InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Katten verjagen met natuurlijke middelen

Katten verjagen met natuurlijke middelen

Katten verjagen met natuurlijke middelen Katten zijn best leuke beesten, maar niet als ze je hele tuin uitgraven, hem eronder poepen of steeds tegen je deur aan plassen. Gelukkig zijn er trucs om katten de dieren op een vriendelijke manier uit je bloemen- of groentetuin te verjagen Katten wegjagen doe je niet met nare middelen. Een kat verjaag je ook met heel natuurlijke zaken.

Cayennepeper om katten te verjagen

Cayennepeper is voor de mens scherp, maar ook katten vinden het vaak niet zo lekker als ze er aan snuffelen. Weet u dat een kat een voorkeur heeft voor een bepaalde plant strooi er dan flink wat cayennepeper omheen. Als het beest het één keer geroken heeft, komt hij niet meer terug. En het kan geen kwaad, hij moet er hoogstens een keertje hard door niezen.

Doornen om katten weg te houden

De klauwen van katten vinden het niet fijn om in materiaal te staan dat hard is of waar ze geen grip op hebben. Ook aan doornen hebben ze een hekel. Bewaar het snoeiafval van een rozenstruik dan ook en leg de takken tijdens het aanplanten of verspenen tussen de rijen groente of de verschillende bloembedden. Als een kat eenmaal gevoeld heeft dat er doornen liggen komt hij niet terug.

Water om katten van een plaats te houden

Katten vinden water niet leuk. En misschien is het niet heel aardig om een beest met koud water te verjagen, maar iets blijvends houdt het dier er ook niet aan over. Er is wel wat geduld nodig om deze methode te hanteren. Is het dier gearriveerd op de plek waar u hem niet wilt hebben, giet dan een emmer water leeg boven zijn kop. Het dier herinnert zich de plek en de ervaring en keert niet terug op de plaats.

Luchtjes gebruiken om katten weg te jagen

Veel liever is het om een kat weg te jagen door te werken met luchtjes. Sommige geuren zijn namelijk heel verschrikkelijk voor ze. Zo gaan katten op de vlucht voor:
  • Azijnluchten
  • De geur van citrusvruchten

Hoe verjaag je katten met azijn en citrusgeur

Plaats borden met azijn rondom de bedden waar u de katten niet wilt hebben of leg sinaasappelschillen of citroenschillen neer op die plaatsen waar u ze niet wilt hebben. Ze blijven dan gegarandeerd weg. Wel zo nu en dan verversen natuurlijk, want de geur verdwijnt na verloop van tijd. De schillen zijn bovendien ook nog goede bodemverrijkers. Ze vergaan namelijk en voegen dan weer goede stoffen toe aan de grond.

Bleekmiddel trekt katten juist aan

Gebruik overigens in geen geval bleekwater om katten te verjagen. Ze zijn er namelijk dol op en gaan juist op die plekken hun behoefte doen. Iemand die een jonge kat graag naar een kattenbak wil lokken kan bijvoorbeeld het best een beetje bleekwater in de bak doen. Gegarandeerd dat het dier dan in de bak zín behoeften doet.
Gerelateerde artikelen
Stress bij katten - Natuurlijke oplossingenStress bij katten - Natuurlijke oplossingenKatten zijn over het algemeen ontspannen en evenwichtige huisdieren. Toch kan hun gedrag in bepaalde situaties (bijvoorb…
Katten boek - Cat Health Secrets - Chantal WilliamsWist je dat katten normaal tussen 25 en 30 jaar oud zou moeten worden, maar dat de gemiddelde kat meestal niet meer dan…
Katten in de tuin, wegjagen helpt nietKatten in de tuin, wegjagen helpt nietEen van de ergernissen in de siertuin zijn katten die komen graven en hun behoefte doen tussen de planten. Veel planten…
Kattenkrabpaal voor je katEen kattenkrabpaal is een houten paal bedekt met ruwe materiaal. Dit is handig voor katten eigenaren om in huis te hebbe…
Hoe verjaag je katten uit je tuin?Hoe verjaag je katten uit je tuin?Katten zijn voor veel mensen een plezier, maar voor anderen soms alleen maar een ergernis. Eén van die ergernissen is he…

Reageer op het artikel "Katten verjagen met natuurlijke middelen"

Reacties

Jk, 03-12-2013 20:52 #4
Hoe krijg ik de katten (van de buren) niet meer op het dak van de schuur, omdat ze daar hun behoefte doen. Misschien ook azijn? Heeft iemand misschien een oplossing? BVD Reactie infoteur, 04-12-2013
Iets scherps neerleggen waar ze een hekel aan hebben zoals takken met doornen.

Moeskops, 20-11-2013 16:40 #3
Ik heb een gesneden kater maar hij plast in de zetel mijn zetel bestaat uit stof.
Wat kan ik doen om hem dat af te leren? Reactie infoteur, 04-12-2013
Volgens mij is dat erg moeilijk af te leren, maar misschien kun je een kattenexpert raadplegen.

Drs Lansz, 10-05-2013 20:43 #2
Wie last heeft van katten zoals wij dat hebben, heb ik de volgende oplossing voor gevonden. de eigenaar opgespoord en hem duidelijk gemaakt dat zijn kat(ten) niet langer gewenst zijn in mijn tuin( foto gemaakt) de kat in het vervolg te maken krijgt met schrikdraad (zwakstroom)

Theo van Houwelingen, 19-05-2010 23:32 #1
Wij hebben last van de kat van de buren, hij komt via de dakgoot bij ons binnen in de slaapkamer en besproeit daar de hele boel. Zelf hebben we ook 2 katten en 2 honden maar het probleem is de kater van de buren is er niet bang vooHeeft iemand een idee hoe wij dit probleem kunnen oplossen (diervriendelijk). Onze katten komen niet boven.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-10-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 4
Schrijf mee!