InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Paars bloeiende vaste planten

Paars bloeiende vaste planten

Paars bloeiende vaste planten Voor de liefhebbers van paars bloeiende planten is er voldoende keus. Paars bloeiende planten laten zich gemakkelijk combineren in de border met andere kleuren en staan ook mooi in combinatie met planten met zilvergrijs blad. Hieronder staat een kleien selectie paarsbloeiende planten als Veronica spicata ‘Romiley Purple’, Campanula glomerata ‘Superba’, Verbena bonariensis, Platycodon grandiflorus, Thalictrum aquilegifolium, Salvia superba ‘Mainacht’.

Paars bloeiende vaste planten

Platycodon grandiflorusPlatycodon grandiflorus

Platycodon grandiflorus of Ballonklokje

Deze winterharde vaste plant bloeit van juni t/m augustus met paarse bloemen. De plant wordt 45 tot 60 cm hoog en 30 tot 45 cm breed en staat graag in vochtige humusrijke grond in de zon. Het blad is grijsgroen van kleur. De plant verliest in de winter zijn blad.

Veronica spicata ‘Romiley Purple’

Vaste plant die van juli t/m augustus bloeit met paarse bloemen in aren. De bloeiende plant wordt ongeveer 60 cm hoog. De plant is goed te combineren met andere planten in de border. Veronica spicata ‘Romiley Purple’ is goed winterhard en staat graag op een plek in de volle zon op een open plek zonder schaduw van bomen en heesters in voedselrijke vochthoudende grond.

Campanula glomerata ‘Superba’

Goed winterharde vaste plant die bloeit met paarse klokvormige bloemen in juni en juli. De plant wordt ongeveer 70 cm hoog. Campanula glomerata ‘Superba’ kan in de volle zon in de border staan als de grond voldoende vocht bevat, maar kan ook goed in halfschaduw staan. De grond moet humusrijk zijn. De plant vormt veel worteluitlopers. Na drie jaren moet de plant gedeeld worden en verplant.

Verbena bonariensisVerbena bonariensis

Verbena bonariensis

Deze plant bloeit langdurig met paarsblauwe bloemen. De plant trekt veel vlinders naar de tuin. Het is een plant die zichzelf flink uitzaait. De plant wordt 1,5 m hoog en 40 cm breed, maar heeft een transparante groeiwijze. Hij kan daardoor behalve achter in de border ook goed vooraan in de border gezet worden. De bloemen staan op lange grijsgroene stengels. Het blad is behaard en is lancetvormig en grijsgroen van kleur.

Thalictrum aquilegifolium of Akeleiruit

Deze matig harde vaste plant met blauwgroen blad bloeit in mei, juni en juli met paarse pluizige bloemen in trosjes. De plant wordt 1 tot 1,2 m hoog en 45 cm breed. De plant staat graag op vochtige grond in zon of halfschaduw. Het is een mooie snijbloem.

Salvia superba ‘Mainacht’

Winterharde vaste plant die langdurig bloeit van mei t/m augustus met paarsblauwe bloemen in aren. De plant wordt ongeveer 1 m hoog en 45 cm breed en staat graag in vochtige grond in de zon. Het blad is smal en 10 cm lang en is aan de onderzijde behaard.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto
  • www.plantnu.nl
  • Boek tuinplanten encyclopedie

Reageer op het artikel "Paars bloeiende vaste planten"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 15-10-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinplanten
Schrijf mee!