InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Inbouwhaard kopen: tips en informatie

Inbouwhaard kopen: tips en informatie

Een inbouwhaard is sfeervol, maar heeft nog meer voordelen: door een inbouwhaard bespaart men op energiekosten. Het rendement kan behoorlijk oplopen. De inbouwhaard is als gashaard leverbaar met een open of gesloten systeem. Er zijn veel soorten inbouwhaarden van design tot klassiek, van natuursteen tot metaal. Voor het maken van de juiste keuze bij het kopen van een inbouwhaard, leest u eerst wat tips. Zo bent u reeds op de hoogte als u een dealer van haarden bezoekt. Een inbouwhaard levert rendement op, u bespaart flink op de energiekosten. Verbrandingsrendement is hoog: tot wel 80%, en een stuk horger dan een open haard. Een open haard verslind hout en heeft een open vuur. Een inbouwhaard heeft behalve een open vuur, ook een gesloten vuur en is veilig voor kinderen en huisdieren. En dan is een inbouwhaard ook nog eens sfeervol en oogt warm en gezellig in huis. Een inbouwhaard kan geplaatst worden in bestaande open haard of schouw. Inbouwhaarden geven warme lucht én warmte .

De inbouwhaard als gashaard

Open houthaarden verslinden veel hout en vergen inspanning: u moet zorgen voor een voorraad houtblokken. Een inbouwhaard op gas vergt geen inspanning, u hoeft de haard alleen maar met de afstandsbediening te bedienen. De gashaard brandt op aardgas en heeft zowel een open als een gesloten systeem. De gashaard met een open systeem creëert de sfeer van een houthaard. De verbranding is schoon. Voordeel van een inbouwhaard met een gesloten systeem is dat er geen uitvoerige rook vanaf komt, dus ook geen uitvoering rookkanaal benodigd is. Mocht u toch liever een inbouwhaard op hout willen, dan kan dat natuurlijk ook.

Soorten inbouwhaard

Een inbouwhaard is er in veel soorten en uitvoeringen. U kunt kiezen tussen de romantische uitvoering, een natuurstenen schouw, haard als roomdivider.

Speksteenkachel

Een haard om in te bouwen is de speksteenhaard. De speksteenhaard geeft een behaaglijke en gezonde warmte en vermindert het risico op hart- en vaatziekten. immers vooral warmte als warme lucht. In vergelijking is de stralingswarmte van massieve speksteenkachels veel behaaglijker en gezonder. Ze streelt de huid, warmt je echt op van top tot teen en produceert een zomers binnenhuisklimaat. De warmte van een speksteenkachel verhoogt de weerstand en verlaagt het risico op hart- en vaatziekten. Andere voordelen van een speksteenkachel zijn: geen droge lucht (beter voor de luchtwegen), geen schroei van stof, afremming van schimmel- en huismijtgroei.

Tips bij het kopen van een inbouwhaard

Bereken hoeveel warmte uw huis nodig heeft: er is 70 Watt m2 nodig om een goed geïsoleerd huis met dubbele beglazing te verwarmen. Bij het verwarmen van 70 m2 moet het vuur van de haard dus continu 4,5 kW bedragen.

Ventilatie

Verse aanvoer van buitenlucht is nodig voor een inbouwhaard. Als er geen verse luchttoevoer is dan gaat de haard roken doordat de verbranding niet optimaal verloopt. Voor een verse luchttoevoer zorgt u dat er ventilatiesleuven in muur worden aangebracht.

Juiste vorm, grootte en plaatsing

Laat u informeren door een haardspecialist over de vorm, grootte van de haard, die voor uw type woning geschikt is en bepaal samen met de specialist wat de beste plek is om de haard te plaatsen. Een tekening waarop de locatie van de pijp ten opzichte van de brandmuur staat, inclusief afmetingen, is gewenst.

Natuursteen

Voor een inbouwkachel met een haardwand van natuursteen zou mogelijk de vloer verstevigd moeten worden.

Installeren van de inbouwhaard

Inbouwhaarden zijn tegenwoordig vrij eenvoudig te monteren. Voordat ze de winkel uitgaan zijn ze zorgvuldig geïnspecteerd door gekwalificeerde monteurs. Wit u niet zelf plaatsen, dan loopt u geen enkel risico wanneer de haard geïnstalleerd wordt door een gekwalificeerde monteur van een gecertificeerd bedrijf.
Gerelateerde artikelen
Bouwen van een open haardBouwen van een open haardSteeds meer mensen bouwen zelf een open haard in hun huis. Er zijn verschillende vormen van open haarden. De meest voork…
Een haard brengt sfeer in de woonkamerEen haard brengt sfeer in de woonkamerVuur en vlammen fascineren en dat geldt ook voor de vlammen in een haard. Ze zijn veel sfeervoller dan centrale verwarmi…
Verschillende soorten open haardenVerschillende soorten open haardenEen open haard kan als stijlelement een goede toegevoegde waarde bieden voor zowat iedere inrichting. Naast verschillen…
Bronnen en referenties
  • www.milieucentraal.nl
  • www.duurzame-energiebronnen.nl

Reageer op het artikel "Inbouwhaard kopen: tips en informatie"

Infoteur: Ssandra3108
Gepubliceerd: 14-12-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!