InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > De gewasbeschermingsmiddelen van Ecostyle

De gewasbeschermingsmiddelen van Ecostyle

De gewasbeschermingsmiddelen van Ecostyle Sterke, gezonde planten die in goede grond groeien zijn minder vatbaar voor ziekten en plagen. Daarom is het belangrijk om te zorgen voor een optimale groei. Dit bereik je door de planten op de juiste plek te zetten, in goed doorlatende grond met voldoende voedingsstoffen. Daarnaast kan een gezond bodemleven, met variatie in planten en dieren, ziekten en plagen voorkomen. Maar het is ook mogelijk om planten preventief te beschermen. Ecostyle heeft producten in het assortiment die hierbij kunnen helpen.

Het voorkomen van ziekten en plagen

Ziekten en plagen kunnen worden voorkomen door te zorgen voor sterke en gezonde planten. Dat begint al bij het bemesten van de grond. Dat moet worden afgestemd op de behoefte van de plant. Een teveel aan voedingsstoffen (stikstof) veroorzaakt lange planten met slappe stengels en een verminderde weerstand. Te weinig voedingsstoffen veroorzaakt vergeelde planten en een verminderde groei.

De standplaats

Planten die op de juiste plek staan groeien beter en zijn sterker. Planten die op de verkeerde plek staan hebben een verminderde weerstand. Er zijn planten die houden van een plek in de volle zon en planten die liever in de schaduw staan. De grond moet ook goed zijn, waterdoorlatend maar niet te nat en niet te droog. In beide gevallen kan de grond dan worden verbeterd. Natte grond, zoals kleigrond verbeter je door er grit, compost en scherp zand aan toe te voegen. Droge grond zoals zandgrond wordt beter als je het mengt met compost.

Een evenwichtig bodemleven

Zorg voor een natuurlijk en evenwichtig bodemleven met variatie in planten en dieren. Het bodemleven wordt gestimuleerd door toevoeging van organisch materiaal zoals: plantenresten, bladafval en hout. Micro-organismen en andere diertjes zetten dit om in voedsel voor de planten. Ze brengen ook lucht in de grond. Een evenwichtig bodemleven trekt vogels en egels aan die op zoek zijn naar insecten en kleine diertjes. Plagen die worden veroorzaakt door diertjes worden zo op een natuurlijke manier bestreden.

Wisselteelt

Wisselteelt is het jaarlijks wisselen van zaaibed bij het kweken van groente. Wisselteelt wordt toegepast om uitputting van de grond en het ontstaan van ziektes te voorkomen. Bestrijdingsmiddelen zijn dan niet of nauwelijks nodig.

Ecostyle producten – voorkomen/beschermen

Vital – Verhoogt de weerstand tegen schimmelziekten

Bladvlekkenziekte
Dit is een schimmelinfectie die veel voorkomt op rozen, rododendrons en de helleborus. Op de bovenzijde van het blad verschijnen zwarte en bruine vlekken met een gele rand. Ze vormen een ‘putje’ in het blad. Het aangetaste blad moet direct worden verwijderd. De plant kan alleen preventief, in het voorjaar, tegen bladvlekkenziekte worden behandeld.

Botrytis (vruchtrot)
Deze grijze schimmel komt voor op alle bovengrondse delen van de plant. Door de aantasting kan het blad en de plant afsterven. De schimmel komt vooral voor bij aardbeien en ander zacht fruit. Verdere infectie kan worden voorkomen door geïnfecteerde delen te verwijderen.

Krulziekte
Krulziekte veroorzaakt onregelmatige, lichtgroene of rode misvormingen aan het blad van de perzik, abrikoos of amandelboom. Daardoor vallen blad en vruchten voortijdig af. Aangetaste delen moeten worden verwijderd. De boom kan in het voorjaar, voordat de knoppen open gaan, preventief worden behandeld tegen krulziekte.

Meeldauw (echte)
Er ontstaan witte, meelachtige vlekken die later kunnen verkleuren naar bruin op de bovenkant van het blad, de bloemknoppen of het fruit. Het blad krult om, er ontstaat een groeistilstand en sterk aangetaste delen kunnen afsterven. De schimmel ontwikkelt zich snel bij droog en warm weer.

Meeldauw (valse)
De schimmel lijkt op echte meeldauw maar deze schimmel groeit aan de onderkant van het blad. De bovenzijde van het blad kan verkleuren en het blad kan afsterven. De schimmel ontstaat vaak op jonge planten en bloemen die in een vochtige omgeving staan.

Roest
Roestschimmel bevindt zich meestal op het blad maar andere bovengrondse delen van de plant kunnen ook worden aangetast. Aan de onderkant van het blad of de stengel zitten roestbruine, oranje naar bruin verkleurende vlekjes. Aangetast blad kan misvormd raken of te vroeg afvallen. Verwijder aangetaste delen van de plant.

Sterroetdauw
Er ontstaan bruinzwarte vlekken op het blad die zich verspreiden. Ook de stengel kan worden aangetast. Het aangetaste blad vergeelt en valt af. Aangetaste delen moeten worden verwijderd. De schimmel kan zich snel ontwikkelen onder langdurig vochtige omstandigheden en overwintert als spore op de grond zodat in het volgende jaar weer een infectie kan ontstaan. Sterroetdauw komt vooral voor op rozen.

Lijmband

Kaalgevreten fruitbomen – De larven van de wintervlinder kunnen veel vraatschade veroorzaken aan de bomen. Door een lijmband om de boom aan te brengen wordt voorkomen dat de larven omhoog kunnen klimmen.

Knolvoetvrij

Knolvoet – De wortels van koolsoorten en verwante planten zwellen op en misvormen waardoor de plant niet goed meer kan groeien. Door knolvoetvrij verandert de structuur van de grond rondom de plant zodat deze minder aantrekkelijk wordt voor de schimmelziekte.

Snoeibalsem

Snoeiwonden – Bij het snoeien van bomen ontstaan snoeiwonden die weer genezen door de vorming van nieuw weefsel. Door de wond van de boom te verzorgen met snoeibalsem is deze beter beschermd tegen aantasting door schimmels.

Wortelvliegvrij

Wortelvlieg – De uienvlieg veroorzaakt schade aan wortels, prei, uien en radijs door bruinkleurige gangen in de groente. Door wortelvliegvrij preventief toe te passen verandert de structuur van de grond bij het gewas waardoor de vlieg niet meer zo gemakkelijk eitjes kan leggen.

Toepassing van gewasbeschermingsmiddelen:
  • Spuiten werkt beter dan gieten.
  • Lees altijd de aanwijzingen op de verpakking.
  • Altijd op een droge ondergrond spuiten.
  • Niet spuiten wanneer er binnen 6 uur regen wordt verwacht.
  • Gebruik de juiste dosering.
  • Reinig de spuit na gebruik goed.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rozen: meeldauw, sterroetdauw, rozenroest en andere ziektesRozen: meeldauw, sterroetdauw, rozenroest en andere ziektesRozen staan er bij de meest mensen om bekend dat ze gemakkelijk allerlei ziekten en plagen kunnen krijgen. Denk daarbij…
Rozen verzorging: standplaats, snoei, bemesten en ziektenRozen verzorging: standplaats, snoei, bemesten en ziektenRozen zijn een sieraad in iedere tuin. Rozen gedijen het best op een zonnige en luchtige plek, op goed bemestte grond. R…
Veel voorkomende schimmelziekten bij appelbomenVeel voorkomende schimmelziekten bij appelbomenSchurft, meeldauw, vruchtboomkanker en vruchtrot zijn schimmelziekten die vaak bij appelbomen voorkomen. Hierdoor produc…
Paeonia - PioenroosPaeonia - PioenroosHeeft u mooie vruchtbare grond in de tuin? Wilt u een prachtige zomerbloem planten. Dan is wellicht de indrukwekkende Pi…
De organische meststoffen van EcostyleDe organische meststoffen van EcostyleDe AZ meststoffen van Ecostyle bevatten o.a. drie belangrijke voedingsstoffen zoals stikstof, fosfaat en kalium. AZ mest…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jcesar2015, Pixabay
  • www.ecostyle.nl
  • http://moestuinbeginnen.nl/wisselteelt/

Reageer op het artikel "De gewasbeschermingsmiddelen van Ecostyle"

Infoteur: Liza
Laatste update: 19-06-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Ecostyle
Schrijf mee!