InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tuin en tuinier tips - Snoeien

Tuin en tuinier tips - Snoeien

Tuin en tuinier tips - Snoeien Het doel van het snoeien van planten en bomen is ze mooi en gezond te houden. Belangrijk om te weten is wanneer je dit moet doen. Niet elke plant reageert hetzelfde op de ingreep van het snoeien. Als je, je aan de regels van het snoeien houdt dan zijn de resultaten prachtig en kan je elk jaar genieten van een mooie tuin.

Principes van snoeien

Snoeien wordt voornamelijk gedaan om de conditie van de plant te waarborgen. Door zieke, dode en/of beschadigde delen weg te snijden blijft de plant langer gezond. Het snoeien zorgt er tevens voor dat de groei wordt bevorderd.

Wanneer moet er gesnoeid worden?

Het is belangrijk te weten wanneer er gesnoeid moet worden. Het snoeien beïnvloed namelijk de nieuwe groei als de gezondheid van de plant.

Loofhout kan worden gesnoeid tussen het afvallen van bladeren en het uitkomen van de knoppen gedurende de herfst en de winter. Dit geldt niet voor al het loofhout. Er bestaan twee uitzonderingen:
  1. Vruchtbomen en aanverwante sierbomen van de prunusfamilie (bloeiende amandelen en kersen), esdoorns, walnoten en andere bomen lopen gevaar wanneer deze in de winter te sterk worden gesnoeid.
  2. Heesters die in de lente en vroege zomer bloeien moeten na het bloeien worden gesnoeid. Ze brengen hun bloemen voort aan de scheuten die in het jaar daarvoor zijn gevormd.

Snoei bladhoudende bomen en de meeste coniferen vlak voordat de nieuwe groei in de lente begint. Snoeien in de winter kan resulteren in het afsterven van delen als gevolg van letsel door het weer.

Snoei heggen en buxussen in het groeiseizoen. Juni en laat in augustus snoeien is noodzakelijk om ze netjes te houden.

Snoeien in de zomer doet men voornamelijk in juli en in augustus. Dit houdt in dat er bladeren worden verwijderd die actief aan het werk zijn. Dit heeft namelijk een effect op het evenwicht tussen de bladeren en de wortels. Te vroeg snoeien kan er voor zorgen dat de boom/heester nieuwe scheuten en bladeren laat uitkomen die de hem uitputten en verzwakken.

Wortels snoeien van een oude boom

  • Graaf een greppel rond de boom op ene afstand van 75cm tot 125cm van de stam.
  • Snij dikke wortels af en zorg ervoor dat jonge wortels bewaard blijven.

Snoeien van klimplanten

  • Scheuten die in de vorige zomer zijn gemaakt moeten op één of twee knoppen vanaf het oude hout worden gesnoeid.
  • Snijd de tak in één beweging af om ravels te voorkomen.

Snoeien van grote takken

  • Maak de tak lichter door hem op 50cm van de snoei af te zagen.
  • Om scheuren te voorkomen wordt eerst de onderkant doorgezaagd.
  • Zaag daarna de bovenkant van de tak door.
  • Gebruik een scherp mes om ruwe randen weg te snijden.
  • Na het zagen en bijsnijden wordt het oppervlakte ingesmeerd met verf of teer.

Snoeien van bladverliezende bomen en heesters

  • Eenjarig hout van een jonge stamboom wordt diep teruggesneden. Tweejarig hout wordt tot een derde teruggesneden.
  • Heesters die op het nieuwe hout bloeien, moeten terug worden gesnoeid tot 5cm.
  • Sommige heesters groeien op de nieuwe schotten. Dit schot moet sterk worden terug gesnoeid.
  • Sommige heesters groeien op het oude hout. Na het bloeien, moet dit worden terug gesnoeid tot aan het nieuwe schot.
© 2012 - 2018 Jerommeke31, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hortensia snoeien, Hortensia onderhoud & tipsHortensia snoeien, Hortensia onderhoud & tipsHortensia's. Wanneer moet je een Hortensia snoeien en hoe doe je dit om een optimaal resultaat in het aantal bloemen en…
Verschillende manieren voor het snoeien van bomen & heestersVerschillende manieren voor het snoeien van bomen & heestersHet snoeien van bomen en heesters is verbonden aan algemene snoeiregels. Omdat er zoveel verschillende soorten bomen en…
De snoeitabel, wanneer en hoe snoeien?De snoeitabel, wanneer en hoe snoeien?Wanneer en hoe je planten en struiken moet snoeien kun je vinden in de snoeitabel in dit artikel. Een snoeitabel wordt o…
Bomen snoeien: hoe en waaromBomen snoeien: hoe en waaromEen boom behoeft van nature geen snoei. Er waren reeds bomen op deze wereld voordat er mensen waren en deze bomen werden…
Tuin en tuinier tips - De maand februariTuin en tuinier tips - De maand februariFebruari is een maand waarin niet veel getuinierd wordt. De maand is vooral gericht op het klaarmaken van de tuin voor d…
Bronnen en referenties
  • Twaalf maanden tuinieren

Reageer op het artikel "Tuin en tuinier tips - Snoeien"

Infoteur: Jerommeke31
Gepubliceerd: 09-03-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!