Nieuw woonwoord ‘cosy’
“Gezellig” of “coconen” is blijkbaar uit en “cosy” is in, maar feitelijk is het hetzelfde. Als je dit type woorden gebruikt in samenhang met wonen, dan hebben we het over de woning gezellig maken. Waarbij de nadruk met name in de koude periode ligt. De wintermaanden zijn er voor om het binnen gezellig te maken en daar het prettige beschermende gevoel te hebben. In de lente wordt figuurlijk de deur naar buiten langzaam geopend en de vroege zomermaanden worden dan weer gebruikt om het buiten zo aantrekkelijk en … “cosy” als mogelijk te maken.
De woning “cosy” maken
De woning binnen “cosy” maken is sfeer en sfeer is voor iedereen anders. Wel zijn er enkele universele aspecten aan “cosy” maken die het beoogde gevoel kunnen bewerkstelligen. Dit is los van stijl, kleur en type woning.
Onderstaand onderdelen die altijd een rol spelen in het aankleden van de woning, welke de woning het predicaat “cosy” mee kunnen geven. Waarbij het nu niet uitmaakt of het modern, romantisch, klassiek of design is. Zolang het maar bij de betreffende stijl past.
- Kussens en kleden
- Kaarsen standaard/houders
- Lampen
- Vazen (al dan niet gevuld)
- Raam- en wanddecoratie
- Kachel/(open)haard
Geuren
Een aspect wat niet altijd meegenomen wordt, maar wel degelijk een rol speelt is geur. Een duidelijk onderbelicht maar erg belangrijk aspect binnen wonen. Denk maar eens aan de geur van de open haard, want los van de warmte komt er een bepaalde geur vanaf welke we associëren met “cosy”. Het typische warme wintergevoel creëer je meer dan in andere seizoenen met de geur. Vandaar ook dat de chemische geuren in de supermarkt, al dan niet via elektriciteit aangewakkerd, beter in de wintermaanden verkopen dan in de zomermaanden. Het zijn de geuren die we ook bij de open haard ervaren, maar ook diepe geuren als musk, amber of kaneel en zelfs in combinatie.
Échte geuren
Als je je verdiept in geuren voor in huis, zijn de extracten vele malen aangenamer dan de “gemaakte” geuren (chemisch proces). Waarbij het wel zo is, dat de extracten altijd beduidend duurder zijn en niet in de supermarkt te koop. Sommige speciaalzaken verkopen de geuren en vaak vindt je de extracten via de meer alternatieve winkels (bijvoorbeeld op internet). Waarbij wat druppels in olievorm in een kommetje water wat opgewarmd wordt (bijvoorbeeld met een waxinelichtje) de geur langzaam doet verspreiden. Aangezien het geconcentreerd is en je slechts enkele druppels per keer nodig hebt, doe je heel lang met zo’n flesje. Per saldo zal de chemische substantie niet eens zoveel goedkoper zijn.
Een variant is de geurkaars en ook die zijn terug te vinden in de supermarkt en in de woonwinkels. Voor de wintermaanden zijn er meestal vergelijkbare geuren beschikbaar. Een betere geurkaars is duur, maar brand lang en mooi (zal niet snel druppelen).
Voor zowel de olie als de kaars geldt dat je deze vaak maar enkele uren hoeft te branden, om langere tijd de geur in huis te ervaren.
Materiaal
Dat kleuren iets met je doen en het “cosy” gevoel in positieve zin kan beïnvloeden is wel bekend, maar bij het type materiaal staan we lang niet altijd stil. Het voordeel is wel dat bij “warm” materiaal het niet echt uitmaakt wat voor type interieur je hebt. Ook bij een strak (design) interieur kunnen bijvoorbeeld warme ribstoffen of wol erg mooi staan en een dikke wollen stof kan ook bij romantisch meubilair. Waarbij de samenhang van de accessoires uiteraard niet uit het oog gelaten mag worden.
De verklaring die interieurspecialisten er aan geven is de zogenaamde hoge aaibaarheidsfactor die we in de wintermaanden erg belangrijk vinden. Een stof wordt als warm ervaren als deze zacht (en dus aaibaar) aanvoelt en dan kom je al snel bij zachte stoffen zoals:
- Wol
- Fluweel
- Ribcord
- Gepild katoen
Wil je iets van satijn of zijde voor wat luxe-uitstraling, combineer het dan met een van de andere stoffen. Direct in de stof of als combinatie met andere spullen in dezelfde kleur (soort).
Tot slot
“Cosy” bepaal je uiteindelijk zelf en ieder mens is anders, dus ervaart iedereen het op een andere manier. Om voldoende “smaken” te hebben, speelt de detailhandel er prima op in door een ruim assortiment aan te bieden. Het voordeel voor de consument is, dat er ook nog wat te combineren valt en je zo toch je eigen persoonlijke “cosy”-sfeer kunt creëren.