InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Breng de sfeer van de woonkamer naar de tuin

Breng de sfeer van de woonkamer naar de tuin

Breng de sfeer van de woonkamer naar de tuin We zien de tuin steeds meer als het verlengde van de woonkamer. En de aloude tuinset is een loungebank geworden met lekkere kussens waar je in weg kunt dromen. Soms complete keukens in de tuin, of minimaal een barbecue, en als het even wat frisser wordt in de vroege lenteavonden, dan is de terrasverwarmer de oplossing om lekker lang buiten te vertoeven.

Sfeer

Dat de tuin een plaats is waar we het groen van de natuur nabootsen is al lang niet meer zo. Is het niet zo dat we de planten zorgvuldig uitkiezen om al iets met de sfeer te doen, dan is het minimaal zo dat we lekker in de tuin moeten kunnen leven. Zo lang als het weer het toelaat.

Dat wil dit ook zeggen dat we de tuin steeds meer bij de woning en dan met name de woonkamer gaan betrekken. En er zijn voldoende mogelijkheden om met wat eenvoudige middelen de tuin bij de woonkamer te betrekken. Let hierbij op een aantal zaken, zoals:
  • de kleurstelling in de woonkamer
  • de materialen in de woonkamer
  • de planten in de woonkamer
  • de lichtinval in de woonkamer
  • de algehele sfeer van de woonkamer
Deze aspecten zijn belangrijk hoe je de tuin bij de woonkamer kunt betrekken.

Je begint eigenlijk bij het laatste, want de sfeer van de woonkamer is altijd leidend. Als je een loungesfeer hebt met bijvoorbeeld stevige palmachtige planten in de woonkamer, dan is een pittoresk smeerijzeren tuinsetje niet de meest voor hand liggende keuze om het passend te krijgen. Bij een loungesfeer binnen hoort die ook buiten. Bekijk met welke materialen en kleuren je binnen werkt en trek dit door naar buiten. Is het strak zwart probeer buiten dan ook met antraciet of zwart meubilair te werken. Hout is wat warmer en gevlochten kunststof is wat strakker (maar ligt ook aan de vorm). Vergelijk het binnen meubilair met de mogelijkheden voor buiten. Daarnaast kan je naar de kleuren kijken. In de vorm van kussens, delen van bijvoorbeeld de schutting of overpotten kunnen de kleuren van binnen naar buiten brengen.

Binnen een openhaard? Voor buiten talloze mogelijkheden om ook een open haard te creëren. Desgewenst zelfs in combinatie met een barbecue.

Planten

Een tuin die geheel beplant is, is zonde leeg te halen, maar je kunt met wat nuancering wel meer de sfeer creëren van binnen. Planten die in het middellandse zee gebied voorkomen (denk bijvoorbeeld aan de olijfboom) en die binnen gehouden worden, kunnen ook prima buiten neergezet worden.

Een strakke meer oosters georiënteerde woonkamer, kan qua planten met bijvoorbeeld de zwarte bamboe buiten in de volle grond of in een grote fraaie pot, prima deze sfeer benadrukken.

De palmen die we binnen in de potten hebben staan kunnen ook prima buiten. Er zijn erg veel palmsoorten en de winterharde voor buiten kan prima de sfeer van binnen buiten benadrukken.

Aankleding

Als je binnen overal “ditjes-en-datjes” hebt staan dan kan dit ook weer prima naar buiten gebracht worden. Een letterbak aan de schutting, kleine tafeltjes met allerlei prullaria of een plateau waar de planten van binnen naar buiten worden gebracht en het plateau wordt aangevuld met vergelijkbare snuisterijtjes van binnen.

Zelfas sierlijke spiegels van binnen, kunnen het buiten ook prima doen. Denk hierbij wel aan de speciaal bewerkte spiegels voor buiten, deze kunnen ook in de winter prima buiten blijven hangen.

Bij de aankleding hoort ook de lichtinval, want een wat donkere woonkamer kan qua sfeer weer prima nagedaan worden met de juiste zonwering, pergola’s of bomen die met een groot bladerdak de schaduw brengen.

Doen

Als je zover bent naar de winkels te gaan om wat materiaal voor buiten te kopen, zorg dan dat je wat foto’s van je woonkamer bij je hebt. Zo kan het personeel je beter helpen en kan je, als je denkt iets moois te hebben gezien, nog even de foto’s naast het object bekijken. Ook qua kleurstelling is dit handig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat kosten openslaande deuren?Een veel uitgevoerde verbouwing is het plaatsen van openslaande deuren. U kunt op deze manier de tuin een verlengstuk ma…
Hoe haal je het voorjaar in huis?Hoe haal je het voorjaar in huis?In de lente komen de kriebels weer en willen we ons interieur veranderen, de donkere sfeer van de winter naar buiten goo…
Wat kost een schuifpui?De tuin is een verlenging van het huis. U kunt de tuin goed bij het huis betrekken door een schuifpui te plaatsen. Dit v…
De haard wordt weer populair!De haard wordt weer populair!De haard is een tijdje ouderwets geweest en paste niet in het moderne interieur dat veel mensen in huis willen hebben. M…
Een goedkoop interieur voor de woonkamer samenstellenEen goedkoop interieur voor de woonkamer samenstellenHet inrichten van de woonkamer is een leuke maar vaak ook een kostbare bezigheid. Door verschillende onmisbare elementen…

Reageer op het artikel "Breng de sfeer van de woonkamer naar de tuin"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 10-04-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Woning
Schrijf mee!