InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Het creëren van privacy in de tuin

Het creëren van privacy in de tuin

Het creëren van privacy in de tuin Er wordt steeds meer tijd in de tuin doorgebracht en dat betekent dat de behoefte aan privacy ook groter is geworden. Door het plaatsen van een omheining voorkom je inkijk, maar ook met beplanting of een overkapping kun je de tuin afschermen. Dan is er nog de inkijk van bovenaf. Dit kun je voorkomen door het plaatsen van bomen, parasols of schaduwdoeken. Privacy betekent ook dat de buren niet mee kunnen luisteren als je buiten zit. Geluidsisolerende geluidsschermen en een groene omheining dempen deze geluiden.

Privacy op een balkon

Het balkon is een kleine buitenkamer waar je op een eenvoudige manier voor privacy kunt zorgen. Span bijv. een canvas doek (moderne uitstraling) of rieten matten (natuurlijke uitstraling) langs de reling. Tegen inkijk van bovenaf span je een schaduwdoek boven het balkon. Er zijn ook tuinschermen of parasols verkrijgbaar. Ze bieden gedeeltelijk privacy en ze zijn verplaatsbaar. Ook met beplanting kun je het balkon afschermen. Kies dan voor grotere planten zoals bamboe, klimop, of hogere grassoorten. Misschien is er zelfs wel plaats voor een klein boompje.

Het terras

Met tuinschermen kan het terras eenvoudig worden afgeschermd. De schermen bieden tegelijkertijd beschutting bij wind en ze zijn verplaatsbaar. Voor een groene afscheiding is een beukhaag, buxus of taxus geschikt.

Paviljoen

Een paviljoen biedt privacy en beschutting tegen felle zon en wind. Ze zijn vaak verkrijgbaar met losse schermen die zijn te bevestigen aan de zijkanten. Het is een goedkoop alternatief voor een vaste overkapping. Bovendien is een paviljoen verplaatsbaar. Het is echter minder geschikt bij slechtere weersomstandigheden. Let er bij de bouw van een overkapping of veranda op dat deze op de juiste plek staat en zo voldoende privacy biedt.

Bomen in de tuin

Goed geplaatste bomen kunnen inkijk van buurhuizen voorkomen. Geschikte bomen voor kleine tuinen zijn: catalpa’s, dakplatanen of leibomen. Leibomen zijn heel geschikt als afscheiding. Ze nemen niet veel ruimte in maar voorkomen wel inkijk. Leibomen passen ook in een kleine tuin.

Pergola’s

Een goedgeplaatste pergola kan het zicht van achterliggende huizen in je tuin ontnemen. Pergola’s zijn ook geschikt voor een kleine tuin. Laat de pergola begroeien met klimplanten zoals rozen of blauwe regen voor een overweldigende bloemen zee.

Privacy creëren met een tuinafscheiding

Er zijn verschillende manieren om de tuin af te schermen tegen inkijk, of tegen geluid. Dit kan door het plaatsen van schuttingen of met schermen die verspringen ten opzichte van elkaar. De mate van privacy verschilt, dit is afhankelijk van de keuze die je maakt. Het is ook niet altijd noodzakelijk om alles af te sluiten.

Schermen/shutters

Shutters zijn schermen met beweegbare lamellen. De lamellen zijn verstelbaar, daarom kun je zelf de mate van inkijk bepalen. De schermen zijn overal te plaatsen. Je kunt de tuin met deze schermen ook verdelen in verschillende tuinkamers. Als de schermen open zijn, dan is de hele tuin te overzien. Zijn ze gesloten, dan creëer je een aparte ruimte. Shutterschermen zijn gemaakt van hout, aluminium of een combinatie van deze materialen. Hout heeft een natuurlijke uitstraling maar de levensduur is over het algemeen korter. Aluminium heeft geen onderhoud nodig en het heeft een lange levensduur. Shutterschermen zijn ook verkrijgbaar als overkapping. Met de beweegbare lamellen bepaal je zelf de mate van inkijk en de hoeveelheid zonlicht.

Geluidsschermen

Dit zijn twee rijen kokers gemaakt van aluminium die zijn gevuld met kokosbasten. Hiertussen zit een geluidsisolerende plaat. De schermen isoleren en absorberen het geluid. Ze hebben een natuurlijke uitstraling, die wordt versterkt door ze te laten begroeien met klimplanten.

Verspringende schermen

Schermen die verspringend ten opzichte van elkaar zijn geplaatst sluiten de tuin niet geheel af maar beperken de inkijk.

Groene hagen

Een groene haag trekt vogels aan, zorgt voor kleur in de winter en heeft een natuurlijke uitstraling. Een haag dempt omgevingsgeluiden beter dan een schutting, maar heeft wel meer onderhoud nodig en neemt meer plaats in.

Schuttingen/muren

Er zijn veel mogelijkheden in materiaalgebruik en er is verschil in duurzaamheid en onderhoud. Om de eentonigheid van een muur te doorbreken plaats je planten, bloembakken of buitenschilderijen bij of aan de afscheiding.

Waterornamenten en vogels

Natuurlijke geluiden in de tuin dempen het geluid van pratende buren en van het langskomend verkeer. Lok vogels naar de tuin en plaats een waterornament.
Gerelateerde artikelen
Tuin: het bouwen en maken van een pergolaTuin: het bouwen en maken van een pergolaVeel mensen willen een pergola in hun tuin bouwen. Het maken van een pergola kan vrij eenvoudig zijn wanneer u besluit o…
Een cottagetuin / landelijke tuinEen cottagetuin / landelijke tuinEen cottagetuin heeft een losse, informele uitstraling. In deze tuin staan de borders vol met bloeiende planten, groente…
Genieten van een goed aangelegde tuinVolgens een Chinees gezegde kun je een paar uur gelukkig zijn door goed dronken te worden en kun je enkele jaren gelukki…
De klassieke formele tuin en de georganiseerde tuinDe klassieke formele tuin en de georganiseerde tuinDe formele tuin kenmerkt zich door symmetrie, herhaling en orde. De tuin wordt opgedeeld in verschillende kamers met in…
De ligging van de tuin - zon of schaduw?De ligging van de tuin - zon of schaduw?Bij het maken van een ontwerp is de ligging van de tuin ten opzichte van de zon bepalend. De beplanting, looppaden en te…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Wdietz, Pixabay

Reageer op het artikel "Het creëren van privacy in de tuin"

Reactie

Jose Jansen, 06-07-2016 18:57 #1
Heb een balkon met overkapping. Voor de privacy zou ik graag iets vrijstaands willen hebben van ca. 1.30 m. hoog en 2.60 m. breed. Dus een scherm met (evt. met een versteviging in het midden) aan het uiteinde een stevige paal van willekeurig materiaal. Zodat je het ook gemakkelijk kunt oprollen/opruimen. Aan 1 zijde kan het bevestigd worden aan een pilaar.
De bodem is een houten vlonder waar niet in geboord mag worden. Er zijn wel ruimtes tussen de houten planken van 6 tot 8 mm. waarin je iets kunt klemmen. Kunt u mij adviseren wat ik hiervoor kan aanschaffen. Reactie infoteur, 13-07-2016
Hallo Jose,
De meeste schermen hebben standaardmaten, maar misschien is dit iets? https://www.luxxout.com/bestellen/terrasscherm-inova/ Hier kun je zelf de maten invoeren, de materialen en de prijs is meteen zichtbaar. Heel veel succes bij het zoeken naar een geschikt scherm!
Groeten Liza

Infoteur: Liza
Laatste update: 22-11-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 1
Schrijf mee!