InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Planten met zilverkleurig of grijsgroen blad

Planten met zilverkleurig of grijsgroen blad

Planten met zilverkleurig of grijsgroen blad Zilverkleurige of grijsgroene planten geven een mooie afwisseling in een fleurige bloemenborder. Het is een mooie scheiding tussen planten met rood of paars gekleurd blad en verder doen ze het ook goed als achtergrond bij zachte kleuren als lavendelpaars, lichtblauw, roze en geel. Behalve in de border staan deze planten vaak ook erg mooi in een pot op het terras. Veel van de planten met zilverkleurig blad houden van een zonnige warme plek.

Cerastium tomentosum Cerastium tomentosum

Cerastium tomentosum of Hoornbloem

Deze vaste plant is wintergroen en is een goede bodembedekker met zilvergrijs blad. Het blad voelt zacht, donzig aan. Het plantje wordt 10 cm hoog en kan op den duur grote tapijten vormen van wel 1,5 m in omtrek. Cerastium tomentosum kan goed worden toegepast over muren, langs paden en op hellingen. De plant bloeit vanaf de lente tot in de zomer met zeer veel witte bloemen. De plant staat graag op een zonnige plek en is goed winterhard.

Hosta ‘Blue Moon’ of Hartlelie

Deze vaste plant heeft hartvormige bladeren die blauwgroen van kleur zijn. Het blad ziet er vooral ook erg mooi uit als er rijp op ligt. Hosta staat graag in halfschaduw en is mooi in een border, maar zeker ook in een pot op het terras. De plant is winterhard, maar niet wintergroen en wordt 10 cm hoog en 30 cm breed. De plant sterft af in het najaar, om in het voorjaar weer opnieuw op te komen. In de zomer verschijnen er trossen lilagrijze bloemen aan de plant.

Hosta ‘Hadspen Blue’ of Hartlelie

Deze vaste plant heeft hartvormig blad, wat groot is en grijsgroen van kleur. De plant staat graag op een plek in de zon of in halfschaduw en is goed winterhard. Hosta ‘Hadspen Blue’ wordt ongeveer 25 cm hoog en 60 cm breed. De plant is mooi in de border of in een pot op het terras.

Veronica spicata ssp. Incana of Ereprijs

Deze vaste plant heeft zilverbehaarde stengels en zilverkleurig blad en wordt ongeveer 60 cm hoog en 45 cm breed. De plant staat graag op een zonnige plek en is goed winterhard. In de zomer bloeit de plant langdurig met paarsblauwe bloemen in aren.

Geranium renardiiGeranium renardii

Geranium renardii

Deze winterharde geranium, die ook wintergroen is, wordt ongeveer 30 cm hoog. De plant houdt van een plek in de volle zon of halfschaduw. De plant heeft wel veel licht nodig. In mei en juni bloeit deze geraniumsoort met grijs/witte bloemen die 2 cm groot zijn. Het blad is blauwgroen van kleur en is behaard.

Senecio cineraria ‘Silver Dust’ of Wit askruid

Deze redelijk winterharde plant is eenjarig, maar overleeft redelijk zachte winters wel en is dan wintergroen. De plant is 30 cm hoog en breed en heeft zilvergrijs blad, wat viltig aanvoelt. De plant staat leuk tussen bloeiende planten in de border of in potten. Een plant voor een zonnige plek.

Artemisia alba of Edelruit

Vaste plant die 45 cm hoog wordt en 30 cm breed en winterhard is. De stengels van de plant zijn bedekt met fijne, zilverkleurige blaadjes, die geuren. De plant staat graag op een zonnige plek.

Lysimachia ephemerum of Wederik

Een vaste plant die 1 m hoog wordt en 30 cm breed en een opgaande groeiwijze heeft. Het zeegroene blad heeft puntig, lang blad. De plant staat graag op een zonnige plek of in halfschaduw en is goed winterhard. De plant bloeit in de zomer met trossen kleine witte bloemen.

Erysimum ‘Bowles Mauve’Erysimum ‘Bowles Mauve’

Erysimum ‘Bowles Mauve’ of Nederlandse Muurbloem

Een tweejarige plant die 50 cm hoog wordt. De plant is matig winterhard en heeft bescherming tegen vorst nodig. Het blad is grijsgroen van kleur en is lancetvormig. Erysimum ‘Bowles Mauve’ staat graag in de volle zon in droge grond en kan zowel in de border als in een pot op het terras staan.

Brachyglottis ‘sunshine’

Deze heester (zie foto bovenaan) is groenblijvend en heeft kleine zilvergrijze blaadjes, die viltig aanvoelen. De plant is matig winterhard en kan in een strenge winter vriesschade oplopen of zelfs doodgaan. De heester houdt van een zonnige plek. In de zomer komen er veel kleine gele bloemen aan de heester, die aan Margrieten doen denken. De heester wordt ongeveer 80 cm hoog en 40 cm breed.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kruidenplanten met grijsgroen blad: prachtig in je tuinKruidenplanten met grijsgroen blad: prachtig in je tuinKruidenplanten staan prachtig in je tuin. Houd je van tuinieren, dan is het leuk om te experimenteren met kruiden. De co…
Schaduwplanten voor vochtige grondIn veel tuinen is wel een plek te vinden met lichte schaduw en waar de grond vochtig blijft in het groeiseizoen. Daar pa…
Vaste planten met geurende bladerenVaste planten met geurende bladerenEen lekker geurende plant in de tuin voegt veel toe aan de beleving van de tuin. Vaak komt de geur van de bloemen die de…
Cyclaam in de tuin of huiskamerCyclaam in de tuin of huiskamerCyclamen werden vroeger vaak rond de kerst in huis gehaald. Het is een bolgewas, wat in de winter bloeit met mooie felle…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto
  • www.plantnu.nl

Reageer op het artikel "Planten met zilverkleurig of grijsgroen blad"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 15-10-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinplanten
Schrijf mee!