InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Interieur inrichten

Interieur inrichten

Interieur inrichten Het inrichten van je interieur komt aan op goed nadenken. Mensen kiezen tegenwoordig minder voor trends maar gaan weer voor tijdloos meubilair en kwaliteit.

Inrichten interieur

Interieur inrichten is meer dan een verzameling meubels kiezen. Vaak doen mensen maar wat, betrekken hun meubelen uit éénzelfde grote meubelzaak en wonen als gevolg daarvan heel burgerlijk. Een met zorg gekozen interieur daarentegen blijft jarenlang trendy.

Een interieur geeft pas voldoening als je er echt aandacht aan hebt besteed. Laat je daarom omringen met mooie spullen die je zelf hebt gekozen. Enkele aanbevelingen in dat verband:

  • prop je huis niet vol en benut de ruimte goed;
  • bepaal wat je stijl is en kies meubelen die daarbij passen;
  • kies voor persoonlijke, tijdloze spullen van goede kwaliteit.

Woontrends anno 2012

De naoorlogse jaren werden gekenmerkt als een tijd van wederopbouw. De bevolking nam explosief toe, evenals nieuwe woonwijken. Ook het interieur moest op de schop. Meubelmakers en woonwinkels verenigden zich in die periode en kochten samen in. Licht en ruimte, modulaire meubels en wandkasten waren in die periode gemeengoed geworen in het Nederlandse interieur.

Maar woonwinkels hebben het moeilijk in deze dagen. Ze leggen het af tegen ketens als Ikea en bieden te weinig. Want er is tegenwoordig veel leuk design te koop tegen lage prijzen. Maar wat vraagt de consument anno 2012 dan?

Wat wil de consument anno 2012?

De wereld is in de voorbije decennia in een sneltreintempo veranderd. De naoorlogse jaren liggen allang achter ons en advies is veel belangrijker geworden, evenals online ontwikkelingen. Enerzijds zijn er de webshops waar men online advies kan krijgen, anderzijds willen mensen tegenwoordig stoffen zelf voelen en neigt de keus meer naar kwaliteit en tijdloos, minder naar trends.

Aanbevelingen Jan des Bouvrie

Het was Jan des Bouvrie die Nederland als een van de meest spraakmakende interieurstylisten jarenlang wist warm te maken voor een ruime indeling en vooral heel veel wit. Wat moeten mensen in deze tijd van crisis vooral ter harte nemen volgens Jan des Bouvrie?

  • verkoopt je woning niet, ga dan vooral niet bij de pakken neerzitten en verbouw je huis. Wie zijn huis nu al aangenaam maakt heeft daar niet alleen zelf meerdere jaren woongenot van, maar ook zal straks je huis gemakkelijker verkopen.
  • een centrale plaats ruimt Jan des Bouvrie ook in voor de woonkeuken: een huis heeft een hart nodig. In de hand gewerkt door moderne technologische ontwikkelingen (denk aan de laptop en de iPad) trekken mensen zich steeds vaker terug in huis. Een woonkeuken kan volgens hem in dat verband tegenwicht bieden. Het brengt mensen weer samen en zorgt voor echte communicatie.

Hoe creëer je harmonie en rust in een interieur?

Harmonie vormt tegenwoordig de basis voor een gezellig huis. Een kakafonie van kleur kan daarom écht niet meer in een eigentijds interieur. Alles begint met het maken van een goed doordacht en functioneel ontwerp (een 3-dimensionele roomplanner kan daarbij goede diensten bewijzen) en vervolgens konsekwente invulling daaraan geven. En voldoende kastruimte vormt in die visie een essentieel element want in de meeste huizen ontbreekt het aan voldoende ruimte om zaken op te bergen om zo de nodige rust te creëren.

Een persoonlijke touch geef je tot slot aan zon rustgevend interieur door binnen die harmonie je eigen accessoires en kunst toe te voegen. Die vertellen wie je bent.
Gerelateerde artikelen
Wat doet een interieurarchitect?Wat doet een interieurarchitect?Een huis inrichten is voor iemand met creatieve en inspirerende ideeën een genot. Voor anderen ligt dat anders, en lever…
Een goedkoop interieur voor de woonkamer samenstellenEen goedkoop interieur voor de woonkamer samenstellenHet inrichten van de woonkamer is een leuke maar vaak ook een kostbare bezigheid. Door verschillende onmisbare elementen…
Je huis anders inrichtenJe huis anders inrichtenIedereen heeft wel eens het idee om z'n huis anders in te willen richten. Maar vaak komt het er niet van omdat er of gee…
Inspiratie opdoen voor de inrichting van je huisInspiratie opdoen voor de inrichting van je huisWil jij de inrichting van je huis volledig aanpassen? Dan kun je inspiratie opdoen op veel verschillende manieren. Maak…
Interieur ontwerpen met 3D roomplannerInterieur ontwerpen met 3D roomplannerWie handig is met de computer kan tegenwoordig zelf zijn keuken, badkamer of huiskamer vanachter de PC ontwerpen. Met be…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: KERBSTONE, Pixabay
  • Dagblad DL

Reageer op het artikel "Interieur inrichten"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 01-10-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!