InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Bloeiende bodembedekkers

Bloeiende bodembedekkers

Bloeiende bodembedekkers Bodembedekkers zijn handige planten voor in de tuin. Ze zorgen dat onkruid minder kans krijgt om te groeien en ze gaan uitdroging van de grond tegen. De Cerastium Tomentosum of Hoornbloem heeft mooi zilvergrijs blad en veel witte bloemen. De Vinva Minor of Kleine Maagdenpalm heeft groen blad en witte of blauw/paarse bloemen, de Pachysandra terminalis krijgt witte bloemen en heeft glanzend groen blad. De Geranium Renardii krijgt wit/blauwe bloemen en heeft grijs/groen behaard blad. Er is een grote keuze in bloeiende bodembedekkers, waarbij er groenblijvende- en niet groenblijvende soorten te koop zijn.

Bloeiende bodembedekkers

Cerastium tomentosum of Hoornbloem

De Cerastium tomentosum is goed winterhard en wintergroen. Het blad is zilvergrijs. De Hoornbloem is een goed groeiende plant. Hij houdt van een zonnige en droge plaats. De Hoornbloem kan goed gebruikt worden in de rotstuin of als bodembedekker. Hij is geschikt voor onderbeplanting van andere planten die goed tegen hitte kunnen, zoals;
  • Klaproos
  • Korenbloem
  • Vuurpijl
  • Lampenpoetsersgras

De Cerastium tomentosum vormt grote pollen, die wel 1,5 m in omtrek kunnen worden. De plant bloeit met veel witte bloemen van eind mei t/m juni. De plant trekt bijen en vlinders aan. Vermeerderen kan door een stuk van de pol af te snijden, met wortels eraan.

Vinca minor of Kleine Maagdenpalm

De Vinca Minor is zeer winterhard en wintergroen. Vinca Minor heeft klein eivormig blad van 3-4 cm lang. De Kleine Maagdenpalm kan uitlopers vormen van 0,5 m lang, die vanzelf ook weer wortels vormen. Wanneer je de plant de hele bodem wil laten bedekken, moet je ongeveer 15 plantjes per vierkante meter planten. De plant bloeit van januari t/m half mei. De bloemkleur is wit of fel blauw/ paars. De Kleine Maagdenpalm kent een rijke en langdurige bloei. De plant verdraagt schaduw, halfschaduw en zon. Wanneer hij in de zon staat zullen er de meeste bloemen gevormd worden. De maagdenpalm houdt van een vochtdoorlatende, humusrijke, eventueel kleiachtige grond. Droge zandgrond in de zon verdraagt de plant slecht. De Vinca Minor kan vermeerderd worden door middel van scheuren.

Pachysandra Terminalis

De Pachysandra Terminalis is zeer winterhard en wintergroen. De plant houdt van schaduw of halfschaduw. Het blad is glanzend groen en leerachtig, de bladeren zijn grof gezaagd. De plant wordt ongeveer 20 cm. hoog. Deze plant is geschikt voor bodembedekking, groepsbeplanting en onderbeplanting van bomen en heesters. Voor bodembedekking plant je de planten op 10 tot 15 cm afstand. Hij staat graag in humusrijke, goed doorlatende grond of lichte kleigrond. Hij verdraagt geen kalk, de PH moet 4,5 tot 5 of zelfs lager zijn. De Pachysandra Terminalis bloeit met witte bloemen in maart en april. Vermeerderen kan door het nemen van stekken of door het scheuren van de plant.

Geranium Renardii

De Geranium Renardii is goed winterhard, en blijft in de winter zijn bladeren behouden. De plant wordt ongeveer 20 tot 30 cm hoog en is een goede bodembedekker. Deze geranium staat niet graag onder bomen of struiken, hij heeft veel licht en zon nodig. De plant kan het best met een flink aantal bij elkaar geplaatst worden voor een mooi bodembedekkend resultaat. De bloemen van de Renardii zijn wit/ blauw van kleur en ongeveer 2 cm groot. De plant bloeit in juni en juli. De Renardii heeft groen/ grijze behaarde blad, en is vrij klein. De plant woekert niet. De plant houdt van een voedselrijke grond, die goed gedraineerd is en houdt bovendien van een zonnige plaats.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bodembedekkers in de tuinIedere tuinbezitter heeft er in zekere mate mee te maken: het terugkerende ritueel van het onkruidvrij maken van de tuin…
Maagdenpalm of Vinca: groenblijvende bodembedekkerMaagdenpalm of Vinca: groenblijvende bodembedekkerDe maagdenpalm behoort tot een van de meest gebruikte bodembedekkers, dit komt door de lang uitkruipende stengels. De Vi…
Onkruidwerende bodembedekkers geven kleur aan onze tuinOnkruidwerende bodembedekkers geven kleur aan onze tuinOnkruid is ongetwijfeld een van de grootste vijanden van onze tuin. Bodembedekkende planten zijn de laatste jaren bij on…
Geraniums: verschillende soortenGeraniums: verschillende soortenGeraniums zijn winterharde vaste planten. Er zijn vele soorten geraniums met mooie bloemen en bijzonder, soms wintergroe…
Uw kale grond direct weg met de kant-en-klare bodembedekkerUw kale grond direct weg met de kant-en-klare bodembedekkerTuinieren doet iedereen op zijn eigen wijze. De één kan uren in de tuin rond scharrelen en genieten van een tuin die lan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto

Reageer op het artikel "Bloeiende bodembedekkers"

Reacties

Olga Millenaar, 20-02-2016 12:42 #3
Vraag: als de kleine maagdenpalm de bodem bedekt kan dat dan geen kwaad voor de bloemen of struiken? at de bodembedekker de andere verstikt? in je perk. Er staan bv phloxen, schermbloemen, rudbekia, hortensias, azalea s. met vriendelijke groet
Olga M Reactie infoteur, 23-02-2016
Je kunt rondom de planten de maagdenpalm wegtrekken als er al te veel begint te groeien. Bij mij in de tuin blijft alles het prima doen.

Ria, 17-03-2013 16:43 #2
Al mijn pachysandra's gaan dood. Ze groeien onder de moerbei. Wat te doen? Reactie infoteur, 18-03-2013
Vreemd, bij ons staan ze ook onder de moerbei, en die hebben nergens last van. Ik zou nog wel even afwachten, misschien trekt de boel nog bij de komende weken. Heeft u toevallig al wat organische mest gestrooid? Dat kan ook geen kwaad na die lange winter.
Succes ermee! M.v.g. Willemien

R. Frijns, 26-03-2011 19:40 #1
Ik ben op zoek naar een bodembedekker, welke vanaf 10.00 uur tot ongeveer 16.00 uur in de volle zon kan staan in een helling in een grondsoort waar nogal wat mergel en silex inzit. Deze wordt dus in de zomer erg warm. Nu lijkt mij de Geranium Renardi wel geschikt deze kan in de zon. Mijn vraag kan dit, want dat kan ik niet helemaal opmaken uit het artikel. Zo niet wat kan u mij dan aanraden? Reactie infoteur, 28-03-2011
Van de mergel en silex heb ik geen verstand, maar deze geraniumsoort kan in iedergeval erg goed tegen volle zon. Bij ons staat hij er ook de hele dag in en dan in vrij droge zandgrond. Eventueel is de Polygala purple Passion misschien ook wel een goede optie.

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 14-10-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinplanten
Reacties: 3
Schrijf mee!