InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tuin: het bouwen en maken van een pergola

Tuin: het bouwen en maken van een pergola

Tuin: het bouwen en maken van een pergola Veel mensen willen een pergola in hun tuin bouwen. Het maken van een pergola kan vrij eenvoudig zijn wanneer u besluit om deze zelf te maken. De meeste mensen willen een pergola om druiven te laten groeien, voor de zonwering en schaduw. Een pergola kan gemaakt zijn van hout, metaal, rvs of aluminium. Er zijn verschillende planten die erg geschikt zijn voor een pergola, bijvoorbeeld klimop of wijnranken. De pergola kan als bouwpakket worden gekocht bij de meeste bouwmarkten en tuincentra. De pergola is een constructie die in een tuin staat en waar langs verschillende planten kunnen groeien. De pergola is meestal gemaakt van metaal of hout. De pergola staat meestal tegen de geval van een muur of een huis. Daar zijn verschillende redenen voor. Het is namelijk bedoeld om de pergola een beter aanzien te geven. Het staat namelijk mooier als de constructie kan worden gezien als een verlengde van het huis. Een tweede reden is om de pergola een bepaalde stevigheid te geven, omdat deze tegen het huis aanleunt. Vaak dient de pergola als een natuurlijke overkapping voor boven een pad of terras. Een tweede reden is om extra schaduw te geven.
De pergola dient dan als zonwering.

Geschiedenis van de pergola

De oorspronkelijke term ‘pergola’ is uit het Late Latijn afkomstig en heeft op die manier haar weg gevonden in het Italiaans. De term betekent ‘overkapping’. Het woord vond in 1654 haar weg naar het Engels. Dit gebeurde toen John Evelyn er naar refereerde nadat hij aan de Vijfde Graaf van Pembroke verslag deed van een bezoek aan Rome. Tijdens de Renaissance was er een hernieuwde aandacht voor de Romeinse cultuur. In de regio rond de Middellandse Zee was de pergola veel terug te vinden. Vaak ging het daar om wijnranken die om een bepaalde manier als overkapping dienden. Er kwam een hernieuwde aandacht voor de bouwstijlen uit de aandacht. Zo werden er in het westen veel huizen met pilaren en zuilen gebouwd. De pergola lifte als het ware mee op dit succes en kwam ook veel meer in gebruik in de tuinen die hoorden bij de landhuizen van de adel.

Pergola bouwen en maken in de tuin

Tegenwoordig is de pergola niet langer alleen weggelegd voor de adel, maar kan iedereen die er in de tuin ruimte voor heeft er een laten bouwen. De belangrijkste voorwaarde is dat u voldoende geduld heeft. Het kan wel een enkele jaren duren voordat de pergola er zo uit ziet zoals u zou willen. Daarna is het ook belangrijk dat deze regelmatig wordt onderhouden. U kunt er voor kiezen om de pergola zelf te bouwen. Als u handig bent met hout, dan kunt u deze eenvoudig in elkaar timmeren. Er zijn ook kant-en-klare constructies te koop bij de verschillende bouwmarkten en tuincentra, zoals Intratuin, Formido, Gamma en Praxis. De pergola bestaat uit staanders, liggers, schoren en ruiters. De staanders zijn de palen waar de hele constructie op hangt, terwijl de liggers de dwarsbalken zijn die de staanders met elkaar verbinden.

Planten die geschikt zijn voor een pergola

Er zijn verschillende planten die het goed doen bij een pergola. U kunt denken aan de Blauwe regen, de eetbare Druif, de snel groeiende Bruidssluier, of een combinatie die bestaat uit de Clematis en de Klimroos. Houdt er ook rekening mee dat deze planten in de winter wel hun bladeren verliezen. De pergola ziet er dan slechter uit. In de zomer vraagt het maken van een pergola wel veel onderhoud. U moet de planten bijvoorbeeld goed vastsnoeren met touwtjes om er voor te zorgen dat zij in de juiste richting groeien.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Beeki, Pixabay

Reageer op het artikel "Tuin: het bouwen en maken van een pergola"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!