InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Agapanthus; alles over deze liefdesbloem of Afrikaanse lelie

Agapanthus; alles over deze liefdesbloem of Afrikaanse lelie

Agapanthus; alles over deze liefdesbloem of Afrikaanse lelie De Agapanthus is een prachtige kuipplant, die de hele zomer uw terras opfleurt met een zee van bloemen. Diepblauw, bleekblauw, wit, kies de kleur die bij u past. Deze uit Zuid-Afrika afkomstige plant is bij ons helaas niet winterhard en heeft in de winter een speciale verzorging nodig. Door de juiste verzorging bent u ieder jaar weer verzekerd van een rijk bloeiende kuipplant, waar met gemak 10 tot 15 bloeiende stelen aan kunnen verschijnen. Wie niet genoeg kan krijgen van deze sfeervolle en rijkbloeiende kuipplanten, kan aan het begin van de zomer een bezoek brengen aan de speciale Agapanthus-dagen.
Bron: Bluesnap, PixabayBron: Bluesnap, Pixabay

Agapanthus

Agapanthus (Liefdesbloem / Afrikaanse lelie): Oorsprong en veredeling

Oorsprong van de Agapanthus

De Agapanthus is oorspronkelijk afkomstig uit Zuid-Afrika. Sinds de 17e eeuw is de blad houdende variant bekend in Europa. Het duurde daarna nog vrij lang voordat ook de bladverliezende soorten in Europa bekendheid kregen. Op dit moment zijn er vele verschillende Agapanthus-cultivars verkrijgbaar. Er is in de loop der jaren zoveel veredeld dat er inmiddels meer dan 600 verschillende soorten verkrijgbaar zijn.

Uiterlijke kenmerken van de Agapanthus
Tijdens het veredelingsproces en de opkweek van de verschillende Agapanthus-soorten is veel aandacht besteed aan de uiterlijke kenmerken. Denk hierbij aan:
  • De bloemvorm (buis-, ster, trechter- of trompetvormig)
  • Afmeting en kleur van de bloem (wit, blauw, donkerblauw tot bijna zwart)
  • Bloeitijd
  • Dikte, kleur en hoogte van de steel (sommige cultivars worden speciaal gekweekt voor snijbloemen)
  • Bladvorm en -kleur (van licht- tot donkergroen en zelfs bontbladig)

Groenblijvende en bladverliezende Agapanthus

Bladverliezende Agapanthus
Naast bovengenoemde verschillen in uiterlijke kenmerken is er nog een belangrijk verschil. Er zijn bladverliezende soorten en blad houdende soorten. Het al dan niet behouden van het blad heeft invloed op de wijze waarop de plant moet overwinteren. De bladverliezende Agapanthus verliest zijn blad in het najaar. Als al het blad eenmaal afgestorven is, kan hij binnen op een koele plaats worden weggezet. Als de plant eventueel toch buiten blijft staan, verwijder dan in november het laatste blad en dek de pot af met wat stro en worteldoek. Zet de pot op een beschutte plek. Eind maart, begin april mag de winterbescherming van de pot verwijderd worden. Bij eventuele strenge nachtvorst echter opnieuw even afdekken.

Bron: RainerBerns, PixabayBron: RainerBerns, Pixabay
Blad houdende Agapanthus
De blad houdende Agapanthus verliest wel iets blad, maar dat heeft praktisch geen betekenis. Zet de plant weg op een koele en vorstvrije plek. Belangrijk daarbij is wel dat de Agapanthus in deze winterstalling voldoende daglicht krijgt. Denk hierbij aan een onverwarmde kas of een garage (maar dan wel bij een raam!). Bij te weinig licht zal het blad geel gaan worden. Eventueel kunnen de blad houdende soorten ook buiten overwinteren. Zet ze weg op een beschutte plaats en dek ze (zeker bij strenge vorst) heel goed af met verschillende lagen noppenfolie. Ook de blad houdende Agapanthussen mogen zo half april naar buiten. Houd echter goed in de gaten of er nog nachtvorst wordt opgegeven. Zet de plant dan even voor de nacht naar binnen of dek hem af.

Hoe krijg ik mijn Agapanthus in bloei?

Koude periode nodig voor bloeiende Agapanthus
Het is heel belangrijk voor de ontwikkeling van de bloemknoppen dat de plant een koude periode ondergaat. De Agapanthus laten overwinteren op zolder is dus beslist niet goed. Daar is het veel te warm. De plant overleeft het wel, maar zal geen bloemknoppen ontwikkelen. De maximum temperatuur in de winter ligt tussen de 5° en de 10°C, anders gaat de Agapanthus niet in rust. En deze rust is erg belangrijk.

Agapanthus niet te vochtig overwinteren

Zorg ervoor dat de aarde, op het moment dat de plant wordt weggezet in de winterstalling, niet te vochtig is. De plant gaat in rust en neemt dus geen voeding en water meer op. Een pot of kuip met te vochtige aarde werkt het wegrotten van de wortels in de hand.

Bron: Murfomurf, PixabayBron: Murfomurf, Pixabay
Opstarten met goede mestbeurt
Start in april gelijk met een handvol mest. Het beste is mest in de verhouding NPK 7-14-28. Blijf tot in augustus doorgaan met bemesten.

Gezaaide Agapanthus

Agapanthussen die d.m.v. zaaien vermeerderd zijn, bloeien slechter. Koop daarom altijd een plant met een volledige cultivar-naam. Onbenaamde planten, zoals "blauwe Agapanthus" of "Headborne Hybrid", zijn zaailingen en deze kunt u dan ook maar beter laten staan.

Agapanthus vermeerderen

De Agapanthus is eenvoudig te vermeerderen, namelijk d.m.v. het scheuren van de wortelkluit. De beste tijd hiervoor is na de bloei.

Rijkbloeiende Agapanthus cultivars

Zoals al eerder genoemd zijn er ontelbaar veel verschillende Agapanthus-cultivars te koop. Hier wordt dan ook volstaan met het noemen van enkele bijzondere en/of rijkbloeiende soorten:

CultivarBloemkleurHoogteBijzonderheden
"Arosa"wit80 cm.grote bloemschermen
"Blue Stripe"bleekblauw met gentiaanblauw streepje70 cm.
"Purple Cloud"diep purple8 cm.hangende bloemen
"Septemberhemel"diepblauw100 cm.minder gevoelig voor nachtvorst
"Windlebrooke"donkerblauw40 cm.lage vorm

Nederlandse Agapanthus dagen

Piet Panthus dagen in Hillegom

Agapanthus Kwekerij P.J.H. Zonneveld. B.V. in Hillegom organiseert jaarlijks Agapanthus dagen Deze speciale dagen staan bij de liefhebber bekend als de Piet Panthus dagen, refererend aan de naam van de eigenaar van de kwekerij: Piet Zonneveld. Zijn kwekerij, waarop de hele familie meewerkt, heeft zich gespecialiseerd in de bladverliezende soorten. De kwekerij bevat de grootste collectie bladverliezende Agapanthussen van de wereld. De reden voor deze keuze ligt in het feit dat deze Agapanthus-soorten de eerste graden vorst gemakkelijk op kunnen vangen en ze daardoor iets geschikter zijn voor ons klimaat. Tijdens de open dagen is de schuur omgetoverd in een gezellig marktplein, krijt u een gratis kopje koffie of glaasje fris en is er zelfs een mogelijkheid voor een bescheiden lunch. En uiteraard staat er een team van specialisten voor u klaar om alle vragen te beantwoorden.

Locatie en openingstijden
Agapanthus Kwekerij P.J.H. Zonneveld B.V., Veenenburgerlaan 118a, 2182 DC Hillegom
De kwekerij is geopend van 11:00 tot 16:00 uur.

Agapanthus tuinmarkt Kasteel Rosendael

Kasteel Rosendael (Rosendael 1, 6891 DA Rozendaal) beschikt over een eigen uitgebreide collectie Agapanthussen. Tijdens de tuinmarkt wordt deze bijzondere verzameling uitgebreid met het commerciële aanbod van gespecialiseerde kwekers. Naast de verkoop van de planten worden er ook lezingen verzorgd. Tevens kunt u het kasteel zelf bezoeken en ronddwalen in de mooie vertrekken, die speciaal met Agapanthus bloemwerk zijn opgefleurd.
Gerelateerde artikelen
Italiaanse Jasmijn, Trachelospermum JasminoidesItaliaanse Jasmijn, Trachelospermum JasminoidesDeze heerlijk geurende plant kunt u zich wellicht nog herinneren uit uw vakanties in Italië. In mediterrane landen komt…
Prunus lucitanica, een bloeiende groenblijvende haagPrunus lucitanica, een bloeiende groenblijvende haagPrunus lucitanica is een groenblijvende heester, die goed als haag gebruikt kan worden, maar ook solitair in de border m…
Bomen met mediterrane uitstralingBomen met mediterrane uitstralingIn een mediterrane tuin zijn mooie bomen zeker ook op hun plaats.Drie prachtige bomen, die het goed doen in de volle gro…
Passiflora KweektipsPassiflora KweektipsEr bestaan heel veel soorten passiflora's. Deze planten geven de bekende passibloemen en sommige planten geven ook passi…
Kuipplanten en mediterraan fruit in het Nederlandse klimaatKuipplanten en mediterraan fruit in het Nederlandse klimaatWe zijn een volk dat steeds meer reist. En op die reizen ontmoeten we andere culturen en ontdekken we nieuwe natuur. En…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Agapanthus; alles over deze liefdesbloem of Afrikaanse lelie"

Reacties

Martine Viaene, 16-10-2017 16:19 #11
Hallo,

Wij hebben een bladverliezende agapanthus die nu reeds 3 jaar in een pot staat.
We zouden die graag in de volle grond steken.
Is nu een goed moment? Of wanneer doen we dit bij voorkeur?
De bloemstengels zijn laag afgeknipt en de bladeren beginnen nu bruin te worden.

Alvast bedankt voor uw advies!

Groetjes,
Martine Reactie infoteur, 23-10-2017
Hallo Martine,
Het is nu een prima tijd om de Agapanthus in de volle grond te planten. Hou de weersverwachting in de gaten en doe bij nachtvorst voor de zekerheid een bladerdek over de plant.

Raedts, 07-08-2016 13:13 #10
Beste, mijn vraag is, mijn agapanthusen zijn heel mooi in de bloei tot nu einde juli en dan zijn de mooie kleuren weg, wat moet ik doen? Dank u.

Y. M. Schaft, 27-04-2016 13:15 #9
De bladeren van mijn bladhoudende agapanthus zien er bruin en geel uit, heeft de hele winter buiten gestaan en wat nu te doen?
Moeten ik de oude bladeren verwijderen zodat er nieuwe komen of komen er tussen de oude bladeren weer nieuwe bloemen?

Moerman, 13-03-2016 09:15 #8
Mijn agapanthus staat, sinds hij uitgebloeid is, voor de vorst, in een koele, donkere kelder, kreeg geen water de ganse winter, nu heeft hij plots hoge witte scheuten ( witte bladeren ), wat te doen? Reactie infoteur, 13-03-2016
De Agapanthus staat waarschijnllijk minder koel dan u denkt. Hij maakt uitlopers (scheuten) en deze zijn wit omdat de plant donker staat. Misschien kunt u hem iets lichter zetten? En verder niets doen, het is niet nadelig voor de plant.

J. W. F. Tuin, 15-06-2012 14:40 #7
Mijn agapanthus is nu 5 jaar (lichtblauwe bloem) en 's winters bladhoudend. Is begonnen met 6 bloemen, maar vorig jaar 32, maar nog altijd in de zelfde pot. De wortels groeien ver boven de pot uit - maar ik durf hem (haar) NIET te verpotten, daar ik gehoord heb dat er dan veel minder bloemen komen. Klopt dat verhaal -of- moet ik hem(haar) eens goed verpotten? Reactie infoteur, 19-06-2012
Een Agapanthus kan gewoon verpot worden. Wat wel als algemene regel geldt is dat een Agapanthus niet houdt van (te) grote potten. Verplant hem dus in een pot van één slag groter.

Jos Opsteyn, 25-09-2011 17:32 #6
Moeten de uitgebloeide bloemen met hun zaaddozen verwijderd worden van de planten? Reactie infoteur, 26-09-2011
Zeker!
Het afrijpen van het zaad kost de plant namelijk extra energie.

Fer, 22-08-2011 18:08 #5
Ik woon aan de kust en het kan hier nogal eens hard waaien. Nu heb ik van de expert in de intratuin gehoord dat deze plant er wel bestand tegen is. Maar na de storm van afgelopen juli zijn de meeste blaadjes bruin geworden. Deze heb ik verwijderd en er lijken nu nieuwe blaadjes aan te komen.
Nu zijn alleen nog de stengels bruin en sommige hebben (schaaf achtige) plekken op gelopen. De meeste van de zaadhoudende knopjes zijn ook dor en vallen van de narigheid op de grond. Ik hoop dat iemand hier hulp kan bieden. Het is zonde als we deze mooie bloemen moeten wegdoen. Zeker omdat er diverse nieuwe bladeren aan komen…

Pieter, 20-07-2011 14:18 #4
Reactie op verhaal van Bert van Kreij:
Mijn ervaring met de Agapanthus in de volle grond is zeer goed. 34 bloemen in één plant. Ik heb hem toen in drieën gedeeld en meteen bleef de groei en het aantal bloemen tegenvallen. Volgens mij moet een Agapanthus een paar jaar rust hebben in de volle grond, om zich goed te kunnen 'settelen'. Dus ik wacht gewoon een paar jaar om te zien hoe de drie zich ontwikkelen. Ze hebben inderdaad wel goed waterdoorlatende grond nodig. In de winter laat ik er gewoon wat blad op liggen. Ik stop hem niet weg onder een dikke laag, want anders kan hij in het voorjaar ook nog gaan rotten.

Bert van Kreij, 04-04-2011 19:42 #3
Al jaren heb ik agapanthus in zwarte plastic kuipen staan, vorig jaar heb ik ze voor de eerste keer in de volle grond gezet, maar had meteen een slecht bloem resultaat, in de kuipen gemiddels 5 tot 8 bloemen, in de volle grond bij2 van de 4 stuks slecht twee bloemen.Wat betreft de stengels ook een groot verschil, in de kuip lengte stengel 120 cm, bloemomvang 60 cm, in de volle grond stengel 80 cm bloemomvang 38 cm.
Kan iemand mij zeggen waar dat aan ligt.
mijn dank alvast

Cas van Deursen, 21-03-2011 15:23 #2
Ik wil een Agapanthus bij mijn vakantiewoning op het terras in een grote pot. Kan ik hem in het najaar uit de pot en aanhangende aarde halen en thuis in de garage de wortelkluit
in een doos met turfmolm overhouden? Of kan de pot met plant in een houten blokhut waarin het 's-winters vriest overwinteren? Reactie infoteur, 21-03-2011
Een Agapanthus kan wel iets vorst hebben. De blokhut is dus te proberen, eventueel met noppenfolie rondom de pot. Belangrijk is ook dat de aarde niet te vochtig is als de pot naar binnen gaat.

Kan de pot in de winter niet in de vakantiewoning staan? Daar zal de temperatuur altijd beter zijn dan in de blokhut.

Henk Bongers, 21-08-2010 21:18 #1
Wij waren vandaag bij iemand die wel 40 donkerblauwe agapantussen heeft, en ik kreeg zaadbolletjes mee, maar ik heb gelezen dat zaailingen niet zo goed bloeien, is dat zo? Reactie infoteur, 22-08-2010
Zelf gezaaide Agapanthus zal moeilijk in bloei komen. Het zal zeker 3 tot 4 jaar duren voor er bloemen verschijnen.

Zaailingen hebben niet per definitie dezelfde eigenschapen als de moederplant. M.a.w. de kleur van de zaailing kan afwijken van de kleur van de moederplant.

Maar als ik jou was zou ik met de zaadbolletjes aan de slag gaan. Ben benieuwd wat de natuur voor jou in petto heeft!

Succes, Martina

Infoteur: Martina
Laatste update: 28-01-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 11
Schrijf mee!