InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Kruiden in de tuin

Kruiden in de tuin

Kruiden in de tuin Kruiden staan erg mooi in je tuin. Kruidenplanten hebben vaak een mooi blad en de bloei van kruiden zorgt vaak voor een schitterend aangezicht. Kruidentuinen zijn ook te bezichtigen, zo kun je ideeën opdoen. In dit artikel schrijf ik welke kruiden voor in je tuin eenjarig zijn, welke het goed doen als vaste plant en welke geschikt zijn als heester.

Eenjarige kruidenplanten

Eenjarige kruidenplanten zijn erg leuk om in een pot te zetten, en voor gebruik in de keuken.
  • Bernagie - Ovaal blad, felbauwe bloemblaadjes. Bloeit van april tot en met oktober.
  • Bieslook - Rechte stengels met blauwpaarse bolvormige bloemen. Bloeit in juli en augustus.
  • Dille - draadachtig blad met kleine platte schermachtige bloemen. Bloeit in juni en juli.
  • Fenegriek - Drievoudig blad met bleekgele bloemen als een erwt. Bloeit van april tot en met juni.
  • Goudsbloem - bleekgroen blad met helder onranje bloem, bloeiend vanaf mei.
  • Koriander - Heldergroen blad met kleine bloemen die wit of lichtlila zijn. Bloeit van juli tot en met september.
  • Marjolein - Grijsgroen blad met kleine witte bloem, bloeiend van juni tot en met september.
  • Mosterd - Grijsgroen blad, gesteeld. Gele bloemblaadjes, bloeiend van juni tot en met augustus

Vaste kruidenplanten

  • Citroenmelisse - Groen hartvormig hart met witte kelkbloem. Bloeit in juli-september.
  • Duizendblad - donkergroen donzig blad met roze bloemetjes. Bloeit van juni tot en met oktober.
  • Kamille - Grijsgroen blad met witte bloem (geel hart), lijkt op een Margriet. Bloeit van juli tot en met september.
  • Kattekruid - Katten zijn hier echt gek op!Grijsgroen, hartvormig blad. Witte soms lichtblauwe bloemen. Bloei: juni-september.
  • Kervel - Blad lijkt op kant, lichtgroen met kleine bloemetjes. Bloeit in mei en juni.
  • Munt - Heldergroen blad met bleekpaarse kleine bloem. Bloeit in augustus en september.
  • Smeerwortel - Behaard groen blad, met lange geelwitte of paarse bloemen. Bloeit van mei tot en met september.
  • Venkel - varenachtig blad met heldergele bloemen. Bloeit in augustus, september en oktober

Kruidenplanten als heester

  • Citroenkruid - Grijsgroen blad, varenachtig. Matgroene bloemen, bloeiend in augustus en september.
  • Heiligenbloem - Houtachtige plant met zilvergroen bald en kleine groepjes gele bloemen. Bloeit in juli en augustus.
  • Hyssop - donkergroen blad met lichtblauwe, witte of gele bloem. Bloeit van juli tot en met oktober.
  • Kamperfoelie - Ovaal blad met geelwitte bloemen, paars aan uiteinde van bloem. Bloeit van juni tot en met oktober.
  • Laurier - Kan 4 meter hoog worden, donkergroen ovaal blad, zeer geschikt als 'schutting.'
  • Lavendel - Grijsgroen blad met lila bloemen. Bloeit in juli tot november.
  • Rozemarijn - Mooi groen blad met bleekblauwe bloemen. Bloeit van april tot juni.
  • Tijm - Grijsgroen blad met paarse bloemetjes. Bloeit van juni tot augustus.
  • Vlier - dongergroen blad met witte bloemen die later bessen vormen. Bloeit in mei, juni en juli.
  • Wijnruit - Blauwgroen blad met gele bloemen. Bloeit van juni tot en met september.
  • Salie - Grijsgroen blad met blauwpaarse bloem. Bloeit in juni en juli.
Gerelateerde artikelen
Kruidenplanten met grijsgroen blad: prachtig in je tuinKruidenplanten met grijsgroen blad: prachtig in je tuinKruidenplanten staan prachtig in je tuin. Houd je van tuinieren, dan is het leuk om te experimenteren met kruiden. De co…
Vogels lokken met besdragende heestersVogels lokken met besdragende heestersIn de winter wordt voedsel voor vogels schaars. Besdragende heesters zijn dan een welkome aanvulling van het menu van de…
Leycesteria, een aanwinst voor iedere tuinLeycesteria, een aanwinst voor iedere tuinLeycesteria is een vaste plant, die veel te bieden heeft.Vaste planten zijn een aanwinst in de tuin. Vaak sterven ze af…
Kruiden in potten en bakkenKruiden in potten en bakkenEen kruidentuin heeft een hoge sierwaarde. Maar bij een bestraat oppervlak of een patio staan kruiden erg leuk in potten…
Nieuwe tuintrend: zo leggen we onze eigen kruidentuin aanNieuwe tuintrend: zo leggen we onze eigen kruidentuin aanWe tonen meer en meer aandacht voor gezonde en evenwichtige voeding. Velen kiezen hierbij voor het kweken van groenten i…

Reageer op het artikel "Kruiden in de tuin"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!