InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Kookplaten: keramisch, inductie en halogeen

Kookplaten: keramisch, inductie en halogeen

Tegenwoordig bestaan er vele verschillende kookplaten, zoals keramisch, halogeen en inductie. Veel mensen weten niet goed waarom en hoe ze een goede keus moeten maken. Dit artikel gaat over de drie nieuwste soorten kookplaten, namelijk keramisch, halogeen en inductie. De nieuwbouwwijken van tegenwoordig beschikken in de meeste gevallen niet meer over het vertrouwde gas, zij koken op elektriciteit. Zij moeten afstand doen van het oude vertrouwde gasfornuis, en moeten kiezen uit verschillende nieuwere kookplaten die op elektriciteit werken.

Inductie

Inductie is zo'n nieuwe kookplaat. Deze kookplaat wekt door middel van magnetisme hitte op. Het grote voordeel bij deze vorm van koken is dat de kookplaat relatief snel afkoelt, omdat de kookplaat alleen warm wordt op het oppervlakte waar de pan zich bevindt. Door de magnetische opwekking van warmte wordt de inhoud van de pan eerder warm. Een nadeel is dat deze plaat relatief duur is. Omdat de plaat een vlak oppervlak heeft is het gemakkelijk schoon te houden.

Ook heeft u speciale pannen nodig die gevoelig zijn voor magnetisme. Dit staat onderaan de pan aangegeven. U kunt het ook heel eenvoudig zelf testen, door middel van een magneet aan de onderkant van de pan te plakken. Blijft de magneet hangen, is de pan geschikt voor inductie. Pas op: als de pan magnetisch is maar al eerder gebruikt is op een gaskookplaat, is de pan niet meer geschikt voor inductie. Inductie verbruikt veel energie, het is niet verstandig om een elektriciteitsgroep met andere apparatuur te delen.

Keramisch

Een keramische kookplaat werkt op dezelfde manier als een klassieke elektrische kookplaat. De warmtespiraal wordt heet zodat de pannen ook warm worden. In tegenstelling tot inductie blijft deze kookplaat relatief lang warm. Ook duurt het langer voordat de kookplaat is opgewarmd. Ook keramisch verbruikt veel energie, het is daarom niet verstandig om een elektriciteitsgroep met andere apparatuur te delen. Wel is deze plaat is een stuk goedkoper als de inductie kookplaat.

Halogeen

Een halogeen verwarmingselement verwarmd de kookplaat, die vervolgens de warmte doorgeeft aan de pan. Net als de bovengenoemde kookplaten is deze plaat makkelijk schoon te houden. Deze vorm van koken heeft veel nadelen. De opwarmtijd is gemiddeld, net iets sneller dat keramisch, zodat je relatief lang moet wachten op je eten.

De plaat koelt langzaam af. De gasplaat wordt veel heter dat de bovenstaande kookplaten, dus de kans bestaat dat de etensresten inbranden. Ook is dit de enige elektrische kookplaat die kan slijten, dus moet de plaat om de zoveel tijd worden vervangen. Wel is deze plaat de goedkoopste van de drie.

Voor- en nadelen op een rijtje:

Inductie

Voordelen
  • Kookplaat koelt snel af
  • De opwarmtijd is korter
  • Gemakkelijk schoon te houden

Nadelen
  • Relatief duur
  • Niet voor alle pannen geschikt
  • Verbruikt veel energie

Keramisch

Voordelen
  • Goedkoper
  • Makkelijk schoon te maken

Nadelen
  • Langere opwarmtijd
  • Kookplaat blijft lang heet
  • Verbruikt veel energie

Halogeen

Voordelen
  • Makkelijk schoon te houden
  • Goedkoop

Nadelen
  • Plaat koelt langzaam af
  • Glasplaat wordt heet
  • Kans op slijten
© 2008 - 2017 Sjoerdvo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kopen van de meest geschikte kookplaatKopen van de meest geschikte kookplaatOp zoek naar een kookplaat? Ongetwijfeld ben je er dan al van op de hoogte dat er vele mogelijkheden zijn. Gaat je voork…
Kookplaat: gas, electrisch, inductie en keramischKookplaat: gas, electrisch, inductie en keramischEen kookplaat aanschaffen: kies je voor een losstaande of voor inbouw? En dan het soort kookplaat: er is ruime keus uit…
De vijf types kookplaten: Wat zijn de verschillen?De vijf types kookplaten: Wat zijn de verschillen?Bij het kopen van een nieuwe keuken, moet er ook een kookplaat uitgezocht worden. De eerste vraag is dan: welk type kook…
Pannen en andere artikelen van Sola gebruik je vele jarenPannen en andere artikelen van Sola gebruik je vele jarenWanneer je een nieuw pannenset wilt gaan aanschaffen dan zie je verschillende mogelijkheden. Je hebt rekening te houden…
Halogeenverlichting: praktische tipsHalogeenverlichting: praktische tipsWe kennen allemaal de diverse soorten gloeilampen, TL buizen, SL en PL lampen en de grote verscheidenheid van de armatur…

Reageer op het artikel "Kookplaten: keramisch, inductie en halogeen"

Reacties

Liesbeth, 16-12-2012 21:29 #5
Ik heb een gietijzeren pan. Heb deze op gas gebruikt. In uw verhaal over inductie en gietijzeren pannen geeft u dat je deze pan niet meer mag gebruiken.

Wat is de reden hiervan. Doet het gas iets met magnetisme in de gebruikte gietijzeren pannen? Als deze pan nog vlak is en dus goed contact heeft met de plaat. is de pan nog wel te gebruiken?
Graag uw advies.
Dank u

Sascha, 10-08-2012 09:58 #4
Ik wil graag weten of een keramische kookplaat krachtstation nodig heeft of is het ook voldoende om voor de plaat een eigen groep te installeren? Graag een reactie
Grtjs Sascha

E. Goos, 24-04-2012 12:10 #3
Wanneer je van een keramische kookplaat wil overstappen naar een inductie kookplaat, kan dat zonder extra aanpassingen in de meterkast?

René Heynen, 03-02-2012 13:14 #2
In dit verhaal staat dat inductiekoken binnen het electrisch koken niet zuinig zou zijn. Algemeen bekend en ook via de consumentenbond is echter dat inductie binnen het electrisch koken veruit het zuinigste is. Ook een stuk minder energiebelastend dan halogeen. Het energetisch nadeel van electriciteit wordt ook genoemd. Het verlies zit niet in de manier van koken, maar het productie en transport proces van electriciteit.

Zie:
http://www.consumentenbond.nl/test/woning-huishouden/woning/energieleveranciers/extra/energie-besparen-koken/

Het minst energiezuinig is koken op elektriciteit. Het opwekken van elektriciteit is namelijk niet efficiënt: daarbij gaat veel energie verloren. Van de elektrische kookplaten is een inductiekookplaat het minst belastend voor het milieu, want die is 20% energiezuiniger dan een gietijzeren, een keramische of een halogeenuitvoering.

Cora, 28-02-2011 11:33 #1
Wij hebben een inductiekookplaat en pannen die eerder op gas gebruikt zijn. Ze zijn geschikt volgens de magneettest en doen het goed op de inductieplaat. Waarom zouden we dan toch nieuwe pannen nodig hebben?

Infoteur: Sjoerdvo
Gepubliceerd: 02-07-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Reacties: 5
Schrijf mee!