InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Bloemen plukken uit eigen tuin

Bloemen plukken uit eigen tuin

Bloemen plukken uit eigen tuin Je huiskamer wordt gelijk gezelliger met een vers boeket bloemen. Dit boeket hoeft niet altijd bij de bloemist vandaan te komen. Ook de eigen tuin biedt genoeg mogelijkheden om een leuk en vrolijk boeket te vormen. En naast bloemen heeft u vast ook wel een struik of vaste plant met mooi blad, om het boeket helemaal mee af te maken. Niet alle struiken en vaste planten zijn geschikt voor het maken van een boeket. Daarom hier een kleine selectie van de mogelijkheden, aangevuld met praktische tips.

Bloemen plukken uit eigen tuin

Een boeket bloemen uit je eigen tuin is toch leuker dan een boeket bij de bloemist vandaan. Je kunt het boeket helemaal naar eigen smaak samenstellen. Een boeket, een enkele bloem in een vaas, een biedermeier, alles is mogelijk. Vaak wordt ook heel enthousiast gereageerd als u ergens op bezoek gaat en een zelf gemaakt boeket meeneemt. Bloemen zijn trouwens ook heel leuk om de verpakking van een cadeau mee op te fleuren. Vooral de zomertuin biedt volop mogelijkheden voor het samenstellen van fleurige boeketten. Maar met een slim beplantingsplan kan ook in het voor- en najaar geplukt worden uit de tuin. En in de winter zijn een aantal sneeuwklokjes, geplukt in eigen tuin en vervolgens in een vaas gezet al een geweldig "boeket".

Bijzonder blad en bessen in een boeket

Naast mooie plukbloemen moet u ook zorgen voor "plukblad". Mooie bladeren of grashalmen maken een boeket vaak helemaal áf. Ook takken met bessen zijn heel geschikt voor het verwerken in een boeket.

Wanneer bloemen uit de tuin plukken?

Het beste moment om bloemen uit eigen tuin te plukken heeft te maken met twee verschillende zaken. Als eerste moet u letten op het tijdstip van de dag en als tweede is het knipmoment afhankelijk van het stadium van de bloem. Om zolang mogelijk van een snijbloem te kunnen genieten is het zaak om te weten wanneer deze dan het beste geknipt kan worden.

Snijbloemen vroeg in de morgen knippen

Voor de beste kwaliteit snijbloemen is het aan te raden om de bloemen en bladeren 's morgens vroeg te plukken. De stelen zijn dan nog volgezogen met water en dat verhoogt de houdbaarheid. Als u de bloemen en bladeren nog niet gelijk gaat verwerken, zet ze dan weg op een koele plek in een emmer water.

Wanneer kunnen Gladiolen (Gladiolus) geknipt worden?

Gladiolen kunnen geknipt worden zodra de eerste (onderste) bloem open is. Gladiolen bloeien "van beneden naar boven". Breek de bovenste bloem af, dan zullen alle bloemen zeker open gaan.

Wanneer kunnen Lelies (Lilium) geknipt worden?

Lelies kunnen al geplukt worden als de knoppen bijna opengaan. Op de vaas gaan ze dan verder open en kunt u genieten van de volledige bloei.

Wat is het beste moment om rozen te knippen?

Bij rozen is het belangrijk dat u alleen takken knipt waarvan de rozen al (net) open zijn. Rozen in knop zullen op de vaas niet meer opengaan.

Bloemen geschikt om te plukken / Snijbloem

Dat eenjarige planten uitermate geschikt zijn om te gebruiken als snijbloemen of plukbloemen is wel algemeen bekend. Maar ook verschillende bloembollen leveren prachtige snijbloemen op. Zelfs veel vaste planten zijn heel dankbare planten om van te knippen. U hebt dubbel plezier van het rijkelijk knippen uit de tuin. Het levert u een prachtig boeket bloemen op én de planten worden gestimuleerd om weer nieuwe bloemen aan te maken.

Bloembollen met geschikte snijbloemen

  • Allium (Sierui)
  • Alstroemeria
  • Dahlia
  • Gladiolus (Gladiool)
  • Lilium (Lelie)
  • Narcissus (Narcis)
  • Tulipa (Tulp)

Eenjarige geschikt voor de pluktuin

Voor de hogere éénjarige planten geldt dat deze bijna allemaal geschikt zijn om bloemen van de te plukken en die op de vaas te zetten. Voor de meeste éénjarige geldt bovendien dat hoe meer u plukt, hoe meer bloemen er in het seizoen zullen verschijnen. Dus schroom niet! Bekende één-jarige planten die zeer geschikt zijn als snijbloem zijn Cosmos (Cosmea), Dianthus barbatus (Duizendschoon), Helianthus (Zonnebloem), Lathyrus (Siererwt) en Nigella (Juffertje-in-′t-groen).

Vaste planten en struiken met snijbloemen

  • Achillea (Duizendblad)
  • Alchemilla mollis (Vrouwenmantel)
  • Aster
  • Buddleja (Vlinderstruik)
  • Delphinium (Ridderspoor)
  • Erigeron (Fijnstraal)
  • Hemerocallis (Daglelie)
  • Hydrangea (Hortensia)
  • Phlox (Vlambloem)
  • Physalis (Lampionplant)
  • Verbena bonariensis (IJzerhard)

Vaste planten en struiken met blad of bes voor boeketten

Wilt u altijd kunnen beschikken over mooi blad in uw boeket? Zorg dan voor Athyrium felix-femina (Varen), Cotinus (Pruikenboom), Hedera (Klimop), Hosta en/of een aantal siergrassen in uw tuin.
Voor mooie bessen en andere vruchten zijn Hedera helix "Arborescens" (Struikklimop), Hypericum (Hertshooi), Ligustrum (liguster) en/of Viburnum tinus.

Tips voor een lang houdbaar boeket

Naast de tips voor het juiste moment van plukken zijn er ook nog wel wat andere algemene tips te geven om de houdbaarheid van uw boeket te verlengen. Allereerst is een schone vaas erg belangrijk. Die staat natuurlijk schoon in de kast, want na de laatste keer heeft u hem gewassen met warm water en wat soda. Een dergelijk sopje doodt de bacteriën en verwijderd nare luchtjes. Vul de vaas met water (zorg dat er géén blad in het water hangt!) en doe er een beetje suiker of soda bij. Zorg dat de stelen goed scherp, liefst schuin, zijn afgesneden. Zet het boeket bij voorkeur niet in de felle zon of op de tocht. 's Nachts de vaas op een koele plek wegzetten, daar knappen de bloemen enorm van op.
Gerelateerde artikelen
Boeketten maken met vaste snijbloemen uit de tuinBoeketten maken met vaste snijbloemen uit de tuinVoor het schikken van mooie boeketten, met bloemen uit eigen tuin, kun je éénjarige planten en plukbloemen uit zaadmengs…
Hoe maak je een boeket van bloemen uit de pluktuin?Hoe maak je een boeket van bloemen uit de pluktuin?In de zomermaanden levert een pluktuin voldoende bloemen op om mooie boeketten van te maken. Bloemen pluk je vroeg op de…
Snijbloemen in verschillende kleurenSnijbloemen zijn er in veel verschillende kleuren en dat maakt het niet altijd even makkelijk kiezen. Stel men wil graag…
Een bruidsboeket makenEen bruidsboeket makenAls u gaat trouwen is het natuurlijk ook belangrijk om een bruidsboeket te hebben. Dit moet natuurlijk ook bij de rest v…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bloemen plukken uit eigen tuin"

Infoteur: Martina
Laatste update: 16-11-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!