InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > De clematis, een populaire klimplant

De clematis, een populaire klimplant

De clematis, een populaire klimplant De clematis (met de klemtoon op eerste lettergreep!) is een populaire klimplant die prachtige bloemen voortbrengt. Klimplanten kun je onderverdelen in zelfhechtende klimmers, slingerplanten en leiplanten. Clematissen hechten zichzelf niet aan baksteen of beton, je kunt een draad gebruiken, een houten klimrek of zogenaamde clematishaken (spijkers met een loden lipje).

Verschillende Clematissen en hun kenmerken

  • Clematis Warszawska Nike bloeit tussen juli en september, de bloemen zijn paars van kleur. De plant kan tweeënhalve meter hoog worden, doet het goed in de volle zon of half schaduw. Deze clematis verliest het blad, is winterhard. In maart is het tijd om te snoeien, tot oud hout, tot 40 centimeter boven de grond.
  • Clematis Arabella bloeit van juli tot september, de bloemen zijn blauw van kleur. Je kunt deze clematis ook gebruiken als bodembedekker. Na tien jaar is de hoogte anderhalve meter. Goed om te weten: Arabella is winterhard.
  • Clematis Ashva bloeit van juni tot september, de bloemen zijn violet van kleur. Na tien jaar is de hoogte anderhalve meter. De plant is winterhard.
  • Clematis Corry, deze clematis groeit fors en heeft bloemen die openstaan. De plant bloeit tussen juli en september, de kleur van de bloemen is geel. Na tien jaar is de hoogte vijf meter. Clematis Corry is winterhard.

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Het planten van een clematis

Je moet een klimplant aan de juiste zijde van een huis planten. Bij de zuidzijde moet je eraan denken dat een felle zon de bladeren kan laten verbranden. Een clematis groeit het beste tegen een muur aan de oost- of westkant.
  • De plant moet voldoende water krijgen, plant de clematis ongeveer veertig centimeter vanaf een muur.
  • Dompel de plant ongeveer tien minuten onder in een emmer water.
  • De plant schuin plaatsen in de richting van het steunmateriaal.
  • Plant een laag struikje voor de voet om deze te beschermen tegen fel zonlicht.
  • Twee keer per week water geven, bij warm weer dagelijks.

De clematis en verschillen in snoeien

Je kunt deze plant onderverdelen in drie groepen:
  1. Clematissen die je niet hoeft te snoeien zoals de Clematis Montana.
  2. Clematissen die je moet snoeien en bloeien op tweejarig hout, zoals de Clematis The President.
  3. Clematissen die je moet snoeien tot een halve meter boven de grond, ze groeien op eenjarig hout.

De verzorging van een clematis

Je kunt de plant het beste in het vroege voorjaar bemesten (met compost). Zowel kalkrijke grond als zure grond is goed. De plant stelt humus op prijs, dit is een meststof, ontstaan door verrotting van planten.

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Welke ziekten kunnen een clematis aantasten

Een clematis kan getroffen worden door bladluizen, witte vlieg, spint en meeldauw, maar de verwelkingsziekte, die wordt veroorzaakt door een schimmel is de ergste. Je ziet een verwelkt blad en binnen zeer korte tijd is de hele plant verwelkt.

Leuk om te weten en toe te passen

  • Je kunt een clematis heel goed combineren met rozen, een grootbloemige clematis zal tegelijk groeien met de roos en levert een prachtig resultaat op.
  • De clematis is ook geschikt om door bomen heen te leiden. Je moet dan denken aan niet al te grote bomen en de boom moet voldoende licht doorlaten voor de klimmer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Winterbloeiende klimplanten en leiplantenWinterbloeiende klimplanten en leiplantenWinterbloeiende klimplanten en leiplanten worden niet zo vaak toegepast. De laatste jaren komen er nieuwe soorten op de…
Hoe en wanneer snoeien van Clematis of BosrankHoe en wanneer snoeien van Clematis of BosrankIn de meeste tuinen is wel een Clematis te vinden. De Clematis is een dankbare plant, die rijk bloeit. Enkele soorten zi…
Groenblijvende klimplantenGroenblijvende klimplantenGroenblijvende klimplanten zijn zeer geschikt om muren en schuttingen uit het zicht te halen. In de winter zorgen ze voo…
Zomerbloeiende klimplanten: ClematisZomerbloeiende klimplanten: ClematisDe Clematis of bosrank is een overdadig bloeiende klimplant die in geen enkele tuin mag ontbreken. Er is voor elk seizoe…
Klimplanten: verschillende soortenKlimplanten: verschillende soortenKlimplanten geven hoogte aan een tuin. Bovendien kunnen ze perfect een lelijke muur of een schutting of pergola bedekken…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Foto infoteur
  • Productkaartje bij Clematis
  • Geraadpleegd op 30 maart 2016:
  • http://www.esveld.nl
  • Afbeelding bron 1: Foto infoteur
  • Afbeelding bron 2: Foto infoteur

Reageer op het artikel "De clematis, een populaire klimplant"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 03-12-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinieren
Schrijf mee!