InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Verschillende manieren voor het snoeien van bomen & heesters

Verschillende manieren voor het snoeien van bomen & heesters

Verschillende manieren voor het snoeien van bomen & heesters Het snoeien van bomen en heesters is verbonden aan algemene snoeiregels. Omdat er zoveel verschillende soorten bomen en heesters zijn, zijn er speciale eisen wat betreft het snoeien. Naast het wegsnoeien van takken zijn er ook nog verschillende manieren om bomen en heesters te snoeien. Dit gebeurt voornamelijk om de groei en bloei te bevorderen.

Algemene regels voor het snoeien

  1. Maak een gladde snede. De levende cellen van de scheuten zijn geconcentreerd in en om de groenachtige laag, vlak onder de schors. Het beschadigen van deze cellen is niet geoorloofd. Wanneer dit wel gebeurt dan bestaat de kans dat de nieuwe groei uit blijft.
  2. Snoei net boven een gezonde knop of stengelknoop. Hier zijn de groeicellen in de grootste concentratie aanwezig. Hierdoor zal de energie van de plant zich in verschillende richtingen verplaatsen. Begin de snede op gelijke hoogte met de knop aan de andere kant van de tak en laat hem iets naar boven verlopen, zodat je boven de knop uitkomt.
  3. De groeireactie is het meest aanwezig in de eindknoppen en in de bovenste knoppen. Als je snoeit om een nieuwe knop te krijgen dan moet je boven een knop snoeien die daarheen is gericht waarheen je de boom of heester wil laten groeien. Snoeien versnelt de groei van slapende lagere knoppen. Vlak boven een knop waar men wenst een nieuwe scheut te laten ontspringen, maak je een inkeping in de schors of vlak onder een knop waaruit men bloemen wil zien uitkomen.
  4. Verwijder ongewenste scheuten of takken aan de onderkant of op de plaats waar ze aan een grotere tak vastzitten. Dit is noodzakelijk bij het uitdunnen van groei waaruit geen hergroei wordt gewenst. In elkaar gewerkte takken moeten worden verwijderd om licht en lucht in staat te stellen de plant te bereiken. Laat sneden gelijk lopen met de schors van de grotere tak of met de stam van de boom, zodat er geen stompen overblijven. Stompen genezen niet wanneer je deze laat zitten. Deze stompen kunnen er voor zorgen dat de boom of heester ziek wordt. Snoei dood, ziek en beschadigde stukken tot je gezond en schoon weefsel blootlegt.

Verschillende manieren van snoeien

Drastisch snoeien:

Drastische snoeien is het wegsnijden van groeiende scheuten, in sommige gevallen tot op een afstand van drie of vier slapende knoppen boven de grond. Dit zorgt ervoor dat de groei sterk wordt gestimuleerd. Oude en vergroeide bomen en heesters kunnen worden verjongd en pas geplante heesters worden aangemoedigd om robuuste scheuten voort te brengen.

Inkorten:

Inkorten is het snoeien van uit hun kracht gegroeide heesters en bomen. Dit doe je door alle of enkele hoofdtakken in te korten. Er wordt gesnoeid tot vlak boven de goed ontwikkelde slapende knoppen.

Licht snoeien:

Licht snoeien is het matig inkorten van de zijtakken om ontwikkeling van bloemknoppen of jonge scheuten aan te moedigen. Het verwijderen van uitgebloeide bloemen valt ook onder deze wijze van snoeien.

Afkoppen:

Afkoppen is het zeer drastisch inkorten van hoofdtakken. Deze wijze van snoeien mag alleen worden toegepast wanneer dit noodzakelijk is. Het effect is dat de vorm en symmetrie van de boom wordt vernietigd.

Toppen:

Toppen is het snoeien van jonge scheuten door de toppen er tussen wijsvinger en duim uit te knijpen. Deze snoeimethode zorgt voor een krachtigere groei en ontwikkelt bloemknoppen.

Knotten:

Knotten is het snoeien van een boom waarbij alleen de stam en de stompen van de grote zijtakken overblijven. Deze manier van snoeien zorgt voor veel nieuwe scheuten. Dit wordt vaak gedaan bij wilgen en populieren.

Uitdunnen:

Uitdunnen is het verminderen van het aantal scheuten van heesters en bomen. Het in juli verwijderen van zijscheuten zorgt ervoor dat er licht en lucht langs de ontwikkelde vruchten en bloemen komt.
© 2012 - 2019 Jerommeke31, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De snoeitabel, wanneer en hoe snoeien?De snoeitabel, wanneer en hoe snoeien?Wanneer en hoe je planten en struiken moet snoeien kun je vinden in de snoeitabel in dit artikel. Een snoeitabel wordt o…
Rozen snoeien: verschillende soortenRozen snoeien: verschillende soortenIeder roos moet weer anders gesnoeid worden. Bij de meeste soorten is het echter wel goed om ze drastisch te snoeien, om…
Hortensia snoeien, Hortensia onderhoud & tipsHortensia snoeien, Hortensia onderhoud & tipsHortensia's. Wanneer moet je een Hortensia snoeien en hoe doe je dit om een optimaal resultaat in het aantal bloemen en…
Pruimenboom snoeien, hoe en wanneerPruimenboom snoeien, hoe en wanneerPruimenbomen kun je het beste snoeien in de periode van medio april tot medio september. Snoei niet te veel takken, het…
Hoe en wanneer moet je een hortensia snoeien?Hoe en wanneer moet je een hortensia snoeien?Hoe en wanneer moet je een hortensia snoeien? Krijg je door het snoeien minder bloemen? Het snoeien van een hortensia is…
Bronnen en referenties
  • Twaalf maanden tuinieren.

Reageer op het artikel "Verschillende manieren voor het snoeien van bomen & heesters"

Infoteur: Jerommeke31
Gepubliceerd: 21-03-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!