InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Met de tuin of dakterras aan de slag

Met de tuin of dakterras aan de slag

Met de tuin of dakterras aan de slag De lente is de periode om met de tuin aan de slag te gaan, maar voor beplanting is het nog wel te vroeg. Hoe kunnen we ons optimaal voorbereiden op een prachtige tuin of (dak)terras?

Ideeën

Er kan pas met beplanting begonnen worden als het niet meer vriest en de start van de lente is te risicovol en kans op vorst is nog groot. Maar ideeën opdoen en een plan maken wat te doen met de tuin of het (dak)terras kan wel. Het is van belang goed in beeld te krijgen welke stijl je voor de ruimte wilt. Vaak is de tuin of het (dak)terras een verlengstuk van je woning en dus van belang te bekijken wat er zoal te koop is. Dat wil dus zeggen, tijd voor tuinbeurzen, al dan niet gespecialiseerde tuincentra en - als aanvulling op de bezoeken – tuinen en tuinideeën op internet bekijken. Maak bij de bezoeken ook foto’s van de zaken die je mooi vindt, maar beslis niet te vroeg. Geef jezelf eerst de ruimte al de mooie ideeën te verzamelen (of laten verzamelen via iemand die het basisplan met je bedenkt zoals www.onlinetuindesign.nl) en pas daarna de keuze te maken. Dit hele traject – wat zeker veel tijd kost – kan aan het begin van de lente prima in gang gezet worden.

Het gaat hier om de totale inrichting, dat wil zeggen
  • beplanting
  • bestrating
  • tuinset
  • verlichting
  • en eventueel omheining

Beperkt budget

Dezelfde lijst kan doorgevoerd worden als het om het aanpassen van een bestaande ruimte gaat. Met een relatief laag budget kan je voorzichtig aan het veranderingsproces beginnen. En ja, daar doe je dan wat langer over, maar langzaam naar de ideale inrichting werken heeft ook wel iets. Denk bijvoorbeeld aan als eerste de potten met planten te vervangen of vooralsnog alleen de bestrating te doen.

Verzamelen

Met afdrukken van alles wat mogelijk de ideale tuin of (dak)terras vormt aan tafel gaan met een plattegrond van de ruimte. Dus niet alleen van de die mooie tuinset een foto maken, maar ook van ideale planten en bomen en verlichting.

Plan

Wil je een plan maken, dan moet je weten welke beplanting waar kan. Op internet zijn tal van sites waar aangegeven staat of een plant zon, schaduw of halfschaduw nodig heeft om goed te groeien. Want een mooie plant die veel zon nodig heeft op een schaduwrijke plaats gaat vroeg of laat dood. Bij het opzoeken van de informatie over planten is het ook goed na te kijken hoe groot een plant wordt. Kan je deze goed in een pot houden of moet deze in de volle grond, extra voeding nodig of niet etc.

Als je de keuze gemaakt hebt moet je op de plattegrond gaan invullen. Het zit schijnbaar in onze natuur om alles vol te zetten, maar houd altijd rekening met het groeien van planten en er later iets bij plaatsen is beter dan een ontstaan oerwoud weer leefbaar maken.

Een plan moet altijd voldoende loop/leefruimte hebben, voldoende groen om het ‘tuin’ gevoel te krijgen en het licht zoals dat gewenst is: functioneel, accenten e/o sfeer.

Tenslotte

Neem de tijd. Een tuin of (dak)terras kost geld en moet een aantal jaren mee, dus een wel overwogen nieuw tuinplan is niet verkeerd en een investering voor de toekomst.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Met de tuin of dakterras aan de slag"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 22-05-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuin en natuur
Schrijf mee!