InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Natuurlijke bestrijdingsmiddelen

Natuurlijke bestrijdingsmiddelen

Natuurlijke bestrijdingsmiddelen Natuurlijke bestrijdingsmiddelen tegen insecten. Ze zijn er .Natuurlijk zijn er flessen vol gif te vinden om in tuinen insecten en andere dieren weg te krijgen. Maar het kan ook veel natuurlijk. Met een eigengemaakt bestrijdingsmiddel tegen insecten. Gemaakt van huis-tuin-en-keuken middelen bijvoorbeeld die iedereen wel in huis heeft of die gemakkelijk te verkrijgen zijn. Een natuurlijk bestrijdingsmiddel is eenvoudig te maken van bijvoorbeeld aardappel of as.

Onkruidverdelger van aardappelen

Bij het koken van aardappelen gooien de meeste mensen het vocht dat overblijft weg. Maar het kan ook een heel goed doel dienen, namelijk als onkruidverdelger voor de tuin. Gooi het water bijvoorbeeld eens over het onkruid tussen de tegels. In het aardappelwater zitten onkruidverdelgende toxinen die opkomende plantjes doden. En er komt geen gif aan te pas.

Rabarber verjaagt insecten

Rabarber is voor de mens van nature al zuur, maar dat geldt blijkbaar ook voor stekende en zuigende insecten. Maak van 12 bladeren van de rabarber een aftreksel door het in 2 liter water te weken gedurende 24 uur. Filter het mengsel daarna en doe het dan in een spuitfles. Besproei er planten mee die last hebben van insecten.

As tegen wormen en slakken

As heeft meerdere goede kwaliteiten. Zo bemest het bijvoorbeeld een tuin heel goed. Maar het is ook een heel goed middel tegen wormen en slakken. Voor het zaaien de grond bewerken en dan twee scheppen as per vierkante meter toevoegen zorgt er voor dat er veel minder wormen en slakken te vinden zullen zijn. Ook sigarettenas kan veel goed doen bij potplanten. Meng gewoon wat as van sigaretten door de potgrond. De nicotine dringt door tot de planten en insecten die de plant willen bestoken worden er vervolgens door vergiftigd. Niet gebruiken bij groenten natuurlijk, want die worden weer door de mens gegeten en die vergiftigd zichzelf al mee.

Knoflook tegen paddestoelen en anders schimmels

Paddestoelen zijn niet anders dan schimmels. Ze groeien vaak aan de voet van bomen of andere planten en maken ze daar vaak ziek. Dat is op te lossen met een heel natuurlijk preparaat namelijk met een knoflookdrankje. Laat daarvoor een teentje fijngehakte knoflook 24 uur weken in een bodempje olijfolie. Voeg dan een halve liter water toe en een paar druppels afwasmiddel. Schudt dit middel goed en bewaar het dan koel in een hermetisch afgesloten pot. Om het over de boom te kunnen verstuiven moet het mengsel met water worden vermengd in de verstuiver.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Natuurlijke bestrijdingsmiddelen"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 07-11-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Huishoudtips
Schrijf mee!