InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Senecio of zilverkruiskruid, bladeren als blikvanger

Senecio of zilverkruiskruid, bladeren als blikvanger

Senecio of zilverkruiskruid, bladeren als blikvanger De Senecio is een tweejarige plant maar wordt altijd als eenjarige gekweekt. De sierwaarde van deze tuinplant zit in het blad. De bloemen van de Senecio Cineraria zijn klein en geel, die van de Senecio Viravira wit. Hoe jonger het blad hoe witter. Je kunt de plant goed in een rotstuin plaatsen of in bloembakken, de hoogte wordt dan ongeveer zestig centimeter. Met welke planten kun je Senecio combineren? Wat betekent Senecio?

Oorsprong

Zilverkruiskruid is een soort die aan zee groeit. Planten die bij de zee groeien zijn vaak wit en viltig, dit is om de plant te beschermen tegen de zoute zeewind. Omdat het blad een blikvanger wordt deze als eenjarige sierplant gekweekt. Bij het kweken zorgt men vaak voor een wat compactere groei of een mooier blad dan de oorspronkelijke (wilde) plant.

Kruiskruiden

Kruiskruid was voorheen alleen het plantengeslacht Senecio, maar sinds 2005 opgesplitst in drie geslachten:
  • Senecio
  • Jacobaea (was eerst alleen de soortnaam van Jakobskruiskruid)
  • Tephroseris: moerasandijvie

Kruiskruid is een verbastering van grijskruid. Deze naam verwijst naar het grijze pluisje met zaden dat verschijnt als de bloem is uitgebloeid. Senecio is afgeleid van Senes, dit betekent grijsaard. Door verbeterde kennis van genetische bijzonderheden van het plantenrijk kan de indeling veranderen, zo ook bij de kruiskruiden. Ook veranderen er soms letters in namen. In 1968 heette Jakobskruiskruid nog Jacobskruiskruid (dus met een c).

De kruiskruiden hebben gemeen dat ze samengestelde bloemen hebben, verder bevatten ze bepaalde giftige stoffen. Deze giftige stoffen worden pyrrolizidine alkaloiden genoemd. Het is nog niet zo heel lang bekend dat ze giftig zijn.

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Senecio Cineraria of Silver Dust (Wit Askruid)

  • Een bladplant met grijs blad. Het plantje is zo gewild omdat de grijze kleur de kleuren van andere perkplanten beter doet uitkomen. Soms kunnen de planten een zachte winter overleven. Als ze het volgende jaar weer uitgroeien, dan kunnen ze een hoogte bereiken van vijftig centimeter en dragen dan kleine gele bloemen.
  • De Senecio Cineraria gedijt goed in goed doorlatende vruchtbare grond in de zon. Krijgt de plant bloemen haal dan regelmatig de uitgebloeide bloemen weg.
  • Bloeitijd: juni tot en met september.
  • Wil je de plant compact houden dan kun je de plant snoeien.
  • Je kunt het plantje bij een tuincentrum kopen maar je kunt het ook verkrijgen door zaaien. De kiemtemperatuur is 20 graden Celcius, in februari/maart in potjes in een kamerkasje, na ontkiemen wat koeler zetten. In april/mei in de tuin zetten en uitplanten. Zorg voor een afstand van ongeveer dertig centimeter tussen de plantjes.

Senecio Viravira

  • Een struik die niet geheel winterhard is.
  • Het blad is diep ingesneden en staat aan breed uitgroeiende stengels met roomwitte bloemetjes.
  • Hoogte: tussen de 60 centimeter en de 1 meter.
  • Droge grond verhoogt het grijsaspect
  • Je kunt het struikje gebruiken als borderplant maar ook in een pot.
  • In een pot kun je de Senecio Viravira goed combineren met kleurige éénjarigen.
  • De plant houdt van zon.
Gerelateerde artikelen
Planten met zilverkleurig of grijsgroen bladPlanten met zilverkleurig of grijsgroen bladZilverkleurige of grijsgroene planten geven een mooie afwisseling in een fleurige bloemenborder. Het is een mooie scheid…
Schaduwplanten voor vochtige grondIn veel tuinen is wel een plek te vinden met lichte schaduw en waar de grond vochtig blijft in het groeiseizoen. Daar pa…
De clematis, een populaire klimplantDe clematis, een populaire klimplantDe clematis (met de klemtoon op eerste lettergreep!) is een populaire klimplant die prachtige bloemen voortbrengt. Klimp…
Tuinplanten voor kleigrond, geschikt voor kleine tuinenTuinplanten voor kleigrond, geschikt voor kleine tuinenKleigrond is vruchtbare grond, het nadeel van kleigrond in de winter kan zijn dat het erg nat is en in de zomer is het v…
Salvia of SalieSalvia of SalieSalvia is een geslacht van eenjarig, tweejarige en vaste planten met bloemen die er zeer verschillend uitzien, wat betre…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Foto infoteur
  • Nieuwe gids voor De beste tuinplanten (Terra)
  • Afbeelding bron 1: Foto infoteur

Reageer op het artikel "Senecio of zilverkruiskruid, bladeren als blikvanger"

Reactie

Ron van der Zwet, 20-03-2012 21:35 #1
Leuk stukje over senecio. Ik ben op zoek naar zaad of planten van het soort ViraVira. Kan iemand mij verder helpen. Reactie infoteur, 21-03-2012
Hartelijk dank voor uw reactie! Ik kan u helaas niet helpen met het soort ViraVira.

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 20-01-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 1
Schrijf mee!