InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tuinplanten voor kleigrond, geschikt voor kleine tuinen

Tuinplanten voor kleigrond, geschikt voor kleine tuinen

Tuinplanten voor kleigrond, geschikt voor kleine tuinen Kleigrond is vruchtbare grond, het nadeel van kleigrond in de winter kan zijn dat het erg nat is en in de zomer is het vaak erg hard en droog. Als kleigrond echter met veel mulch wordt vermengd, zal het vruchtbare grond worden waar veel vaste planten prima op kunnen groeien. Welke vaste planten doen het goed in kleigrond?

Tuinplanten voor kleigrond

Aquilegia vulgaris ‘Nora Barlow’ of Akelei

Deze vaste plant is goed winterhard, maar niet wintergroen. Akelei staat graag in de volle zon of in halfschaduw en wordt, als hij in bloei staat, 90 cm hoog en ongeveer 45 cm breed. De plant bloeit in de lente en aan het begin van de zomer met rood met witte bloemen, die gevuld zijn. De bloemen staan op lange stengels.

Bergenia crassifolia of Schoenlappersplant

Deze vaste plant is goed winterhard en is wintergroen en wordt ongeveer 45 cm hoog en breed. In de lente en laat in de winter bloeit deze vaste plant met donkerroze bloemen, op stengels boven vrijwel rond groen blad. De plant staat graag in de volle zon of in halfschaduw.

Prunella grandiflora ‘Loveliness’

Deze vaste plant is een goede bloeiende bodembedekker voor een zonnige standplaats. De plant wordt 15 cm hoog en 30 cm breed en bloeit in de zomer met zachtroze bloemen, die op stengels staan. De plant is winterhard en halfwintergoen.

Rudbeckia fulgida ‘Goldsturn’

Deze vaste plant doet het goed op een zonnige plek of in halfschaduw en wordt ongeveer 60 cm hoog en 45 cm breed. De plant bloeit goed op grond die voldoende vocht bevat en vormt dan grote gele bloemen met een donker hart, die erg op Margrieten lijken. De plant bloeit vanaf het eind van de zomer tot de herfst.

Lamium orvala of Dovenetel

Deze vaste plant staat graag in halfschaduw of in volle schaduw en wordt 50 cm hoog en breed. De groene blaadjes zijn behaard en kunnen de grond flink bedekken. In mei bloeit de plant kort met kleine roze/paarse bloemen.

Alchemilla mollis of Vrouwenmantel

Alchemilla mollisAlchemilla mollis
Deze gemakkelijke vaste plant is goed winterhard en wordt ongeveer 35 cm hoog en breed. Het grijsgroene blad van de plant is vooral mooi als er druppels dauw op liggen. In de zomer bloeit de plant met bloemtrossen gele bloemen. De plant staat graag in de volle zon, maar kan ook in halfschaduw staan. De plant zaait zichzelf uit in de tuin.

Stachys macrantha of Andoorn

Deze winterharde vaste plant wordt ongeveer 60 cm hoog en 30 cm breed. Het blad is hartvormig en groen. In de zomer bloeit de plant met roze/ paarse bloemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bodemsoort van je tuin bepalenBodemsoort van je tuin bepalenAls je je tuin gaat (her)inrichten, is het belangrijk te weten met welke bodemsoort je te maken hebt. Er zijn namelijk v…
Een border aanleggen op zandgrond of kleigrondEen border aanleggen op zandgrond of kleigrondEr zit een groot verschil tussen planten die in zandgrond groeien en planten die in kleigrond zijn geplant. Planten in k…
Beplanting in je tuinBeplanting in je tuinNiets is leuker om je tuin te voorzien van nieuwe planten. Maar let wel op hoe je de planten neerzet, anders kan het nam…
Borderplanten op Kleur / Hoogte - Crème Witte & Gele PlantenBorderplanten op Kleur / Hoogte - Crème Witte & Gele PlantenDe border in de tuin is een geschikte plek om vaste planten en gewassen te groeperen en variëren in hoogte en kleur. Kie…
Bemesten van de tuin en bodemverbeteringBemesten van de tuin en bodemverbeteringPlanten hebben voedingsstoffen nodig om te kunnen groeien en om sterk en gezond te blijven. Planten met een gebrek aan v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto
  • Boek: Welke plant waar?

Reageer op het artikel "Tuinplanten voor kleigrond, geschikt voor kleine tuinen"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 26-10-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinplanten
Schrijf mee!