InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Bouwen van een open haard

Bouwen van een open haard

Bouwen van een open haard Steeds meer mensen bouwen zelf een open haard in hun huis. Er zijn verschillende vormen van open haarden. De meest voorkomende is de inbouwhaard. De schouw is een belangrijk aspect van de open haard. Er zijn open haarden waar op hout kan worden gestookt, maar ook haarden waarbij de brandstof gas of elektriciteit is. Ook zijn er gelhaarden. Het wordt steeds populairder om een eigen open haard in huis aan te leggen. Bij veel mensen roept de open haard nostalgische gevoelens op. Vooral het idee om met ze alle rond de open haard te zitten spreekt mensen aan. In sommige oude huizen, bijvoorbeeld boerderijen, is de open haard van oorsprong nog aanwezig. In veel moderne huizen moet deze echter apart worden aangelegd. Deze is dan niet meer zoals vroeger gekoppeld aan de schoorsteen, vooral omdat de meeste huizen geen echte schoorsteen meer hebben. Een andere reden is – ook als er wel een schoorsteen is – is dat het brandgevaarlijk is.

Inbouwhaard

Er zijn speciale bedrijven die gespecialiseerd zijn in het aanleggen van open haarden. De meest voorkomende open haard is de inbouwhaard. Deze kan uit verschillende materialen bestaan, bijvoorbeeld van beton, maar ook van staal. De grootste inbouwhaard is qua grote 88 x 75 cm. (breedte x hoogte). De kleinste vorm is 55 x 53 cm. Alle stijlen zijn eigenlijk mogelijk met de inbouwhaard, van klassiek met een traditionele schouw tot modern met bijvoorbeeld een plateau. Ook is het mogelijk om een speciale schouw te laten bouwen. Vaak is dit het sierstuk van de open haard, omdat deze het meest in het oog springt. Er zijn bedrijven die zich helemaal hebben gespecialiseerd in het bouwen van de schouw.

Haard stoken met hout

Deze haard kan onder andere gestookt worden met hout. U mag daarbij alleen gebruik maken van schoon hout. Dat moeten dus briketten of hakhout zijn. Het mag geen afvalhout zijn. Daar kunnen bijvoorbeeld spijkers of verfresten op zitten. Die worden ook mee verbrand en dat kan vervuiling opleveren. Ook kunt u het beste er voor zorgen dat het hout droog is. Anders komt er veel rookvorming.

Ventilatie bij de open haard

Niet elk gebouw is geschikt voor een open haard. Zo moet er voldoende ventilatie aanwezig zijn, zodat de rook voldoende weg kan trekken. Eventueel kunnen er ventilatiekanalen worden aangelegd, als de bouw van het huis dat tenminste toe laat. Ook moet u er op letten dat er geen overlast is voor de buren, bijvoorbeeld door een te veel aan rook. Ook wanneer de open haard niet in gebruik is kan er tocht ontstaan via de open schoorsteen. Dat kan zorgen voor extra warmteverlies en het betekent dat u extra moet stoken en dat gaat uiteraard gepaard met extra kosten.

Gashaard of elektrische haard

Ook is het mogelijk om de open haard op gas of elektriciteit te laten branden. Ze geven dezelfde sfeer, maar de risico’s zijn een stuk minder. Er komen minder giftige gassen vrij en daardoor zijn de gezondheidsrisico's kleiner. Bij gas komt er overigens wel kooldioxide (CO2) en stikstofoxiden vrij. Er moet dus wel voldoende toevoer van zuurstof zijn, want anders kan er koolmonoxide gevormd worden. Ook moet u goed in de gaten houden dat de open haard uitstaat wanneer u deze niet gebruikt. Anders kan het gevaarlijke situaties opleveren.

Gelhaard

Nieuw zijn de open haarden die als brandstof een gel gebruiken. Die gel bestaat uit water, alcohol en verdikkingsmiddelen. Er komen geen geuren vrij en de gel heeft geen houdbaarheidsdatum. Er komen ook weinig gassen vrij en er blijft nauwelijks afval over, omdat de gel bijna geheel verbrand.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stones, Pixabay

Reageer op het artikel "Bouwen van een open haard"

Reactie

G. Raaphorst, 21-11-2010 17:37 #1
We hebben een open haard voor hout. Toch vinden we dat dit te veel stinkt/roet. Kan in dezelfde open haard gewoon gel worden gebruikt of moeten we daar nog iets bijzonders voor doen?

Infoteur: Simcha
Laatste update: 23-10-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Reacties: 1
Schrijf mee!