InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Acer of Esdoorn

Acer of Esdoorn

Acer of Esdoorn Onder het geslacht Acer vallen grote bomen maar ook heesters. Esdoorns staan bekend om hun mooie blad qua vorm en kleur. Prachtige basten komen bij dit geslacht ook voor. Het Latijnse woord acer betekent spits, scherp en heeft betrekking op de vorm van het blad. Wanneer plant je een Acer en op welke plek? Hoe hoog wordt de Acer en moet je de heester snoeien? Welke planten kun je combineren met de Acer?

Inhoud artikel

Soorten Acers

Er bestaan ongeveer tweehonderd soorten Acers/esdoorns. Esdoorns komen in Europa en Noord-Amerika inheems voor als grote bomen. In Oost-Azië als langzaam groeiende heesters of kleine bomen.

Het planten van een Acer

De beste tijd om te planten: in oktober/november of in maart/april. Je kunt een Acer bij een terras plaatsen maar ook in perken, gazons, bij een vijver en in bakken. De standplaats moet vochthoudend zijn. De Japanse soorten hebben iets meer eisen, zij houden van een vrij natte zure grond met veel humus (liever niet in kleigrond of kalkhoudende grond), verder staan ze het liefst iets beschut. Maak bij het planten de wortelkluit goed los, dan kunnen de wortels goed in contact komen met de grond. Een acer is winterhard maar zorg er wel voor dat de plant niet op een plek staat waar veel water blijft staan bij regenval.

Geschikt voor het gazon

Er zijn Acers die heel geschikt zijn voor het gazon, ze moeten niet te groot zijn, de Acer moet passen bij de stijl van de tuin, bij voorkeur een stam die kaal is (dan kun je ook de rest van de tuin goed overzien) en de Acer moet zo lang mogelijk mooi blijven:
  • Acer griseum/dwergesdoorn
  • Acer platanides Drummondii/Noorse esdoorn
  • Acer davidii/Chinese esdoorn

Hoe hoog wordt een Acer?

De hoogte kan enorm variëren, van minder dan 1 meter tot wel 20 meter.

Bloemen en zaden

Er zijn acers die bloemen dragen, deze vallen niet zo op, wel de vleugels. De zaden van esdoorns/acers hebben een typische eigenschap: gevleugelde zaden.

Bladkleuren

Groen of rood en in de herfst geel, oranje of rood.

De bast

Er zijn Acers met een prachtige bast:
  • De Acer griseum heeft een bruine bast die afbladdert tot oranjebruin.
  • De Acer pensylvanicum krijgt mooie witte strepen als de boom volwassen is.

Snoeien

Snoeien is in principe niet nodig bij de Acer maar wil je het toch doen kies dan voor november/december.

Vermeerderen

  • zaaien,
  • enten en oculeren: dit zijn methoden waarbij het groeiende deel op de stam van een bekende en sterke plant wordt gezet. Oculeren is bijzondere vorm van enten, daarbij wordt alleen een oog (oculus = oog) van de ent gebruikt.

Ziektes, ongedierten

  • Bladluizen
  • Verwelkingsziekte: de ziekte wordt veroorzaakt door bodemschimmels die vooral optreden bij een te natte standplaats of een slechte structuur van de bodem. De aangetaste plant en een deel van de omliggende grond weghalen.
  • Meeldauw

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Met welke planten/bloemen kun je een Acer goed combineren

Mijn Acer palmatum Garnet (Japanse esdoorn)

Ik heb deze Acer ongeveer zeven jaar geleden gekregen, we zijn in de tussentijd een keer verhuisd, gelukkig kon de Acer ook op zijn nieuwe standplaats aarden. De bladeren zijn donkerbruin/purper tot wijnrood. Mijn acer blijft steken rond de 70 centimeter maar kan anderhalve meter worden. De plant krijgt geen bloemen. Deze acer wordt ook wel toegepast als bonsaiboompje. Mijn Acer staat in de lichte schaduw omdat felle zon het blad, wat gevoelig is, kan verbranden. De Acer palmatum Garnet is geschikt voor een rotstuin, voor een heidetuin, maar je kunt de plant ook in een pot zetten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gregseed, Pixabay
  • Tuinplanten encyclopedie op kleur, Modeste Herwig
  • Afbeelding bron 1: Foto infoteur

Reageer op het artikel "Acer of Esdoorn"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 12-10-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!