InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tuinkabouter, beschermgeest van de tuin?

Tuinkabouter, beschermgeest van de tuin?

Tuinkabouters beschermgeest van de tuin of zo maar een leuk beeldje? Onverklaarbare dingen worden vaak afgedaan met de opmerking "Dat hebben de kaboutertjes vast gedaan".

Hoe is het zo gekomen?

Rond de negentiende eeuw werden de eerste tuinkabouters gemaakt. Het dorpje Gräfenroda genoot al grote bekendheid vanwege het keramiek wat er gemaakt werd. Philip Griebel die toendertijd terracotta dieren maakte als versiering kreeg het ludieke idee om ook tuinkabouters te gaan maken. Volgens de overleveringen zouden kabouters 's nachts helpen om de tuin op orde te houden. Het idee sloeg aan en er ontstond een levendige handel in Duitsland.

Goede en slechte tijden

Tot aan de tweede wereldoorlog ging het de makers van tuinkabouters voor de wind. Veelal particuliere bedrijfjes werden opgericht. Deze particuliere bedrijfjes hadden ieder een eigen fabricage stijl. Tijdens de tweede wereldoorlog gingen de meeste bedrijfjes failliet. Heden ten dage maken nabestaanden van Philip Griebel nog kabouters in Duitsland.

Materiaal

De duurdere tuinkabouters zijn die van keramiek. De uit plastic vervaardigde tuinkabouters zijn een stuk goedkoper.

Uiterlijk

Een tuinkabouter is geen tuinkabouter als hij geen baard en een puntmuts heeft. Een tuinkabouter met daarbij ook nog van die rode appelwangetjes komt vaak over als een schattige sprookjes tuinkabouter. Verder ziet men tuinkabouters die bepaalde klusjes uitbeelden. Zoals de tuinkabouter met een gieter of met een schep. Ook de tuinkabouter met een hengel is niet ongewoon. Deze vissende kabouter is bij uitstek te plaatsen bij een vijver. Tegenwoordig ziet men ook tuinkabouters die men binnenshuis plaatst. Dit terwijl men de tuinkabouter als beschermgeest van de tuin ziet.

Onderhoud tuinkabouter vervaardigd uit aardewerk

  • Zet de tuinkabouter op een stok een paar centimeter van de grond voor de nodige ventilatie.
  • Bij vorst kan men de tuinkabouter beter binnen zetten.
  • Vernis de buitenkant als dit nog niet gebeurd is. Dan is de tuinkabouter beter bestand tegen weer en wind.

Bekende kabouters

  • David de kabouter, tekenfilm hoofdpersoon uit de boeken van Rien Poortvliet.
  • Kabouter Kandelaar, televisieprogramma eerste helft jaren zestig.
  • Kabouter Plop, televisieserie van de Vlaamse TV.
  • Paulus de Boskabouter, poppenserie jaren zestig Nederlandse TV.

Bekend kinderliedje

Op een grote paddestoel,
Rood met witte stippen,
Zat kabouter Spillebeen,
Heen en weer te wippen.
Krak, zei toen de paddestoel,
Met een diepe zucht,
Allebei de beentjes,
Hoepla in de lucht!
© 2011 - 2018 Mios, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Kabouter

Reageer op het artikel "Tuinkabouter, beschermgeest van de tuin?"

Infoteur: Mios
Gepubliceerd: 21-03-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!