InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Bloeiende bodembedekkers voor de tuin

Bloeiende bodembedekkers voor de tuin

Bloeiende bodembedekkers voor de tuin Bodembedekkers zijn niet alleen leuk om in de tuin te hebben, ze zijn nog nuttig ook. Bodembedekkers zorgen ervoor dat onkruid minder kans krijgt in de border en gaan het uitdrogen van de grond tegen. Phlox’ Candy Stripes’ bloeit met roze en wit gestreepte bloemen in het voorjaar, Alchemilla mollis vormt gele bloemen in pluimen in de vroege zomer en Geranium endressi bloeit gedurende de zomer met veel roze bloemen. Bodembedekkers kunnen groenblijvend zijn in de winter (zoals Phlox), of bladverliezend, waarbij de plantendelen boven de grond afsterven en in het voorjaar weer uit de grond tevoorschijn komen.

Bloeiende bodembedekkers voor de tuin

Alchemilla mollis

Alchemilla mollisAlchemilla mollis
Alchemilla mollis is bij de meeste mensen bekend onder de naam Vrouwenmantel. De plant is winterhard en is een goede bodembedekker. In de winter verliest hij zijn blad. De plant bereikt een hoogte van ongeveer 40 cm. De plant vormt in juni en juli gele bloemen, die in pluimen aan de plant zitten. Als je de plant na de eerste bloei flink terugknipt, komt er over het algemeen nog een tweede bloei in september. Ook komt er dan weer mooi lichtgroen nieuw blad aan de plant. Alchemilla mollis staat graag op een plek in de zon of halfschaduw. De plant staat mooi vooraan in de border en komt het best uit als hij in grote groepen aangeplant wordt. Bijzonder van de plant zijn de bladeren vroeg in de ochtend, met dauw- of regendruppels erop. Het lijkt alsof de druppels zweven op het blad, in werkelijkheid liggen ze bovenop kleine haartjes, die het blad bedekken. Het blad van Alchemilla mollis is grijsgroen van kleur.

Heuchera

Heuchera of Purperklokje is een mooie groenblijvende bodembedekker, die winterhard is. Er zijn zeer veel verschillende soorten te koop, met verschillende bladkleuren en mooie bladtekeningen. De bloei van deze plant valt in juli en augustus, met witte, rode of roze bloempluimen. Heuchera houdt van een plek in halfschaduw en kan goed worden toegepast tussen struiken.

Geranium endressii

Geranium endressii of Ooievaarsbek is een vaste plant, die in zachte winters groenblijvend is. De plant wordt ongeveer 40 cm hoog en breidt zichzelf uit door de vorming van uitlopers onder de grond. Geranium endressii staat graag in de zon of in halfschaduw. Op een waterdoorlatende, voedselrijke grond voelt de plant zich goed thuis. De plant bloeit met roze bloemen van juni tot en met september. Als je de plant na de bloei flink terugknipt, zal er nog een tweede bloei volgen. Geranium endressii is een goede bodembedekker, die leuk als randplant gebruikt kan worden.

Iberis sempervirens

Iberis sempervirens of Scheefbloem wordt tot 30 cm hoog en bloeit in april en mei met witte bloemen. Deze plant kan goed worden toegepast in borders, rotstuinen, op hellingen en tussen stapelmuurtjes.

Phlox ‘Candy Stripes’

Phlox ‘Candy Stripes’ wordt ook Vlambloem genoemd. Het is een bodembedekkende vaste plant, die groen blijft in de wintermaanden. De plant is winterhard en wordt ongeveer 15 cm hoog. Phlox ‘Candy Stripes’ bloeit met erg veel bloemen, die roze en wit gestreept zijn, van april tot en met juni. Na de bloei kun je de plant terugknippen, zodat de vorm mooi compact blijft.
Phlox 'candy stripes'Phlox 'candy stripes'
De plant staat graag in de zon, maar kan ook halfschaduw verdragen. De grond kan het best humus bevatten en waterdoorlatend zijn.

Aubrieta

Aubrieta of Blauwkussen is een groenblijvende plant die ongeveer 15 cm hoog wordt. De plant bloeit in april en mei met een overvloed aan bloemen in de kleuren roze, roze-rood, blauw of wit. Aubrieta kan worden toegepast in rotstuinen en gestapelde muren of aan de voorrand van een border worden geplaatst.

Andere leuke bodembedekkers

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto

Reageer op het artikel "Bloeiende bodembedekkers voor de tuin"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 26-10-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinplanten
Schrijf mee!