InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tuin en tuinier tips - De maand februari

Tuin en tuinier tips - De maand februari

Tuin en tuinier tips - De maand februari Februari is een maand waarin niet veel getuinierd wordt. De maand is vooral gericht op het klaarmaken van de tuin voor de nieuwe lente. Zo kan je onkruid en dorre bladeren verwijderen, grond ventileren en gazonnen bewerken. Enkele bomen en heesters kunnen in deze maand al geplant worden. Verschillende bloemen zoals narcissen, hyacinten, irissen en tulpen kunnen binnen al bloeien.

Tuinieren in de maand februari

De sprokkelmaand, zoals februari ook wel genoemd wordt, is de laatste maand van de klimatologische winter. De nieuwe lente staat voor de deur. In deze maand wordt over het algemeen niet veel in de tuin gedaan. Voor mensen met een kas in de tuin begint de tijd voor het uitzaaien van bloemzaden. Houdt er rekening mee dat er in februari nog lage temperaturen voor kunnen komen. Een goede bestoking van de kas is een noodzaak.

Tuinier tips voor de tuin in januari

  • Bij droge weersomstandigheden wordt er op (nieuwe) gazons een geschikte bovenlaag en kunstmest aangebracht.
  • Luchten/schoonmaken is een prioriteit op oude gazons. Breng daarnaast ook zand aan op natte stukken gazon. Verwijder mos.
  • Laatste kans om dode toppen van winterharde vaste planten te verwijderen.
  • Breng kunstmest aan voordat de grond wordt omgespit.
  • Wanneer Dahlia knollen zijn verschrompeld moet je ze een nacht in lauw water leggen, daarna droog je ze en zet je ze weer terug in de molm.
  • Strooi in de broeibakken, voor de chrysanten, slakkegif, alvorens de potter er in te zetten.
  • Tot aan maart kunnen lelies worden geplant indien de omstandigheden daar voor lenen
  • Als het weer en de grond het toelaten dan moet de grond worden omgeharkt wanneer er lathyrussen worden geplant. Duw de grond stevig aan want dit is goed voor de wortels.
  • Breng de laatste bollen naar binnen die binnen moeten bloeien.
  • Wanneer de grond rond de rotsplanten is losgekomen dan moet deze worden aangedrukt.
  • Verwijder gras en eenjarig onkruid in de gehele tuin.
  • Blijf vijvers afdekken en controleer of er geen beschadigingen/lekken aanwezig zijn
  • Verwijder onkruid uit de moerastuin.
  • Gooi rubber ballen in het water. Dit voorkomt de hoge druk van het ijs dat de oevers kan beschadigen.
  • Zaai primula's die van vochthoudende grond houden. Deze kiemen beter nadat het gevroren heeft.
  • Als de weers- en bodemomstandigheden gunstig zijn dan kan men bladverliezende bomen en heesters planten.
  • Snoei heesters als callicarpa, campsis radicans, spiraea en tamarisk drastisch. Snij deze weg een paar centimeter boven het oude hout.
  • Als het weer het toelaat dan moet de grond van de rododendrons en azalea's diep omgespit worden. Daarnaast moet er verteerde kunstmest of kalkvrije compost in verwerkt worden.
  • Bij mild en droog weer moet het mogelijk zijn om bladverliezende hagen op goed afwaterende grond te planten.
  • Tegen het einde van de maand of vroeg in maart moet men te ver uitgegroeide hagen bijsnoeien, zodat ze in de lente nieuwe uitlopers krijgen. Te vroeg snoeien kan betekenen dat de vorst nieuwe scheuten kapot vriest.
  • Heideplanten kunnen na de vorst omhoog komen. Zorg ervoor dat ze weer goed vast komen te staan.
  • Maak de grond voor de kruidentuin klaar door deze met één steek om te spitten. Vermeng deze, indien noodzakelijk, met turfmolm of compost.

Tips voor de bloemen en kamerplanten binnen

  • Te ver uitgegroeide kamerplanten kunnen worden gesnoeid en verplant in iets grotere bakken. Dit is bevorderlijk voor de actieve groei.
  • Men kan de kamerplanten ook een bovenlaag van goede grond geven.
  • Tulpen, narcissen, hyacinten, irissen en vele andere bloemen die in bloei raken, kunnen er ook heestertakken op de markt gekocht worden. Geel en roze bloeiende heesters zijn een pracht voor in de woonkamer.
  • Forsythia's uit de tuin kunt u in de huiskamer tot bloei laten komen.

Veel voorkomende bloemen en planten in de maand januari

SneeuwroemWinteraconiet
KerstroosSneeuwklokje
ToverhazelaarWinterjasmijn
KerststerForsythia
FreesiaHyacinth
AmaryllisNarcis
OranjeboompjeCyclamen
TulpAnemoon

Lees verder

© 2012 - 2019 Jerommeke31, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tuinarchitectuur: ontwerpen van de tuinTuinarchitectuur: ontwerpen van de tuinVeel mensen willen hun tuin ontwerpen. Er zijn verschillende manieren om dat te doen. Zo zijn er kant-en-klare ontwerpen…
Geld besparen kan ook op tuinieren, met bezuinigingstipsGeld besparen kan ook op tuinieren, met bezuinigingstipsOp tv en radio, hoort u veel bespaartips. Bijvoorbeeld in een programma als 'Een dubbeltje op zijn kant'. Maar die tips…
Zonsopkomst en zonsondergang in januari, februari en maartZonsopkomst en zonsondergang in januari, februari en maartDe dagen beginnen langer te worden in het eerste kwartaal van het nieuwe jaar. Een artikel met de tijdstippen wanneer de…
Tuinklussen in februari: wat kun je doen?Tuinklussen in februari: wat kun je doen?In de maand februari begint de sapstroom van veel planten en bomen weer op gang te komen en knoppen beginnen te zwellen…
Bloembollen in de tuinBloembollen in de tuinAls je mooie tulpen, narcissen of krokussen in de tuin wil hebben, dan moet je vooruit zien, kleurpaletten samenstellen…
Bronnen en referenties
  • Twaalf maanden tuinieren

Reageer op het artikel "Tuin en tuinier tips - De maand februari"

Infoteur: Jerommeke31
Gepubliceerd: 07-03-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!