InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Het ontwerpen van een beplantingsplan

Het ontwerpen van een beplantingsplan

Het ontwerpen van een beplantingsplan In een nieuw tuinontwerp neemt de beplanting een belangrijke plaats in. De beplanting geeft een tuin structuur, zorgt voor diepte en hoogtewerking en geeft schaduw. Bij het kiezen van de beplanting is de hoeveelheid licht de bodem en de standplaats van belang. Andere aandachtspunten zijn de kleur, vorm, geur, hoogte, bladvorm en de seizoenen.

De grond en de ligging van de tuin

Een plant groeit beter als er rekening wordt gehouden met de ligging van de tuin en de soort grond. Elke plant stelt andere eisen.
Tuingrond kan variëren van klei tot zand. Kleigrond is vruchtbare grond maar het blijft in de winter erg nat en in de zomer droogt het hard op. Door split en mest door de kleigrond te spitten verbetert de bodemstructuur en wordt de grond beter waterdoorlatend.
Zandgrond is arme grond het warmt snel op maar houd geen vocht en voedingsstoffen vast. Zandgrond kan worden verbeterd met compost. Naast de soort grond is ook de zuurgraad van de grond van belang. Of de grond zuur of basisch is kan worden bepaald door de ph waarde te testen met een testset. Deze is te koop bij een tuincentrum. 7 is neutraal, onder de 7 is zuur en boven de 7 is kalkhoudende grond. Zure grond is geschikt voor planten die houden van zure grond zoals de rododendron. Basische grond is geschikt voor bijv. heesters en mediterrane kruiden.

De ligging van de tuin heeft invloed op de hoeveelheid zonlicht en wind. Een tuin die op het zuiden of westen ligt is warm en zonnig en een tuin die op het noorden of oosten ligt is koeler en heeft meer schaduw. Bij stadstuinen is de temperatuur in de tuin hoger dan op het platteland omdat de warmte tussen de muren blijft hangen. Bij een tuin die ligt op een helling gaat de kou naar het laagste punt en als het daar niet weg kan verzamelt de koude lucht zich wat schade toe kan brengen aan niet winterharde planten. Een tuin dicht bij de zee vangt veel wind waardoor de keuze in de beplanting wordt beperkt.
Om de wind te breken kunnen hagen worden geplant. Planten die het goed zullen doen in deze tuinen zijn o.a. lavendel, grassen, (helmgras) rozemarijn en olijfwilg.

De beplanting

Kies voor beplanting die bij de stijl van het huis past en let hierbij op de volgende punten:
  • Beplanting op de juiste plek en in goede grond groeit het beste en voorkomt teleurstelling, tijd en geld
  • De hoogte, vorm en structuur van de verschillende beplanting moet bij elkaar passen
  • Houd rekening met de seizoenen om het hele jaar een boeiende tuin te hebben. Dit kunnen in het voorjaar bijv. bollen zijn zoals blauwe druifjes. In de zomer is er keuze genoeg uit bloeiende vaste en éénjarige planten. In de herfst zijn de grassoorten heel mooi maar ook bomen of heesters met opvallend gekleurd blad geven kleur aan een tuin. In de winter is de structuur van de tuin belangrijk en groenblijvende beplanting. Helleborussen, winterviolen, toverhazelaar en sneeuwklokjes bloeien ook in de winter.
  • Plant grotere groepen van dezelfde planten voor een groter effect en een rustige uitstraling
  • De geur die sommige planten afgeven kan belangrijk zijn in het ontwerp. Mensen die van geurende planten houden kunnen deze bijv. in de buurt van een terras planten.
  • Het blad van de plant is minstens zo belangrijk als de bloem omdat het blad meestal langer te zien is dan de bloem

Ga altijd uit van de afmeting die een volwassen plant krijgt. Als planten te weinig ruimte krijgen kunnen ze niet goed groeien. Als u kunt beschikken over een ruim budget dan kunt u kiezen voor de aanschaf van volwassen beplanting. De planten kunnen vervolgens in banen worden geplant of in driehoeken. Een combinatie van hoge (hagen en bomen) en lage beplanting zorgt voor diepte in de tuin, het maakt een tuin spannender, geeft schaduw en beschutting (zon, wind, regen) en zorgt voor privacy.

Onkruid

Lege plekken in de border kunnen worden opgevuld met bodembedekkers. Een goed opgevulde border voorkomt onkruid. Alleen in het voorjaar als de border nog niet gevuld is met beplanting zal er regelmatig gewied moeten worden. Verwijder het onkruid en laat het niet liggen om te voorkomen dat het opnieuw gaat groeien.

Kleur

Borders kunnen worden aangelegd op kleur maar ook met contrasterende kleuren (rood en groen) of met harmonieuze kleuren (geel en oranje zijn warme kleuren of paars en blauw dit zijn koelere kleuren)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het aanleggen van een voortuinHet aanleggen van een voortuinDe voortuin is het visitekaartje van een woning waar vaak weinig aandacht aan wordt besteed. Maar een goed aangelegde vo…
Bodemsoort van je tuin bepalenBodemsoort van je tuin bepalenAls je je tuin gaat (her)inrichten, is het belangrijk te weten met welke bodemsoort je te maken hebt. Er zijn namelijk v…
Een bestaande tuin veranderen of een nieuw ontwerpEen bestaande tuin veranderen of een nieuw ontwerpIs je tuin aan verandering toe? Dan kun je een nieuwe tuin ontwerpen of de bestaande tuin veranderen. Bij het ontwerpen…
De ligging van de tuin - zon of schaduw?De ligging van de tuin - zon of schaduw?De ligging van de tuin ten opzichte van de zon is bepalend voor het maken van een ontwerp. De beplanting, looppaden en t…
Op weg naar een nieuwe tuinOp weg naar een nieuwe tuinWilt u een nieuwe tuin of de bestaande tuin veranderen? Ga dan te werk volgens een goed doordacht stappenplan. Zorg voor…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het ontwerpen van een beplantingsplan"

Infoteur: Liza
Gepubliceerd: 24-08-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinontwerp
Schrijf mee!