InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Het aanleggen van een voortuin

Het aanleggen van een voortuin

Het aanleggen van een voortuin De voortuin is het visitekaartje van een woning waar vaak weinig aandacht aan wordt besteed. Maar een goed aangelegde voortuin versterkt de uitstraling van de woning. Heb je geen of maar een hele kleine voortuin? Dan is verticaal tuinieren de oplossing. Klimplanten, rozen en stokrozen nemen maar weinig ruimte in beslag. Door hoge en lage beplanting te combineren zorg je voor dieptewerking, waardoor de tuin groter lijkt dan hij is.

Verticaal tuinieren

Bij een huis zonder voortuin is verticaal tuinieren een mogelijkheid. Leid opgaande planten zoals rozen, clematis of klimop langs de muur omhoog. Bevestig plantenbakken of hanging baskets aan de muur en vul deze met bloeiende eenjarige planten. Een plant die het altijd goed doet en zichzelf uitzaait is de stokroos. Deze plant komt op tussen de stoeptegels, heeft weinig ruimte nodig en houdt van een plekje in de zon. Soms is er ruimte voor een paar grote potten. Zet meerdere potten naast elkaar waarbij je kunt variëren in kleur, afmetingen of vormen. Zorg wel voor eenheid door voor potten te kiezen uit dezelfde serie of neem verschillende potten in dezelfde kleur.

Het aanleggen van de tuin

Houd bij de aanleg van de voortuin rekening met de volgende punten:
  • De stijl van het huis
  • De eigen smaak
  • Het besteedbaar budget
  • De afmetingen van de tuin
  • De grondsoort en ligging van de tuin
  • Het onderhoud

De stijl van het huis

Een tuin die past bij de stijl van het huis versterkt de uitstraling van het geheel. Bij een modern huis past een moderne tuin of enkele moderne elementen. Een combinatie van verschillende tuinstijlen behoort ook tot de mogelijkheden. Houd bij de inrichting ook rekening met je eigen smaak.

Het besteedbaar budget

Bepaal eerst hoeveel de aanleg van de tuin mag kosten. Probeer zoveel mogelijk wensen binnen dat budget te realiseren door creatief te zijn. Bij een beperkt budget kun je besparen op:
  • Het ontwerp, verzamel ideeën en ontwerp je eigen tuin.
  • Het materiaal, vergelijk verschillende aanbieders met elkaar
  • De aanleg, probeer zoveel mogelijk zelf te doen
  • De beplanting, misschien zijn er mensen die planten over hebben, ze willen delen of waar je een stekje van mag hebben. Het duurt dan wel langer voordat de plant volgroeid is.

De afmeting van de tuin

Houd bij het ontwerp rekening met de afmetingen van de tuin. In een kleine tuin passen geen grote elementen en in een grote tuin vallen kleine elementen niet op. Het totaalplaatje moet kloppen. In een kleine tuin kunnen misschien ook niet alle wensen worden vervuld.

De grondsoort en ligging van de tuin

De grondsoort is belangrijk bij het kiezen van de beplanting. Zandgrond is schrale grond. Het bevat weinig voedingsstoffen en door de losse structuur droogt de grond uit waardoor het nodig is om geregeld te sproeien op warme dagen. Zandgrond is wel gemakkelijk te bewerken. Kleigrond is voedzame grond maar is minder gemakkelijk te bewerken omdat het een vaste structuur heeft. De grond is niet voldoende waterdoorlatend waardoor er plassen water kunnen ontstaan. In beide gevallen is het beter om de grond te verbeteren voordat de tuin wordt beplant. Verbeter zandgrond door organisch materiaal met de grond te vermengen. Voeg aan kleigrond organische mest toe en scherp zand.

De ligging van de tuin is belangrijk voor de aanleg van de beplanting. Planten die houden van een plek in de volle zon zullen het niet goed doen op een plek in de schaduw.

Het onderhoud

Een tuin met veel bestrating vraagt minder onderhoud dan een tuin met veel verschillende planten. Houd hier rekening mee bij het maken van een ontwerp.

Voortuin ideeën

Borders in bakken

Strak, modern en gemakkelijk in onderhoud zijn bakken van cortenstaal met beplanting erin. Bestraat de ruimte tussen de bakken zodat je overal gemakkelijk bij kunt komen. De beplanting kan wat losser en luchtiger zijn. Geschikte planten zijn o.a. lavendel, siergrassen, rozen en verschillende eenjarige zomerbloeiers.

Bomenrij

Vaak is de beplanting in de voortuin laag maar de combinatie van hoog en laag maakt een tuin spannender. Plant een rijtje kleinere bomen naast elkaar bijv. de bolacacia, olijfwilg, zuilhaagbeuk, diverse soorten leibomen.

Vijver

Een vijver zorgt voor leven in de tuin, het trekt insecten en vogels aan en past in een natuurlijke tuin maar ook in een moderne.

Hoogteverschillen

Maak hoogteverschillen in de voortuin met verhoogde borders. Bij een bestaand hoogteverschil kun je traptreden aanleggen en de tuin in etages verdelen.

Vormen snoeien

Een groenblijvende voortuin met in vorm gesnoeide beplanting is gemakkelijk in onderhoud omdat onkruid geen kans krijgt. Twee keer per jaar snoeien is nodig om de vorm te behouden. Omdat de beplanting simpel is moet de tuin aantrekkelijk zijn door de mooie snoeivormen.

Half verharding in combinatie met beplanting

Leg paadjes aan van boomschors, grind, split enz. en beplant de rest van de tuin volledig. Zorg ervoor dat de tuin niet in één keer te overzien is door hoge en lage beplanting af te wisselen. Over de paadjes kun je een wandelingetje maken door de voortuin.
Gerelateerde artikelen
Siergrassen vullen de tuin aanSiergrassen vullen de tuin aanSiergrassen zijn niet meer weg te denken uit het beeld van de tuin. Ze zijn er in tientallen soorten, kleuren en maten,…
In Vlaanderen vindt u de mooiste particuliere tuinenIn Vlaanderen vindt u de mooiste particuliere tuinenOok onze zuiderburen beschikken over een schat aan prachtige tuinen. En dagtocht of een meerdaagse tuinvakantie naar Oos…
De klassieke/formele tuin en de georganiseerde tuinDe klassieke/formele tuin en de georganiseerde tuinDe formele tuin kenmerkt zich door symmetrie, herhaling en orde. De tuin wordt opgedeeld met in vorm gesnoeide hagen. De…
Ontwerp een vijverOntwerp een vijverEen vijver in je tuin is een eyecatcher, dus wat voor vijver het wordt en waar je hem aanlegt of aan laat leggen is van…
Ideeen voor de kleine stadse voortuinDe gemiddelde stadse voortuin zal niet dieper zijn als een meter of 4 en niet breder dan het huis (heb je al een garage…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het aanleggen van een voortuin"

Infoteur: Liza
Laatste update: 27-04-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!