InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tuinklussen in juli: wat kun je zoal doen?

Tuinklussen in juli: wat kun je zoal doen?

Tuinklussen in juli: wat kun je zoal doen? Juli is een prachtige tuin maand. Veel planten staan in bloei en het is vaak heerlijk om in de tuin te zitten of te werken. In juli is er veel te doen in de tuin. Vooral uitgebloeide bloemen verwijderen en zorgen voor voldoende water en steun aan hoge planten is belangrijk. Voor mooie bloeiende planten in juli is er volop keus in vaste planten maar ook in eenjarige planten.

tuinklussen juli en mooie bloeiende planten

Hortensia'sHortensia's

Water geven

Juli kan behoorlijke warme en droge dagen hebben. Planten die in bakken staan zullen dan dagelijks, en soms zelfs twee keer per dag, water nodig hebben. Ook groenten en bomen en heesters, die dit jaar zijn aangeplant hebben veel water nodig. Geeft bij voorkeur ’s morgens vroeg of ’s avonds water, zodat er niet zoveel verdampt. Het gras kan er in deze maand behoorlijk bruin uit gaan zien, toch is het geven van water niet echt noodzakelijk. Na een regenbui wordt het al gauw weer groen. Maar een grasveld wat dit jaar is aangelegd heeft wel regelmatig water nodig. Geef liever één keer veel, dan dagelijks een beetje. Dit komt de wortelvorming ten goede. Probeer zuinig met water om te springen. Vang regenwater op in een ton en geef de borders water met een druppelslang. Strooi een laag mulch over de natte grond, wat verdamping van het vocht tegengaat. Planten als Hortensia's hebben voldoende water nodig op warme, zonnige dagen.

AgastacheAgastache

Plaagdieren en ziekten

Door het warme, en soms ook vochtige weer, breidden plaagdieren zich vaak snel uit. Het beste is het voorkomen van plagen. Zorg dat planten voldoende ruimte hebben en mest krijgen. Door veel verschillende soorten planten en bomen in de tuin te zetten, komen er ook nuttige insecten in de tuin, die voor bestrijding van plaagdieren zorgen. Zitten er luizen op een plant, probeer ze er met een sterke straal water vanaf te spuiten. Slaat een plaag hard toe, gebruik dan eventueel milieuvriendelijk bestrijdingsmiddel, maar gebruik dit alleen ’s avonds als er geen bijen meer vliegen. Gooi besmet en afgevallen blad niet weg op de composthoop.

Verzorging van de planten

Zorg dat de planten gedurende de zomer voldoende mest krijgen. Vooral flink doorbloeiende planten kunnen wel wat gebruiken. Voor de doorbloei is het belangrijk om uitgebloeide bloemen zoveel mogelijk te verwijderen. Doe je dit niet, dan wordt er veel energie van de plant besteedt aan de vorming van zaad. Om rozen door te laten bloeien is het verwijderen van uitgebloeide bloemen ook erg belangrijk!

Campanula lactifloraCampanula lactiflora

Snoeien

Uitgebloeide heesters als Weigelia en boerenjasmijn kunnen gesnoeid worden. Ook Conifeerhagen kunnen nu gesnoeid worden. Snoei van een Blauweregen alle dunne scheuten die zijn gevormd terug tot vijf à zes knoppen van de hoofdstengels. Volgend jaar zul je meer bloemen terug krijgen.

Onkruid wieden

Onkruid blijft altijd maar doorgroeien. Het blijft belangrijk om wekelijks onkruid te verwijderen uit de tuin. Door veel met bodembedekkende planten te werken, beperk je de groei van onkruid.

Perkplanten

U kunt nu nog kale plekken in de border opvullen met bloeiende eenjarige planten. Ze hebben dan nog voldoende tijd om aan te slaan en zorgen voor veel bloemen tot aan de herfst. Het verwijderen van uitgebloeide bloemen s belangrijk, zo ook het geven van voldoende water en mest.

Pontederia CordataPontederia Cordata

Vijververzorging in juli

Door verdamping kan het waterpeil zakken in de vijver. Vul de vijver af en toe bij, vooral als er vissen in leven. Zorg ook voor voldoende zuurstof in het water. Dun zo nodig de hoeveelheid zuurstofplanten uit. Het ziet er verzorgt uit en zo krijgen andere waterplanten meer licht en ruimte om te groeien.

Grasverzorging in juli

Het gras moet zeker één en vaak twee keer per week gemaaid worden. Zet de messen hoog bij droog weer. Het gemaaide gras kan nu blijven liggen, dit helpt vocht in de grond te houden en zorgt voor voedsel in de grond. Het gras kan in deze tijd wel wat vloeibare mest gebruiken. Water geven hoeft maar spaarzaam te gebeuren, behalve bij gras wat dit jaar is aangelegd.

Mooie planten voor de tuin, die bloeien in juli

  • Campanula lactiflora: deze vaste plant heeft roze of paarse bloemen en wordt hoog. De plant heeft steun nodig.
  • Centaurea hypleuca ‘John Coutts’: Roze korenbloem
  • Hebe ‘Gauntlettii’: Groenblijvende heester met roze/ paarse bloemen
    Rosa 'The fairy'Rosa 'The fairy'
  • Phlox: Vaste plant met witte of roze bloemen. Bloeit door tot in de herfs
  • Helianthemum ‘Rapberry Ripple’: Heestertje met grijsachtig blad en wit/ roze bloemen
  • Verbena bonariensis: Paarse bloemen op slanke stengels. Eénjarig.
  • Dephinium ‘Black Knight’: Vaste plant met diepblauwe grote bloemen
  • Petunia: Rijkbloeiende eenjarige plant
  • Papaver: Grote bloemen, zaait zichzelf uit
  • Rozen: Er zijn zeer veel soorten te koop in allerlei kleuren als wit, geel, roze, rood, paars, maar ook meerkleurige rozen zijn verkrijgbaar
  • Cosmos: Eenjarige plant met mooie roze of witte bloemen
  • Lobelia: Eenjarige plant, zeer geschikt in potten. Rijke bloei met blauwe bloemen
  • Astrantia major: Vaste plant met bloemen in de kleuren wit, roze, rood en paars
  • Hortensia’s: Hortensia’s bloeien gedurende de hele zomer met zeer veel bloemen in allerlei kleuren verkrijgbaar
  • Cornus Controversa Variegata: Heester met bont blad en grote witte bloemschermen
    WaterlelieWaterlelie
  • Scabiosa: Lang doorbloeiende plant met blauwe of witte bloemen
  • Leycesteria: Hoge plant met langwerpige bloemtrossen in kleuren wit, violet, donkerpaars of zwart
  • Agastache: Vrij hoge plant met witte of paarse bloemen
  • Ceanothus Concha: Groenblijvende struik met blauwe bloemtrosjes
  • Nepeta faassenii: Zeer langdurige bloeier met lavendelblauwe bloemen
  • Persicaria amplexicaulis: Bloeit met veel kleine rood/roze bloemen.
  • Eupatorium: Prachtige rood/paarse grote bloemschermen. Vlinders zijn er dol op
  • Rosa ‘the Fairy’: Laagblijvende rozenstruikje met lichtroze trosroosjes
  • Pontederia Cordata: vijverplant met blauwe of witte bloemen in aren
  • Waterlelies: Vijverplant met veel prachtige bloemen in allerlei kleuren

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Copa America 2011: Programma en uitslagen (speelschema)Copa America 2011 Argentinië: programma en uitslagen (speelschema). Van 2 tot en met 24 juli 2011 vind in Zuid-Amerika d…
EK onder 19 2011 Roemenië, programma en uitslagenEK onder 19 2011 Roemenië, programma en uitslagenEK onder 19 2011 Roemenië. Van 20 juli tot en met 1 augustus 2011 vindt de eindronde van het EK onder 19 plaats in Roeme…
WK BMX 2014 Ahoy Rotterdam: Deelnemers, datum, tickets, infoWK BMX 2014 Ahoy Rotterdam: Deelnemers, datum, tickets, infoHet WK BMX 2014 vindt plaats in Ahoy Rotterdam. De startdatum van het WK BMX 2014 is 23 juli 2014 en de einddatum is 27…
Copa America 2011Copa America 2011De Copa América is een toernooi die gehouden wordt tussen de landen van Zuid-Amerika. Daarnaast worden er de laatste jar…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto
  • Boek Een jaar in de tuin

Reageer op het artikel "Tuinklussen in juli: wat kun je zoal doen?"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 27-05-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinklussen
Schrijf mee!