InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Wit bloeiende vaste planten

Wit bloeiende vaste planten

Wit bloeiende vaste planten Wit bloeiende vaste planten vallen door de bloem kleur goed op in de border. Vooral met zonlicht erop, springen witte bloemen goed in het zicht. De viburnum Opulus 'roseum' heeft witte bolvormige bloemen en mooi groen blad. Deze struik is rijk voorzien met deze mooie 'sneeuwballen'. De Convolvulus Cneorum heeft mooie trechtervormige wit/ roze bloemen, verder heeft de plant zilverkleurige, behaarde bladeren. De Lavatera 'Ice cool' is een uitbundige, wit bloeiende plant.

Viburnum Opulus 'Roseum' of Sneeuwbal

De Viburnum Opulus 'Roseum' is een goed winterharde struik. De struik wordt 1,5 tot 3 meter hoog. De Sneeuwbal bloeit in mei en juni. De bloemen zijn bolvormig, vandaar de naam Sneeuwbal, en kunnen een doorsnede van 10 cm bereiken. De bloemen zijn wit/ groenig van kleur. Deze struik vormt geen bessen en verliest in de winter zijn blad.De Viburnum Opulus 'Roseum' houdt van een zonnige plek, maar kan ook op een plek met lichte schaduw staan. De struik gedijt goed in voedzame, humusrijke grond, die water vasthoudend is.

Snoeien van de Viburnum kan direct na de bloei worden gedaan. De volgroeide struik moet uitgedund worden voor een rijke bloei. Bedenk wel dat er pas weer bloemen komen in het tweede jaar. Als je één op de vijf stengels weg snoeit ieder jaar houdt je een mooie compacte struik met veel bloemen. De takken kunnen tot vlak boven de grond weggeknipt worden.

Convolvulus Cneorum of Zilverwinde

De Convolvulus Cneorum is niet goed winterhard. Tijdens vorst moet deze plant beschermd worden tegen vorst eventueel zelfs in een vorstvrije ruimte. De heester kan ongeveer 60 cm hoog en breed worden. De bladeren van de plant zijn zacht behaard en hebben een opvallende zilvergrijze kleur. De plant is wintergroen.

De trechtervormige bloemen zijn wit met een geel hart en iets roze aan de buitenkant. De Zilverwinde bloeit van mei tot begin juli. De bloemen worden ongeveer 3 cm groot.

De plant houdt van een zonnige plek. De grond moet goed ontwaterende grond zijn omdat de plant in natte grond last krijgt van kroonrot. De plant heeft maar weinig mest nodig. Als hij teveel mest krijgt verdwijnt de grijze bladkleur.

Lavatera 'Ice cool' of Struikmalva

De Lavatera is vorstgevoelig. De plant heeft winterbescherming nodig, een dikke mulchlaag rondom de stam is aan te raden in de winter. De plant is niet wintergroen. De Lavatera krijgt groene gelobte bladeren. De plant kan 1,5 meter hoog worden, iets minder hoog dan de meeste Lavatera soorten. De Lavatera Íce cool' bloeit van juni t/m oktober, met prachtige witte bloemen. De plant geeft een echte bloemenzee. Daarna kunnen er nog een paar bloemen overblijven tot de eerste nachtvorst, dan is het meteen over. De struikmalva houdt van een zonnige of zeer licht beschaduwde plaats. De plant mag niet op een te winderige plaats staan, aangezien de takken gemakkelijk breken. De Lavatera houdt van een humusrijke grond en moet regelmatig bemest worden om de vele bloemen te kunnen krijgen.

Snoeien van de Lavatera vindt plaats in het voorjaar tot ongeveer 25 à 30 cm. De struik kan vermeerderd worden door te stekken in Augustus.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto
  • www.plantnu.nl

Reageer op het artikel "Wit bloeiende vaste planten"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 16-10-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinplanten
Schrijf mee!