InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Energiebesparingstips: verlichting

Energiebesparingstips: verlichting

Energiebesparingstips: verlichting De energieprijzen stijgen nog altijd. Het loont daarom energie te besparen. Verlichting is een grote kostenpost, een mogelijke besparing hierop is het gebruik van spaarlampen. In onderstaand artikel zijn nog meer energiebesparingstips weergegeven waarmee u kunt besparen op verlichting en elektriciteit.

Inhoud

Gebruik spaarlampen

Misschien wel de bekendste tip om te besparen op de kosten voor uw verlichting is het gebruiken van spaarlampen. Een spaarlamp gebruikt ongeveer 25% van de energie die een gloeilamp gebruikt en gaat tien keer langer mee. Het gebruik van spaarlampen is daarom een investering die zichzelf altijd zal terugbetalen. Voorheen vormden de hoge aanschafkosten nog een obstakel, maar de prijzen dalen nog steeds. Indien u het te prijzig vindt om ineens alle lampen te vervangen kunt u er ook voor kiezen om geleidelijk aan spaarlampen te plaatsen. Een goed moment van vervanging is uiteraard wanneer een lamp kapot gaat. Een spaarlamp verbruikt zoals gezegd slecht 25% van de energie die een ouderwetse gloeilamp gebruikt. Om eenzelfde lichtopbrengst te hebben is het daarom mogelijk om een spaarlamp met een wattage aan te schaffen dat ook 25% van het wattage heeft van de gloeilamp. Stel u heeft een gloeilamp van 100 Watt, dan geeft een gloeilamp van 25 Watt dezelfde lichtopbrengst.

Ledlampen of TL-lampen

De laatste tijd is ledverlichting enorm in opkomst. Ledlampen zijn ook enorm energiezuinig en in vele kleuren verkrijgbaar. Van sfeervol tot zeer fel, dus let goed op welke kleur ledverlichting u aanschaft. TL-lampen zijn over het algemeen niet sfeervol, maar wel geschikt om een grote lichtopbrengst te genereren. Ook TL-lampen zijn relatief zuinig gezien de grote lichtopbrengst.

Maak gebruik van de omgeving

Een hoge lichtopbrengst wordt overigens niet alleen bereikt door het wattage en het type verlichting. Ook de omgeving is van belang, Een praktische tip is het kiezen voor lichte muren in uw woonkamer. Lichte muren, vloeren en plafonds weerkaatsen namelijk meer licht waardoor er minder lampen hoeven te worden ontstoken. Maak ook af en toe lampenkappen vrij van vuil en stof. Een schone lampenkap laat meer verlichting door, waardoor de lichtopbrengst hoger is.

Verminder verlichting

De meest simpele oplossing is uiteraard door gewoonweg minder verlichting te laten branden. Wanneer er in een ruimte niemand aanwezig is moet de verlichting uit worden gezet. Ook kan er worden gekozen om eens wat kaarsen aan te steken in plaats van lampen. Dit is naast dat het elektriciteit bespaart ook nog eens erg knus. Dimmers zijn een goede optie om te besparen op de energie. Wanneer u gebruik maakt van dimmers moet u zich wel realiseren dat deze altijd een bepaald sluipverbruik hebben, dus ook wanneer de lamp niet aanstaat. Vraag uzelf dus af of een dimmer wel nodig is? Vooral wanneer u altijd van dezelfde (beperkte) dimstand gebruik maakt kan het raadzaam zijn de dimmer te verwijderen. Een schakelaar tussen de dimmer en het stopcontact is altijd een goede optie.

Maak gebruik van oplaadbare batterijen

Diverse verlichting werkt op batterijen. Probeer zoveel mogelijk deze verlichting uit te schakelen en zodoende batterijen te besparen. Wanneer u gebruik maakt van batterijen voor verlichting kunt u het beste gebruik maken van oplaadbare batterijen. Deze batterijen zijn duurder qua aanschafprijs, maar doordat ze vele malen opgeladen kunnen worden verdient u de aanschafprijs terug.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Energie en geld besparen met spaarlampenEnergie en geld besparen met spaarlampenDe laatste jaren is de energieprijs meer dan verdubbeld. Veel mensen willen daarom besparen op hun energiegebruik. Een v…
Snel en eenvoudig energie besparenSnel en eenvoudig energie besparenSpaarlampen indraaien, de thermostaat een graadje lager, de muren isoleren, overstappen op een andere leverancier. Het r…
Hoe kan je energie besparen met spaarlampen?Hoe kan je energie besparen met spaarlampen?Als je in huis minder energie wil verbruiken, dan zijn spaarlampen een van de aangewezen middelen. Spaarlampen gaan lang…
Bronnen en referenties
  • www.eon.nl
  • www.batterijenvoordeel.nl

Reageer op het artikel "Energiebesparingstips: verlichting"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 06-11-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Energiebesparing
Schrijf mee!