hiervoor is bij voorkeur een goede berging voor nodig, aangezien het hout goed droog moet zijn voor een optimale verbrandingswaarde en het voorkomen van onnodig veel rook. Daarnaast moet een houthaard goed voorbereid worden, voordat deze aangestoken kan worden en moet het hout zelf ook in verschillende maten gehakt en gekapt worden. Dit alles is wat tijdsintensiever dan met de andere alternatieven. Ook kunnen insecten die met het hout meereizen ongewild het huis binnen komen, en geeft het opruimen van de as uit de haard nogal wat rommel.

Gashaard

Als goed alternatief voor een houthaard wordt vaak een gashaard of gaskachel genoemd. Deze maken in plaats van hout gebruik van gas, maar laten in veel gevallen wel een hittebestendige houtcompositie zien; daardoor kan het lijken alsof het een echte houtkachel is. Hoewel er veel twijfel is over het “uiterlijk” van de vlammen, is het van het type en model gashaard afhankelijk of er een goede afwisseling in het vlammenbeeld zit. Grote voordelen van de gaskachel zijn dat in veel modellen de hoogte van de vlammen te regelen is en dat er voor de bediening niet meer nodig is dan een knopje of een afstandsbediening.

Ook de gashaard heeft echter nadelen; er moet immers een gasleiding liggen om de gashaard goed aan te kunnen sluiten. Daarnaast zijn de prijzen van de gashaarden nogal hoog in vergelijking met andere types openhaarden. Ook geeft de gashaard minder hitte af dan een houtkachel. Groot voordeel is echter het grote bedieningsgemak en het gebrek aan afval.

Elektrische haard

De elektrische haard wordt door velen gezien als een slecht alternatief voor de duurdere gashaard. Toch bieden de huidige types elektrische haard niet meer het slechte vlammenbeeld van de vroegere modellen; door de technologie lijken de vlammen die te zien zijn behoorlijk echt. Het grote voordeel van de elektrische haard is echter dat er in tegenstelling tot een gashaard geen rookkanaal of schoorsteen nodig is; er is geen afzuiging van rook nodig. Daarnaast biedt een elektrische haard hetzelfde gebruikersgemak als een gashaard, maar hoeft er geen gasleiding te liggen om een elektrische haard aan te sluiten. Nadelen zijn er ook; hoewel de vlammen steeds echter lijken, zijn het nog steeds geen echte vlammen en zal dit besef ook wat afdoen aan het comfort wat een dergelijke haard biedt.

Bio ethanol haard

Een relatief nieuwe speler op de markt van openhaarden is de bio-ethanol haard. Dit type open haard werkt op bioethanol, wat in feite ondrinkbare alcohol is. Deze vloeistof wordt in een klein reservoirtje gegoten, waarna deze met een aansteker aangestoken kan worden. Met een gemiddelde inhoud van zo'n 0,75 liter doet een dergelijke haard, afhankelijk van diverse factoren, gemiddeld twee uur. Daarna moet het reservoir weer gevuld worden om de haard weer aan te zetten.

Hoewel dit alles nogal simplistisch aandoet is het momenteel wel een van de populairdere open haarden, vanwege de vele voordelen die deze haard biedt ten opzichte van de overige mogelijkheden. Zo heeft de ethanolhaard geen rookkanaal nodig, geen elektrische aansluiting of gasleidingen, produceert de haard een redelijke mate van warmte en is juist dit type in vele verschillende designvarianten verkrijgbaar. Vanwege de genoemde eigenschappen van dit type kan de haard overal geplaatst worden, en zijn er zelfs tafelmodellen, of tafelhaarden, verkrijgbaar. Afhankelijk van het gekozen design is de prijs van een dergelijke open haard ook zeer betaalbaar.

Nadelen heeft een bio ethanol haard ook; de vloeistof die gebruikt wordt gaat redelijk snel op. Hierdoor moet er dus ergens ruimte vrijgemaakt worden om een voorraadje aan te leggen, zodat de haard niet halverwege de avond niet meer aangemaakt kan worden. Anderzijds is ook juist deze bio ethanol bij sommige winkels relatief duur, er kan tot 5 euro per fles voor gevraagd worden. Deze prijs is echter geenszins representatief voor alle winkels, er zit een variatie in van 1,5 tot 5 euro per fles. De kwaliteit van de bio ethanol kan ook variëren van merk tot merk, per haard kan het ook nog eens verschillen.

Gelhaard

De gelhaard wordt tegenwoordig langzaam verdrongen door de bio ethanol haard. Toch wordt een gel haard nog steeds aangeboden, vandaar dat deze ook hier behandeld wordt. De voordelen van een gel haard zijn eigenlijk precies hetzelfde als de voordelen van de bio ethanol haard; er is een grote mate van gebruikersgemak en de haard stelt geen speciale eisen aan de locatie. Wel heeft de gel haard een groot nadeel ten opzichte van de bio ethanol haard; waar de ethanolhaard een mooi en variërend vlammenbeeld geeft, is bij een gel haard duidelijk te zien waar de verschillende brandpotjes gepositioneerd zijn. Juist om deze reden wordt de gel haard met de gelpotten steeds meer verdrongen door de bio-ethanol haard. Het is overigens ook goed mogelijk om een gel haard om te bouwen naar bio-ethanol; er hoeft slechts een speciaal metalen bakje in geplaatst te worden.
Gerelateerde artikelen
De haard wordt weer populair!De haard wordt weer populair!De haard is een tijdje ouderwets geweest en paste niet in het moderne interieur dat veel mensen in huis willen hebben. M…
Kachels en open haardenKachels en open haardenIn de winter aan een nieuwe open haard of gaskachel beginnen is laat, als je hier over nadenkt, is dit voor de winter be…
Bouwen van een open haardBouwen van een open haardSteeds meer mensen bouwen zelf een open haard in hun huis. Er zijn verschillende vormen van open haarden. De meest voork…
Bio-ethanol voor haard kopenBio-ethanol voor haard kopenBio-ethanol lijkt steeds meer de plaats van hout in te nemen als brandstof voor in de open haard. Veel Nederlanders kope…
De efficiente huisvrouw / -man: de open haardEen open haard in huis geeft veel sfeer. Het is gezellig verzamelen rond het vuur in de wintermaanden. Als het wintersei…

Reageer op het artikel "Verschillende soorten open haarden"

Infoteur: Polkozic
Gepubliceerd: 24-02-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!