InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > De ligging van de tuin - zon of schaduw?

De ligging van de tuin - zon of schaduw?

De ligging van de tuin - zon of schaduw? De ligging van de tuin ten opzichte van de zon is bepalend voor het maken van een ontwerp. De beplanting, looppaden en terrassen worden hierop afgestemd. De afmeting van de tuin heeft ook invloed op de hoeveelheid zonlicht. Een tuin op het noorden is schaduwrijk. Een tuin op het zuiden is licht en zonnig maar erg warm op zomerse dagen. In een tuin op het oosten geniet je van de ochtendzon en een tuin op het westen heeft de middag- en avondzon. In deze tuin kan het ook erg warm worden. Meestal is de tuin een combinatie van deze richtingen. (noordwesten, zuidoosten)

De ligging van de tuin

De ligging van je tuin staat vast, je kunt dit niet veranderen en daar moet je rekening mee houden als je een ontwerp maakt. Gedurende de dag draait de zon en verandert de hoeveelheid zonlicht en schaduw. Dit is ook afhankelijk van de seizoenen. In de zomer staat de zon hoog aan de hemel en in de winter laag. De meeste tuinen liggen niet alleen op het noorden of het zuiden maar zijn een combinatie van verschillende windrichtingen zoals het noordwesten en zuidoosten.

Bepaal voor het maken van een ontwerp de ligging van de tuin door:

  • Op te schrijven waar de zon schijnt op verschillende tijdstippen van de dag.
  • Te kijken naar de zon die opkomt in het oosten en onder gaat in het westen.
  • Een kompas te gebruiken. Ga met de rug naar het huis toe staan en kijk in de richting van de tuin.

Het maken van een ontwerp

Nu kun je beginnen met het maken van een ontwerp. Wil je een terras in de zon of in de schaduw? En past de beplanting bij je tuin? Planten die houden van een schaduwrijke plek zullen het niet goed doen op een zonnige plaats. Het vraagt wel enige kennis om een goed ontwerp te maken. Een hovenier kan je daarbij helpen. Een goed ontwerp is namelijk de basis voor een mooie tuin. Hiermee voorkom je ook een tegenvallend resultaat.

Een tuin op het zuiden

Een tuin op het zuiden is altijd licht en zonnig. In het vroege voorjaar is het al gauw aangenaam om buiten te zitten en dit kan tot het late najaar. Het huis warmt snel op door de zon waardoor er minder gestookt hoeft te worden. Er is veel beplanting die het goed doet in deze tuin. Op warme, droge dagen moet deze tuin worden besproeid anders verdroogd het gras.

Het creëren van schaduwplekken

Het nadeel van een tuin op het zuiden is dat het erg warm kan worden op zomerse dagen. Het kan dan nodig zijn om schaduwplekken te maken. Zorg voor schaduw door bomen of struiken te planten of een pergola te plaatsen. Ook het plaatsen van een overkapping of veranda behoort tot de mogelijkheden, al zijn de kosten dan veel hoger. De muren van het huis stralen ook veel warmte af en deze koelen ook maar langzaam af. Dit is op te lossen door leibomen voor het huis te plaatsen. Leibomen geven schaduw geven waardoor het huis koeler blijft.

Een tuin op het noorden

In een tuin op het noorden is weinig zonlicht. De tuin is donker en schaduwrijk. In een kleine tuin komt in de winter helemaal geen zon omdat de zon dan laag staat en de schaduwen lang zijn. De zon komt niet over het huis heen. In deze tuin is het al gauw te koud om buiten te zitten. In een lange tuin komt achterin de tuin vaak wel zonlicht. Leg dan een terras achter in de tuin aan om te kunnen genieten van de zon. Een beplantingsplan maken is soms wat lastig al zijn er voldoende planten die van een schaduwrijke plek houden. Maak de afscheiding in deze tuin niet te hoog om de tuin niet nog donkerder te maken. Op warme dagen is het in deze tuin wel goed vertoeven.

Een tuin op het oosten

In een tuin op het oosten is het vooral genieten van de ochtendzon. Het ontbijt kan lekker buiten genuttigd worden. De zon verdwijnt 's avonds al op tijd achter het huis waardoor de tuin dan snel afkoelt en het eerder avond wordt. Leg een terras achterin de tuin aan om nog zo lang mogelijk te kunnen genieten van de laatste zonnestralen. In deze tuin kun je langer buiten zitten op een beschutte plek uit de wind of met terrasverwarming en lekkere warme plaids.

Een tuin op het westen

Een tuin op het westen is 's ochtends schaduwrijk maar de rest van de dag en avond lekker zonnig. De tuin kan dan ook heel warm worden en het kan dan nodig zijn om wat schaduwplekken te maken dicht bij het huis.

Beplanting voor een schaduwrijke tuin

Er zijn verschillende soorten planten die het goed doen in een schaduwrijke tuin. Dit zijn: bamboe, hosta, hortensia, ooievaarsbek, purperklokje, klimop, rododendron, varens, lelietje-van-dalen, cyclamen, narcissen en krokussen.

Beplanting voor een zonnige tuin

Er zijn veel planten die houden van een plekje in de zon. De meeste soorten doen het ook wel goed op een plek in de halfschaduw. Geschikte planten voor een tuin op het westen en zuiden zijn: asters, lampepoetsersgras, oleanders, olijven, lavendel, druivenstruiken, zomerbollen, kruiden, rozen, passiebloem, vlinderstruik, brem, wolfsmelk en eenjarige zomerbloeiers zoals lobelia, petunia en ijzerhard.

Terrasverwarming

In een tuin op het noorden of het oosten kun je langer buiten zitten als je gebruik maakt van terrasverwarming. Er zijn elektrische terrasverwarmers en gasterrasverwarmers. Hangende terrasverwarmers werken op elektriciteit. Staande terrasverwarmers werken op gas of elektriciteit.

De voor- en nadelen van elektrische terrasverwarmers zijn:

  • Verwarmt meestal via een lamp
  • Is geschikt voor gebruik in de open lucht en semi-overdekt
  • Maakt gebruik van elektriciteit en is daardoor niet gemakkelijk te verplaatsen

De voor- en nadelen van gas terrasverwarmers zijn:
  • Snoerloos, dus gemakkelijk te verplaatsen
  • Ze hebben een groot bereik
  • Gas is duurder dan elektriciteit

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het ontwerpen van een beplantingsplanHet ontwerpen van een beplantingsplanIn een nieuw tuinontwerp neemt de beplanting een belangrijke plaats in. De beplanting geeft een tuin structuur, zorgt vo…
Met de tuin of dakterras aan de slagMet de tuin of dakterras aan de slagDe lente is de periode om met de tuin aan de slag te gaan, maar voor beplanting is het nog wel te vroeg. Hoe kunnen we o…
Rust en ruimte in een kleine tuinRust en ruimte in een kleine tuinVeel mensen bezitten geen grote tuin maar ook een kleine tuin kan rust en ruimte uitstralen. Met een paar aanpassingen,…
Een cottagetuin / landelijke tuinEen cottagetuin / landelijke tuinOvervloedig bloeiende borders en het schijnbare gebrek aan orde zijn kenmerken die passen bij een cottagetuin. Toch is d…
Een vijver in de tuin; wat is de juiste plek?Een vijver in de tuin; wat is de juiste plek?Water vormt eigenlijk een onmisbaar element in de tuin. Als uw tuin enigszins geschikt is, kies dan voor water in de vor…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 683440, Pixabay
  • https://www.directplant.nl/blog/planten-droge-grond/
  • http://www.tuinadvies.nl/artikels/tuinontwerp_en_ligging_ten_opzichte_van_de_zon.htm
  • http://www.terrasverwarmingshop.nl/advies/terrasverwarmers.html

Reageer op het artikel "De ligging van de tuin - zon of schaduw?"

Reacties

Ewoud Kuzee, 26-02-2016 07:55 #2
Goedendag,
Zojuist nieuwbouw hoekwoning gekregen met hoektuin op noordoosten. Binnenkort tijd om de tuin aan te leggen. Huis is 2 verdiepingen hoog. Tuin ongeveer 7,5m diep. Het is een hoekhuis aan de oostkant.
Van hoe laat tot hoe laat heb ik grofweg zon?
Groet,
Ewoud Reactie infoteur, 27-02-2016
Hallo Ewout,
Ik denk dat de zon hier 's morgens vroeg schijnt maar deze tuin is schaduwrijk en niet diep waardoor er in de wintermaanden weinig zonlicht zal zijn.
Groeten LIza

Raquel, 15-12-2014 11:25 #1
Oriëntatie van de tuin: Noordwest. Wanneer of welke moment hebben we zon? Reactie infoteur, 15-12-2014
Hallo Raquel,
Ik heb zelf ook een tuin op het noordwesten en ik heb 's morgens de zon achter in de tuin en 's middags bij het huis maar in de winterperiode schijnt de zon alleen achter in de tuin.

Groeten Liza

Infoteur: Liza
Laatste update: 04-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 2
Schrijf mee!