InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Geelbloeiende vaste planten

Geelbloeiende vaste planten

Geelbloeiende vaste planten In dit artikel beschrijf ik drie geelbloeiende vaste planten. De Vrouwenmantel of Alchemilla Mollis is bijzonder vanwege zijn fluwwelachtige bladeren, waar de regendruppels op blijven zweven en zijn geel/ groene bloemenpracht. De Waldsteinia Ternata is een winterharde en groenblijvende plant, die de bodem goed bedekt. De plant heeft een rijke bloei met gele bloemen. De Barbarea Rupicola is een geelbloeiende rotsplant.

Alchemilla mollis of Vrouwenmantel

De Vrouwenmantel is een stevige, polvormende vaste plant, die tot 60 cm hoog kan worden. De plant verdwijnt in de winter, om in het voorjaar weer in alle pracht boven de grond te komen. De plant is bijzonder vanwege zijn blad en zijn bloemen.

Het blad van de Vrouwenmantel is zachtgroen van kleur en behaard, fluweelachtig. Door de beharing blijven regendruppels op het blad 'zweven', wat een bijzonder mooi gezicht is. De bladeren worden 3 tot 8 cm groot. De bloemen vormen zich in trossen en zijn geel/ groen van kleur. De plant is een lange bloeier, van half mei tot in het najaar. Als je de plant na de eerste bloei terug snoeit, komt er weer een tweede bloei en mooie nieuwe bladeren aan de plant.

De vrouwenmantel is een plant die je in een border mooi kan combineren met andere planten. Een erg mooie combinatie is die met Penstemon. De plant staat mooi aan de rand van een border. De plant is een bodembedekker. Hij vermeerderd zichzelf door het maken van worteluitlopers. Verder zaait de plant zichzelf ook nog uit, als je de bloemen aan de plant laat zitten. Verder is het ook nog mogelijk om de plant te scheuren. De Vrouwenmantel houdt van een plaats in de zon of halfschaduw. Hij groeit goed in vochthoudende humusrijke grond.

Waldsteinia Ternata

De Waldsteinia ]is een zeer winterharde en in de winter groenblijvende vaste plant. De plant wordt ongeveer 10 cm hoog en het is een bodembedekker.

De Waldsteinia wordt ook wel gele aardbei genoemd, de bladeren lijken veel op die bij een aardbeien plant. De bladeren hebben in de herfst een mooie kleur. De plant heeft een rijke bloei de bloemen zijn helder geel en lijken best veel op boterbloemen. De plant bloeit van mei t/m juni.

Hij gedijt goed in de halfschaduw of schaduw, maar kan ook een zonnige plek verdragen. Hij houdt het liefst van een vochtige grond, maar kan ook droog staan. De grond moet humusrijk zijn, het liefst wat zuur, en goed waterdoorlatend. Vermeerderen kan plaatsvinden door de plant te scheuren.

Barbarea Rupicola of Barbarakruid

De Barbarea Rupicola is een rotsplant met groen blad. Het plantje wordt ongeveer 10 cm hoog. De plant krijgt gele bloemetjes en bloeit in juni en juli. Hij kan goed in de zon staan, maar doet het ook goed onder bomen en struiken. De Barbarea Rupicola houdt van een goed doorlatende voedselrijke grond. De grond mag droog tot licht vochtig zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto
  • www.plantnu.nl

Reageer op het artikel "Geelbloeiende vaste planten"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 26-10-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinplanten
Schrijf mee!